Hej!

Vi letar hus och har hittat en K-märkt prästgård från 20-talet med stor potential. Nu ligger det plastmattor i nästan alla rum och skulle vi köpa huset skulle vi nog försöka återställa det till mer genuina material, dock med ett modernare kök och badrum. Utvändigt är det vitputsat med brunsvarta gavlar i nationalromantisk stil. Jag hade gärna målat gavlarna vita så att hela huset blev vitt men det kanske är ett helgerån?
Vi är ju dock en barnfamilj och skulle vilja ex. ha en altan på husets södersida, får man bygga det tro? K-märkningen i all ära och vi vill gärna bevara husets stil (kanske bygga ett vitmålat räcke på altanen som andas 20-tal?) men det ska ju också bli funktionellt för oss som familj och då vill man ju ha en altan. Vi sitter på vår altan varje sommarkväll på vårt nuvarande hus och tycker det är härligt.

Det går inte att säga något generellt om man får eller inte får bygga en altan, det beror på en massa omständigheter och bedömningar. Dessutom är ju k-märkt ett begrepp som inte finns i lagstiftningen, det skiljer rätt mycket om huset är byggnadsminne eller kanske bara är upptaget i ett kommunalt kulturmiljöprogram.

Generellt sett: altaner intill huset blir sällan bra, stora och förtar proportionerna på huset. Brottas själv med problemet då jag skulle vilja ha en uteplats med tak intill mitt hus. Har kommit fram till att försöka bygga ett separat ca tio meter från huset, så lite synligt som möjligt, tak men inga räcken, kanske vassmattor i ryggen mot norr för att minsta blåsten. Om jag inte minns fel finns det ett exempel som kunde vara inspiration på en byggnadsvårdsblogg som heter någonting i stil med fruabergilagbo,blogger.com om jag minns rätt ur huvudet.

Måla gavlar vita på nationaltromantiskt hus: vittrenden kommer att dö ut, och vita gavlar på ett nationalromantiskt hus tar liksom bort det som är husets karaktär.

Det första du ska göra är att ta kontakt med kommunens byggnadskontor och klarlägga vilka skyddsbestämmelser som faktiskt gäller. Det finns olika sorter.

Beträffande konkreta frågor om gavelkulör och altan har magnusk750 gett utmärkt omdömesgilla synpunkter redan. Om du tar reda på mer om fastighetens historia kommer du säkert att hitta både inspiration och förståelse för ställets historiska sammanhang. Lokal hembygdsförening kanske har gamla foton. Pastorsexpeditionen kan också ha äldre material, eftersom det rör sig om en kyrklig tjänstebostad.

Nu rör sig detta om en relativt ny prästgård. Men du ska ändå vara medveten om att det finns en hel liten folkrörelse som ägnas landets äldre traditionella prästgårdstradition. Eldsjälen heter Martin Giertz -

http://www.prastgardar.se/?author=1

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.