6 617 läst ·
6 svar
7k läst
6 svar
Får man ha dolda radiatorrör i väggen
Min fråga är om man får bygga in gamla skarvade befintliga värmerör i väggen, de e så att jag ska tillläggsisolera väggen innåt och då hamnar de flesta gamla synliga rören dolt i väggarna, frågan är om det e godkänt enligt reglerna.
låter bra...*L*
Får och får...
Jag skulle då tänka efter noga innan jag byggde in rörskarvar i väggen. Är det gängade järnrör så är det lugnt, men om du har kopparrör lär du nog kolla vilken typ av koppling du har. Klämringar ska du nog inte bygga in. Lödda kopplingar är ju som bekant säkrare.
Jag skulle då tänka efter noga innan jag byggde in rörskarvar i väggen. Är det gängade järnrör så är det lugnt, men om du har kopparrör lär du nog kolla vilken typ av koppling du har. Klämringar ska du nog inte bygga in. Lödda kopplingar är ju som bekant säkrare.
men nu rör det sig om radiatorsystem o d är det helt andra regler.
Fremförellt så har vi inte up till 10 bar som vi kan ha i vatten ladningar (vi ligger norlamt på 0,5 till 1,5 bar)
sen så har vi en begränsad vatten mängt, ofta kompliterad med en manometer så vi ser o systemet är tätt. (i vatten system har vi obegränsad mängd vaten o ingen koll på om det läcker)
så när det gäller radiatoreystem så får vi bygga in alla typer av skarver, specielt i detta fall, då vi inte bygger nytt, eller ens byger om radiatorsystemet.
Fremförellt så har vi inte up till 10 bar som vi kan ha i vatten ladningar (vi ligger norlamt på 0,5 till 1,5 bar)
sen så har vi en begränsad vatten mängt, ofta kompliterad med en manometer så vi ser o systemet är tätt. (i vatten system har vi obegränsad mängd vaten o ingen koll på om det läcker)
så när det gäller radiatoreystem så får vi bygga in alla typer av skarver, specielt i detta fall, då vi inte bygger nytt, eller ens byger om radiatorsystemet.
Sedan när har man inte fått ha svetsade skarvar för vatten och värme dolt i konstruktioner ?CarMan skrev:
Själv har jag hört precis tvärt om dolda skarvar, svetsade rör och hårdlödd koppar är säkrast, gängat okej, men press och kläm icke sa nicke
Personligen skulle jag nog inte vilja ha en klämringskoppling eller pressringskoppling dold i någon vägg eller golv i mitt hus, varken till värmeledning och framför allt aldrig till en vattenledning, men det kanske bara är en känsla baserat på fördomar
/R
Klicka här för att svara