D Derbyboy skrev:
Tack!

Kan jag gå till dosa med 4mm2 och därifrån till uttag med 2.5mm2?
Låter väl rimligt. Inte för lång kabel mellan dosa och uttag förstås. Internt i pumpen lär det ju vara mindre dimension så det är ju samma sak. Är det 10A den bör avsäkras med är det väl säkerligen neråt 1,5mm2 internt.

D
Vill väldigt gärna hålla nere kostnaden och då låter det utmärkt att sätta en kopplingsdosa och gå till ett eller flera uttag.

Det gäller ett litet litet välisolerat pumphus cirka 80 meter från boningshuset.

I huset ska jag förutom pump även ha:

Värmekabel/frostvakt
Nätverksswitch och en AP

E
D Derbyboy skrev:
Vill väldigt gärna hålla nere kostnaden och då låter det utmärkt att sätta en kopplingsdosa och gå till ett eller flera uttag.

Det gäller ett litet litet välisolerat pumphus cirka 80 meter från boningshuset.
Du skall ha kapsling. Och lägg erde kabel utanför husets JfB. Den sätter du i kapslingen.

Det är denna lösning som kommer hålla kostnaden nere.

D
Då får du motivera varför?

Jag har en väldigt fin Hager jfb redan samt en plats ledig för en 10a

E
D Derbyboy skrev:
Då får du motivera varför?

Jag har en väldigt fin Hager jfb redan samt en plats ledig för en 10a
Dom som sätter JbF på mark kablar brukar ångra sej.

Vi pratar någon hundring. Du har ju redan JfB och dvärgbrytarr. Annars köp en person skydds brytare. Krav vid uttag.

Du kan ock så välja installera fast via dosa.

D
Du tänker att jfb ska börja spöka om jag hr den på en lång kabel utomhus och att det då kommer släcka huset?

D Derbyboy skrev:

I huset ska jag förutom pump även ha:

Värmekabel/frostvakt
Nätverksswitch och en AP
Kostnaden för en kapsling med en eller några säkringar är helt försumbar och så får du det korrekt utfört. Du kan i detta fallet mer gå på vad El-Löken skriver än stolpskotten som i fler och fler trådar matar tjafs via denne.

Kanske är fribygg full som ger sig in i sakfrågor utom räckvidd i påverkat tillstånd. (Ser du fribygg hur jävligt det ser ut att hålla på så?)

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
Nej normalt får man inte in 4 kvmm ledare i ett vanligt uttag. Så du får skarva i en dosa bredvid uttaget till 2,5 kvmm (Eller 1,5 kvmm). Vid centralen skall anges kabelarean på den gruppen. Och det är den minsta kabelarean i kedjan som skall anges. Så går du med 4 kvmm från centralen och ända till pumphuset och där skarvar till 1,5 kvmm är det arean 1,5 kvmm som skall anges på gruppförteckningen.

Den andra lösningen är att du inte har ett chuko uttag vid pumphuset utan ett som kan ta grövre ledare. Till exepel Elfa artikel 302-63-851. Den tar 4 kvmm ledare. Och så får du så klart byta stickpropp på pumpen eller sätta en adapter emellan. Till exempel Elfa artikel 301-18-990. Gör du det med adapter, dvs du har 4 kvmm ända fram till uttaget, är arean att ange i gruppförteckningen 4 kvmm.

100 meter är en lång sträcka. Har du räknat på utlösningsvillkoret?

Edit: Såg att du tänkte ha fler förbrukare i pumphuset än bara pumpen. Så en kapslad dosa där du skarvar kabeln till mindre area, är det sätt jag skulle ha gjort det på.

Att ha en separat jfb för pumphuset är att rekommendra. Har du bara en enda jfb för huvudbyggnad och alla sidobyggnader räcker det med lite fukt på fel plats för att hela huset skall slockna. Inklusive kyl och frys. Jag hade definitivt satsat på separat jfb för puphuset.

Redigerat:
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
D
Jag fattar ingenting av varför ni slänger skit på varandra…….

Så det korrekta är alltså att sätta en kapsling i pumphuset med en 10a säkring och jfb och därefter gå ner till 1.5mm2 till ett eller flera uttag?

• Gilla
Dr Benz
  • Laddar…
E
D Derbyboy skrev:
Du tänker att jfb ska börja spöka om jag hr den på en lång kabel utomhus och att det då kommer släcka huset?
Det är inget "spöke". Bara JfB som gör sitt jobb. Du hittade en billig kabel. Bra. Men PVC gör att små läck strömmar kommer upp stå då vattnet tränger in.

Inget fel med kabel i övrigt. Liknar en N1XV men PVC isolerade ledare. Som jag ser det. Jag för står din tanke gällande pris. Mest drift säker hade varit N1XE.

D Derbyboy skrev:
Jag fattar ingenting av varför ni slänger skit på varandra…….

Så det korrekta är alltså att sätta en kapsling i pumphuset med en 10a säkring och jfb och därefter gå ner till 1.5mm2 till ett eller flera uttag?
Det är en möjlig lösning.

D
B Blueeye skrev:
Nej normalt får man inte in 4 kvmm ledare i ett vanligt uttag. Så du får skarva i en dosa bredvid uttaget till 2,5 kvmm (Eller 1,5 kvmm). Vid centralen skall anges kabelarean på den gruppen. Och det är den minsta kabelarean i kedjan som skall anges. Så går du med 4 kvmm från centralen och ända till pumphuset och där skarvar till 1,5 kvmm är det arean 1,5 kvmm som skall anges på gruppförteckningen.

Den andra lösningen är att du inte har ett chuko uttag vid pumphuset utan ett som kan ta grövre ledare. Till exepel Elfa artikel 302-63-851. Den tar 4 kvmm ledare. Och så får du så klart byta stickpropp på pumpen eller sätta en adapter emellan. Till exempel Elfa artikel 301-18-990. Gör du det med adapter, dvs du har 4 kvmm ända fram till uttaget, är arean att ange i gruppförteckningen 4 kvmm.

Tusen tack för inlägget.

Jag vill gärna ha vanligt uttag eftersom jag villa ha en smart plug för styrning, annars hade jag gjort precis såsom du beskriver.

Det är 70-80 meter från centralen. Pumpen är på 750w, värmaren 150w och switch och AP mm på max 50w. Förimpedansen är 0.234 Ohm.

D
E El-Löken66 skrev:
Det är inget "spöke". Bara JfB som gör sitt jobb. Du hittade en billig kabel. Bra. Men PVC gör att små läck strömmar kommer upp stå då vattnet tränger in.

Inget fel med kabel i övrigt. Liknar en N1XV men PVC isolerade ledare. Som jag ser det. Jag för står din tanke gällande pris. Mest drift säker hade varit N1XE.
Jo jag vet att N1xv hade varit bättre, jg håller utkik på blocket men duvet finns många hål att stoppa slantarna i :)

Hela kabeln skyddas av en pem-slang. Bara ev kondens i slangen.

Edit: läste noggrannare N1XE alltså, inte sett bara använt N1xv tidigare

Redigerat:
D
B Blueeye skrev:

Edit: Såg att du tänkte ha fler förbrukare i pumphuset än bara pumpen. Så en kapslad dosa där du skarvar kabeln till mindre area, är det sätt jag skulle ha gjort det på.

Att ha en separat jfb för pumphuset är att rekommendra. Har du bara en enda jfb för huvudbyggnad och alla sidobyggnader räcker det med lite fukt på fel plats för att hela huset skall slockna. Inklusive kyl och frys. Jag hade definitivt satsat på separat jfb för puphuset.
Jag har 3 jfb och ingenting i bodelen av boningshuset påverkas om den aktuella löser ut.

GK100 GK100 skrev:
Kostnaden för en kapsling med en eller några säkringar är helt försumbar och så får du det korrekt utfört. Du kan i detta fallet mer gå på vad El-Löken skriver än stolpskotten som i fler och fler trådar matar tjafs via denne.

Kanske är fribygg full som ger sig in i sakfrågor utom räckvidd i påverkat tillstånd. (Ser du fribygg hur jävligt det ser ut att hålla på så?)
Du GK100 är väl både klok och nykter och kan nog läsa TS frågeställning tillskillnad från Löken.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.