6 811 läst ·
49 svar
7k läst
49 svar
Får man göra ALLT själv eller inte?
Sida 1 av 4
Hejsan,
Har läst igenom BKR:s regler och hittade:
Våtrumsarbeten enligt Branschreglerna innebär att:
Personal som utför tätskiktsarbeten ska ha behörighetslegitimation.
Arbetena utförs med godkända konstruktioner enligt tillhörande monteringsanvisningar.
Utförda arbeten kontrolleras genom egenkontroll och dokumenteras i kvalitetsdokumentet, Branschreglernas bilaga A. Dokumentet skall överlämnas till beställaren efter samtliga våtrumsarbeten enligt Branschreglerna.
Jag tolkar detta som att jag INTE får lägga fuktspärren själv?
Och i sådana fall, vad kostar det i runda slängar att leja ut fuktspärren till en behörig?
Har läst igenom BKR:s regler och hittade:
Våtrumsarbeten enligt Branschreglerna innebär att:
Personal som utför tätskiktsarbeten ska ha behörighetslegitimation.
Arbetena utförs med godkända konstruktioner enligt tillhörande monteringsanvisningar.
Utförda arbeten kontrolleras genom egenkontroll och dokumenteras i kvalitetsdokumentet, Branschreglernas bilaga A. Dokumentet skall överlämnas till beställaren efter samtliga våtrumsarbeten enligt Branschreglerna.
Jag tolkar detta som att jag INTE får lägga fuktspärren själv?
Och i sådana fall, vad kostar det i runda slängar att leja ut fuktspärren till en behörig?
Jag kan inte svära på hur det är rent juridiskt men vad sjutton kan hända i praktiken? Det lär ju inte komma hem en våtrumspolis och bötfälla dig. Gör du enligt konstens alla regler och dokumenterar rubbet så ser inte jag problemet. Förr hette det iaf "fackmannamässigt" utfört för att försärrngsbolaget skulle godkänna konstruktionen. Om nya reglerna har ändrats vet jag inte.
Det absolut allra allra värsta som kan hända är att du får bekosta en eventuell framtida renovering av badrummet i händelse av skada. Gör du allt enligt instruktioner så ska väl inte det vara så stor risk.
För övrigt, jag gjorde iordning ett badrum -02 som var kaklat 1976 och på sjuttiotalet visste ingen hur man stavade fuktspärr. Min vägg var uppbyggd med råspånt, 12 mm gips och sen kakel direkt på. En fembarnsfamilj bodde i huset i 20+ år och duschade direkt mot kaklet och den enda "skadan" jag kunde upptäcka var att spikarna i råspånten var lite lite rostfärgade. Detta efter tusentals duschar.
Undrar hur många tusen badrum från 70-talet som fortfarande har konstruktionen utan problem.
Därmed inte sagt att det är onödigt med fuktspärrar, inte alls. Men oron som finns i allmänhet tror jag är ganska obefogad med mineritskivor som krävs nu, primer, tätskikt och manchetter och remsor överallt.
Kör på och bygg är min paroll.
Det absolut allra allra värsta som kan hända är att du får bekosta en eventuell framtida renovering av badrummet i händelse av skada. Gör du allt enligt instruktioner så ska väl inte det vara så stor risk.
För övrigt, jag gjorde iordning ett badrum -02 som var kaklat 1976 och på sjuttiotalet visste ingen hur man stavade fuktspärr. Min vägg var uppbyggd med råspånt, 12 mm gips och sen kakel direkt på. En fembarnsfamilj bodde i huset i 20+ år och duschade direkt mot kaklet och den enda "skadan" jag kunde upptäcka var att spikarna i råspånten var lite lite rostfärgade. Detta efter tusentals duschar.
Undrar hur många tusen badrum från 70-talet som fortfarande har konstruktionen utan problem.
Därmed inte sagt att det är onödigt med fuktspärrar, inte alls. Men oron som finns i allmänhet tror jag är ganska obefogad med mineritskivor som krävs nu, primer, tätskikt och manchetter och remsor överallt.
Kör på och bygg är min paroll.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Du FÅR givetvis göra vad som helst i ett badrum, det enda du inte får göra själv på ett bygge är elinstallationen (det är alltså straffbart att hempula oavsett hur bra man gör det) . Sedan finns det givetvis ytterligare saker som du måste göra rätt för att inte hamna inför domstol. Rasar huset ex. för att du som hemmabyggare byggt för klent eller så, så kan det bli åtal.
BKR reglerna är branschregler som auktoriserade plattsättarfirmor måste följa om jobbet skall anses vara fackmannamässigt utfört. Försäkringsbolagen kräver att arbetet skall vara fackmannamässigt utfört om försäkringen skall gälla vid en ev. vattenskada. Vissa bolag kräver även att det kvalitetsintyg som enl. BKR reglerna skall lämnas till kunden skall finnas om försäkringen skall gälla. Ett sådant intyg kan du inte utfärda för arbete som du gjort själv oavsett hur bra fackmannamässigt du har gjort det.
Ex. IF har en tilläggsförsäkring man kan teckna så gäller den även om kvalitetsintyg saknas. Däremot så får det givetvis inte finnas några avvikelser mot BKR reglerna om försäkringen skall gälla, vad gäller själva utförandet.
BKR reglerna är branschregler som auktoriserade plattsättarfirmor måste följa om jobbet skall anses vara fackmannamässigt utfört. Försäkringsbolagen kräver att arbetet skall vara fackmannamässigt utfört om försäkringen skall gälla vid en ev. vattenskada. Vissa bolag kräver även att det kvalitetsintyg som enl. BKR reglerna skall lämnas till kunden skall finnas om försäkringen skall gälla. Ett sådant intyg kan du inte utfärda för arbete som du gjort själv oavsett hur bra fackmannamässigt du har gjort det.
Ex. IF har en tilläggsförsäkring man kan teckna så gäller den även om kvalitetsintyg saknas. Däremot så får det givetvis inte finnas några avvikelser mot BKR reglerna om försäkringen skall gälla, vad gäller själva utförandet.
Sidan 6 i BBV 2007:
"Gör-det-självarbeten
För privatpersoner som avser att göra arbeten med kakel och klinker i egen fastighet gäller
normalt att försäkringsbolagen accepterar sådana arbeten, under förutsättning att det utförs
med utgångspunkt från funktionskraven i gällande branschregler och enligt tätskiktstillverkarens
godkända monteringsanvisning. Byggkeramikrådet avråder dock från gör-det-självarbeten
i våtrum, om man inte har god kännedom och vana inom området."
"Gör-det-självarbeten
För privatpersoner som avser att göra arbeten med kakel och klinker i egen fastighet gäller
normalt att försäkringsbolagen accepterar sådana arbeten, under förutsättning att det utförs
med utgångspunkt från funktionskraven i gällande branschregler och enligt tätskiktstillverkarens
godkända monteringsanvisning. Byggkeramikrådet avråder dock från gör-det-självarbeten
i våtrum, om man inte har god kännedom och vana inom området."
Det låter ju inte bra. Har de sagt det till dig? Hittar inget sådant i deras villkor.MikkoK skrev:
"Egendomskyddet gäller........
......badrum, duschrum eller tvättstuga, som har golvavlopp och som försetts med vattentätt skikt enligt gällande byggnorm/branschregler"
Sveland - Villaförsäkring
(sid.8)
Exempel på kostnader: Om vi pratar glasfibergips på cc 30 reglad vägg + tätskick med membranmatta så ligger detta underlaget på ca 600kr/kvm väggyta om du gör det själv.MikkoK skrev:
BKR's kvalitetsdokument talar om vilket underlag man har i badrummet, om brunnen är bytt, vilket tätskikt som har använts osv. Med en likvärdig checklista/kvalitetsdokument från annat håll (t.ex. Maxit) och ett korrekt utfört arbete, så har jag mycket svårt att tro att något bolag kan neka ersättning.hempularen skrev:Försäkringsbolagen kräver att arbetet skall vara fackmannamässigt utfört om försäkringen skall gälla vid en ev. vattenskada. Vissa bolag kräver även att det kvalitetsintyg som enl. BKR reglerna skall lämnas till kunden skall finnas om försäkringen skall gälla. Ett sådant intyg kan du inte utfärda för arbete som du gjort själv oavsett hur bra fackmannamässigt du har gjort det.
Det skulle också rimma väldigt illa med deras sug efter att få kontantreglera skador, vilket dom sparar pengar på.
Se där ja. Det var en representant på mitt jobb som "antog" det jag skrev förut.Faidros skrev:
Kanon, det var nåt att gå lite grovt på.anis16 skrev:
Men sen är det så att vårt badrum är format som ett L var de korta partiet är själva duschutrymmet, avstängt med en duchvägg.
Frågan är ju om man verkligen "måste" ha detta underlag i hela badrummet, eller bara i själva duschdelen.
Det kommer ju inte ut något vatten utanför duschväggen.
Se nedanstående skiss, det tjocka strecket är själva duschväggen.

Redigerat:
Tyvärr hela badrummet, finns till och med riktlinjer hur tätskicket ska dras upp runt tröskel/karm så så noga är det numera att allt är tätt.MikkoK skrev:
Hej Hempularen,hempularen skrev:
Precis som du säger får man inte hålla på med fast elinstallation om man inte är behörig, men att det är straffbart är en nyhet för mig. Jag tror bara det finns påföljder för behöriga elektriker eller om det händer en olycka, så kan man bli vållande och att försäkring inte gäller.
Är du säker på det?
Sen kan man ibland komma överens med elektriker vad man får gör om han sedan granskar jobbet innan han kopplar in det. Men det är ju upp till elektrikern.
/Janne
