Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vore intressant att se en jämförelse kring elolyckor mellan Sverige och ett jämförbart land utan motsvarande skrålagstiftning. Jag gissar att olycksfrekvensen vore rätt lik.
Visst är den det och något annat vore väl knappast att vänta.

D dan_norstedt skrev:
Jag menar behörighetssystemet som 4 av 10 bryter mot.

För även när de gör det är de normalt medvetna om att de gör det, och försöker (med olika bra resultat) därför göra jobbet så det ser ut som proffs gjort det för att det inte ska upptäckas. Det är skillnad mellan att bryta mot reglerna och ignorera dem.
Märk ord du, jag tror nog du förstod vad jag menade. Oavsett om man ignorerar eller bryter mot, så skulle jag nog tro att den allmänna uppfattningen om vad man får och inte får göra är relativt låg, speciellt utanför detta forum. Många verkar ju t.ex. tro att det är ok att göra vad som helst så länge man känner en elektriker, samtidigt som vissa tror att det är olagligt att röra något som har med VVS eller våtrum att göra.

tommib
Det är dags igen alltså? Jaja....

Varför är det mer farligt att koppla el än att fixa bromsarna på min bil? Eller konstruera ett hus? Jag får göra bägge om jag kan visa att jag kan (i bromsarnas fall även om jag inte kan). Båda dessa exempel har absolut potential att döda folk om jag gör fel.

Elskrået har helt enkelt levt länge på lagstiftning som är från förra sekelskiftet och egentligen inte ändrad sedan dess. Eftersom det "fungerar" så ändrade man inget nu heller, snarare skärpte kraven och betonar nu mer företaget än individen. Snacka om beställningsjobb.

• Gilla
Nyfniken och 4 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Varför är det mer farligt att koppla el än att fixa bromsarna på min bil? Eller konstruera ett hus?
Det korta svaret är för att det i el-fallet är mycket svårare att förstå konsekvenserna av sina handlingar.

Som ett exempel, varför innebär det en brandrisk att skruva in två nolledare i samma uttag i en elcentral (och är följaktligen inte tillåtet enligt regelverket)?

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
Det är en avgörande skillnad mot bromsbyte. Bromsbyte innebär att du monterar en fabrikstillverkad detalj, på en fabrikstillverkad bil, som (rimligen) bara kan monteras på ett sätt. Det finns inget moment av egen kreativitet i ett bromsbyte. Så länge du följer en arbetsbeskrivning, och vet hur man drar åt bultar så blir det rätt.

När du drar elrör eller kopplar el, så går det att göra på väldigt många olika sätt, alla mer eller mindre korrekta, vissa direkt farliga. Och det finns ingen enkel standard eller instruktion att följa, det finns frihetsgrader i hur kopplingen skall göras. Vissa varianter blir fel som är svåra att förstå, om man inte kan sin ellära.

Drar du ex. rör en längre sträcka inne i isoleringen i en vägg, så kan den bli överhettad, men bara om den överbelastas lite lagom så att säkringen inte löser. En sådan överhettning kommer att sakta bryta ned isoleringen, den börjar kanske förkolna om 15 år om just den här ledningen överbelastas ex. 10 timmar om året. De allra flesta ledningar överbelastas aldrig på 100 år.

När den förkolnar så leder "isoleringen" ström, men lite halvdåligt, den förkolnade ledningen blir ett värmeelement, värmen gör att mer förkolnar, elementet ökar sin effekt. Och så har du en brand om kanske 25 - 30 år.

Detta är bara ett av många fel som väldigt många av oss hempulare inte vet att man kan ställa till med.

• Gilla
elmont och 2 till
  • Laddar…
Man får ju både bygga en bil från början, eller bygga om en som finns, det enda som krävs är att man Besiktar den.
Och åtminstone det första får nog anses vara av samma svårighetsgrad som att dra el i en villa. Till och med kanske svårare då det omfattar både elsystem. bromssystem och drivlina.
Kanske system att överföra till el,

Och det kanske innebär att det vore mer "rätt" att förbjuda "hembyggda" bilar, för om en utan några som helst kunskaper bygger en bil lär den kunna bli livsfarlig.

E elmont skrev:
Och det kanske innebär att det vore mer "rätt" att förbjuda "hembyggda" bilar, för om en utan några som helst kunskaper bygger en bil lär den kunna bli livsfarlig.
Det är därför en hembygd bil besiktas så är det problemet löst, vilket det också skulle vara med el i en villa som ju i stort sett är en byggsats.

J
Riktigt så enkelt är det väl inte med amatörbyggda fordon,det krävs rätt mycket kontroller och regler.

Kan det vara så att en treåring klarar att få till att en lampa med strömbrytare funkar, men för att få det rätt krävs mycket mer. En bil eller bygga ett helt hus krävs lite mer för att få till det överhuvudtaget. Men el går faktiskt att koppla och med lite tur få att funka dock med ibland livsfarligt resultat.

H hempularen skrev:
Det är en avgörande skillnad mot bromsbyte. Bromsbyte innebär att du monterar en fabrikstillverkad detalj, på en fabrikstillverkad bil, som (rimligen) bara kan monteras på ett sätt. Det finns inget moment av egen kreativitet i ett bromsbyte. Så länge du följer en arbetsbeskrivning, och vet hur man drar åt bultar så blir det rätt.
Men om jag får en utförlig arbetsbeskrivning med materialspecifikation får jag ändå inte sätta ett till vägguttag bredvid ett gammalt. Eller koppla in min nya tvättmaskin i dosan på väggen (jag får inte ens koppla ur den gamla). Vad är skillnaden?

Redigerat:
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
useless useless skrev:
Men om jag får en utförlig arbetsbeskrivning med materialspecifikation får jag ändå inte sätta ett till vägguttag bredvid ett gammalt.
Det kan dels vara så att miljön inte tillåter att det monteras ett vägguttag på platsen bredvid det gamla, dels kan det hända att miljön är sådan att även den korta kabeldragningen till grannuttaget kan vara problematisk. Utöver det att det finns rätt många fel sätt att koppla på sig på den existerande kabeln som är fel som beror på hur det existerande väguttagets klämmor, brunn och anslutande kabels kondition ser ut. Även om det oftast inte är något problem så i de fallen det är problem så kan en kvalificerad elektriker ofta direkt inse problemen och undvika dem.

Om du menar en utförlig arbetsbeskrivning av en elektriker, som bedömt installationsförutsättningarna samt dina kunskaper att förstå och följa hans arbetsbeskrivning så fungerar det, som jag ser det, då det i stort sett följer lagstiftningens intentioner om än ej dess bokstav.

(Eftersom ingen svarat på min fråga om varför man inte får skruva in två nolledare i samma uttag i en elcentral så är svaret här: därför att det finns en klar risk att man missar korrekt återanslutning av den andra ledaren, framför allt vid framtida ändringar, med resultat att om denna används i en trefasgrupp så är det sannolikt att enfasuttag kommer att matas med 400V i något läge, något som inte sällan resulterar i brand.)

Jo, självklart finns det saker att tänka på. Men det känns konstigt att det ska vara så farligt och förknippat med så stora risker att det är strikt reglerat i lag jämfört med tex (för att återanvända exemplet) byta bromsskivor, belägg och rör på en gammal rostig bil och sen bege sig direkt ut i trafiken.

Lagstiftning är ett av de bättre sätten att stoppa de som inte förstår att de inte förstår.

• Gilla
alfista och 1 till
  • Laddar…
Och det är betydligt fler "fällor" som kan bli livsfarliga på en elanläggning än på en bil, så troligen behöver man lite mer insikt för säker el än säker bil.

• Gilla
dan_norstedt
  • Laddar…
E elmont skrev:
Och det är betydligt fler "fällor" som kan bli livsfarliga på en elanläggning än på en bil, så troligen behöver man lite mer insikt för säker el än säker bil.
Det är väl därför det sker så mycket olyckor av allt hempul:crysmile: tror elektrikerna överskattar sitt yrke lite:)

• Gilla
Nyfniken och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.