B Björn He Bergman skrev:
Vid mätnoggrannhet skall man dock, för att räkna om engelska mil/tim till km/tim, multiplicera med 1,609344 eftersom en engelsk mil = 1,609344 kilometer eller 1609 och 344/1000 meter.
Vid omvänd räkning, från km/tim till engelska mil/tim skall man dividera km/tim med 1,609344 och 100 km/tim är således cirka 62,14 (eller nästan 62 och 1/7) om man avrundar till hundradelar: 100 ÷ 1,609344 = cirka 62,13712 (avrundat till 5 decimaler); en sjundedel i decimalform är 0,142857... (siffergruppen 142857 är oändligt lång utan något slut liksom decimalerna i 1/3: 0,33333333.....).
Aaaah, nu förstår jag varför jag missar så många inspel på golfbanan.....
Räknar om yards till meter med 0,91 i stället för 0,9144. 🥶

• Gilla
  • Haha
Anonymiserad 170696 och 3 till
  • Laddar…
B
K Kane skrev:
Aaaah, nu förstår jag varför jag missar så många inspel på golfbanan.....
Räknar om yards till meter med 0,91 i stället för 0,9144. 🥶
Inte alltid rimligt att avrunda hellre än att räkna exakt... Med millimeterprecision är alltså 1 yard = 914,4 mm och 1 fot = 304,8 mm. En mil (i engelska sammanhang) är lika med 1609 meter+344 millimeter; skall ej förväxlas med en "nordisk" mil som räknas som tiotusen meter.

A
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Påföljden i terrängkörningslagen regleras i 4 §, böter:

[bild]

[bild]
Detta är intressant, jag har en kompis som äger ett par jordbruksfastigheter som gränsar till varandra, efter varje ordentlig storm här i Skåne så far han rundor och "kontrollerar" skogen efter stormskador på en Honda XL 350(2 hjulig offroad), kan han åka dit för det om någon anmäler honom?

Han kör utanför sina skogsvägar oftast.

maxmsm skrev:
Detta är intressant, jag har en kompis som äger ett par jordbruksfastigheter som gränsar till varandra, efter varje ordentlig storm här i Skåne så far han rundor och "kontrollerar" skogen efter stormskador på en Honda XL 350(2 hjulig offroad), kan han åka dit för det om någon anmäler honom?

Han kör utanför sina skogsvägar oftast.
Hans körning faller väl under §1, skogsbruk.

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
A
D Dilato skrev:
Hans körning faller väl under §1, skogsbruk.
Det är frågan när det inte är ett jordbruksfordon, han har en fyrhjuling också men den är för långsam tycker han...

maxmsm skrev:
Det är frågan när det inte är ett jordbruksfordon, han har en fyrhjuling också men den är för långsam tycker han...
Det är inte typen av fordon som bestämmer om ändamålet är skogsbruk, det är syftet med körningen.

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
A
M maria01 skrev:
stämmer inte helt

blir då jävligt svårt att arrangera enduro tävling då om det bara för samband med jord- eller skogsbruk.

listan av undantag är ganska lång

[länk]
Du kan fråga de som arrangerar GGN hur jävligt det är.

A
Patrik440 Patrik440 skrev:
Klart man tar mopeden eller något annat fordon till badet. :)

[bild]
Ingen vågar ifrågasätta detta med tanke på den håriga besten du har med dej

• Gilla
  • Haha
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
maxmsm skrev:
Du kan fråga de som arrangerar GGN hur jävligt det är.
var ju det jag skrev

A
Alfredo Alfredo skrev:
Gör det? Nu har jag aldrig behövt använda en rullator men har lite svårt att tro att den som behöver rullator klarar sig bra med den på en "rejäl stig". Den enda person jag känner som behöver rullator skulle i alla fall inte komma många meter på en stig med sin rullator.
Min mor som är 86 år har en delvis terränggående rollator, den ser ut att ha tre hjul men framhjulet är dubbla hjul som är lite förskjutna inbördes vilket gör att den kan klättra lite.

Terränggående rollator med tre hjul, varav framhjulet består av två förskjutna hjul, står i en modern hall med trist kakelgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
maria01
  • Laddar…
A
M maria01 skrev:
eldriven golfbil vi pratar inte nån stor bil här
Polarisen du hänvisar till kommer aldrig att få användas som en golfbil, det en helt annan fordonskategori, det finns utmärkta promenadskotrar som klarar ett visst mått av terräng, min styvfar hade en så länge han kunde använda den.

• Haha
maria01
  • Laddar…
A
M maria01 skrev:
man klara sig i tusen år med hästar
Har du diskuterat detta med alla jordbrukarna du är ute och besöker på dina säljrundor?
Nej, det kan du inte ha gjort då hade du haft vetskap om att det inte fungerar med hästar i dagsläget om du äger mer än någon hektar skog.

• Haha
maria01
  • Laddar…
A
M maria01 skrev:
samerna gör det varje dag lagligt på annans mark
Det beror på att Samerna har tillstånd för sin verksamhet.
Av hävd borde det nog kunna gå som.

• Haha
maria01
  • Laddar…
A
M maria01 skrev:
föra gången jag var ut och plocka svamp så gick hjulspåren från skördaren upp till midjan på mig var ju helt sönder kört
Jag tvivlar på att det var skördaren som gjort djupa spår, snarare skotaren.

• Gilla
skogaliten
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.