Jag lejde ut flytspackling och våtrumsmatta. Det är skönt att slippa allt, och flytspacklingen kan ju gå väldigt fel ... Jag har inget kakel, bara målade väggar och tak (glasfiberväv i väggen).

Lyssna med hantverkare så tidigt som möjligt, oftast kan de ge tips på sånt man inte vet om eller tänker på ...

/Janne

Man kan ju även fråga och läsa här, räckte bra för mig. För ett år sen total gröngäling numera kallhamrad badrumsbyggare ;)

Halva projektet är bara att våga. Läser man på och frågar där man är osäker kommer man långt. Dessutom spar man enorma summor.

Håller med v-g; halva projektet är att våg och att läsa på. När det gäller läsa på/fråga runt så triangulerar jag alltid med flera källor, det värsta man kan göra är att tro på en källa, hälst sommarprao på K-rauta... Exempel på triangulering; Läs hur man sätter tätskick från flera källor: Casco, LIP, Kiilto för att jämföra momentens beskrivning. Om man inte känner sig som en expert inom området efter det så ska man inte göra det momentet.

Fick tidigare idag ett tips om att lägga kakel direkt på våtrumsmatta (en godkänd våtrumsmatta, ej den gamla).
I mina öron lät det som s**tsnack, men han sa att "så har vi gjort i 30 år".
Va säger ni? :)

Bob_the_builder
Jag säger att du har pratat med en tomte om det inte är fråga om ett tätskikt som är godkänt av GVK.

Edit: ersatte "BKR" med "GVK". pratar man om *matta* som underlag för kakel så är det GVK som godkänner konstruktionen.

Redigerat:
Mmm precis så tänkte jag med.
Förresten, finns det inga andra lite annorlunda godkända alternativ till golv eller är det bara plastmatta eller klinkers som gäller?

K
MikkoK skrev:
Fick tidigare idag ett tips om att lägga kakel direkt på våtrumsmatta (en godkänd våtrumsmatta, ej den gamla).
I mina öron lät det som s**tsnack, men han sa att "så har vi gjort i 30 år".
Va säger ni? :)

Om mattan är godkänd för att sätta kakel eller klinkers på så är det inga problem. De gamla mattorna tål inte det.
www.GVK.se kan du hitta de mattor som är godkända att kakla på. Inget s**tsnack där inte :)

K
Bob_the_builder skrev:
Jag säger att du har pratat med en tomte om det inte är fråga om ett tätskikt som är godkänt av BKR.
BKR är inte de enda branschreglerna i Sverige. GVK finns också med sina mattor som tätskikt och det är inga tomtar :)

Bob_the_builder
Nej, du har helt rätt. Det FINNS mattor som är godkända för att kakla på, men det är ett mycket litet antal produkter, i storleksordningen 2-3 fabrikat vill jag minnas.

Okej, då vet jag att jag kan lyssna på "tomten". :)

Janne44 skrev:
Lyssna med hantverkare så tidigt som möjligt, oftast kan de ge tips på sånt man inte vet om eller tänker på ...
Oj, jag skulle på sätt och vis säga det motsatta! Dubbelkolla allt de gör och säger med rådande branchregler eller policys, hantverkarna gör rent generellt det snabbaste och för dem billigaste oavsett hur det "egentligen" ska vara. I många fall har de inte heller koll på tex BKR's regler...eller "Säkert Vatten"...

Rätt spännande det här med badrum och gällande branschregler jmfr med allas åsikter / kommentarer.
Det finns alltid två olika viljor / åsikter om alla moment som skall göras i ett badrum. :)

Men spåna ni vidare, man lär sig hela tiden!

Om mattan är godkänd så innebär det att den tål vikten (som inte är obetydlig) av kaklet. Alltså gör man rätt i att höra med forumet ;)

Bara för att man gjort en sak under lång tid innebär det inte att man gör något rätt.

K
De godkända mattorna har med mjukgörare i materialet att göra också. De gamla mattorna torkar ut av fixet och spricker.

För golv finns det i dagsläget 13 godkända produkter från 6 olika tillverkare och för vägg 4 produkter från 3 leverantörer.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.