118 605 läst ·
752 svar
119k läst
752 svar
Får man dra rör och sätta dosor?
Moderator
· Stockholm
· 57 787 inlägg
Nej inte med äldre regelverk. Det var krav på att den som stod under överseende skulle vara anställd i samma firma som den behörige, även bemanningsföretag var därmed förbjudna. Just den detaljen tror jag har luckrats upp relativt nyligen.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 652 inlägg
Det var att de lät så självsäkra jag försökte ha lite roligt åt.
Problemet idag utgörs av att ingen elektriker som jobbar på ett seriöst företag "har tid" för ett arbete som tar max 1 timme att utföra. Alldeles för litet jobb för att tjäna pengar och ta sig an. Med en konkurrens som inte liknar något annat blir det en osund situation och vi vanliga dödliga får ta smällen.
Har man tur....så har en mindre seriös firma tid, fast då med personal som har tvivelaktiga anställningsvillkor och kunskaper.
Vad hjälper det då att anlita den firman om huset brinner ner?
OBS!!!
Jag vill inte dra alla elektriker över en kam utan detta är mina personliga erfarenheter av varför så många fixar själva och tar hjälp av kompisar, bekanta och bekantas bekanta. Mina erfarenheter gäller inte enbart elektriker utan flera andra hantverksyrken tyvärr.
JAG tycker det är oerhört synd att det är på detta viset då jag vet att dom som är seriösa gör ett fantastiskt jobb och jobben i sig har en charm och stolthet som tyvärr har urholkats pga olika orsaker.
Har man tur....så har en mindre seriös firma tid, fast då med personal som har tvivelaktiga anställningsvillkor och kunskaper.
OBS!!!
Jag vill inte dra alla elektriker över en kam utan detta är mina personliga erfarenheter av varför så många fixar själva och tar hjälp av kompisar, bekanta och bekantas bekanta. Mina erfarenheter gäller inte enbart elektriker utan flera andra hantverksyrken tyvärr.
JAG tycker det är oerhört synd att det är på detta viset då jag vet att dom som är seriösa gör ett fantastiskt jobb och jobben i sig har en charm och stolthet som tyvärr har urholkats pga olika orsaker.
Om man ser saken från andra hållet så är privatkunder ofta ovilliga att betala vad ett entimmesjobb kostar då det tar den montören/snickaren/rörmokaren kanske 3 timmar totalt som ger en arbetskostnad på bortåt 2000:-E EasyCash skrev:Problemet idag utgörs av att ingen elektriker som jobbar på ett seriöst företag "har tid" för ett arbete som tar max 1 timme att utföra. Alldeles för litet jobb för att tjäna pengar och ta sig an. Med en konkurrens som inte liknar något annat blir det en osund situation och vi vanliga dödliga får ta smällen.
OBS!!!
Detta gör att man väljer bort den typen av jobb av lönsamhetsskäl.
Kan både hålla med och inte. Jag hade hemma en yrkesman där jag var tydlig på telefon vilket jobb det innebar. Han var förbi och tittade och jag var tydlig med betalningen osv. Han kom inte mer i brist på tid.larsbj skrev:
Jag förstår, det finns dom som inte vill betala. Det finns dom som tar överpriser bortom all rimlighet. Sedan finns dett seriösa som har tid. Men utan kontakter blir det svårt.
Fel! Kabelschakten får du göra utan behörighet, men inte förläggningen av kabel eller rör för kabel. Bara för att en kabel är avsedd för förläggning i mark innebär det inte att den får förläggas hur som helst.B Boan skrev:
Fr.o.m den 1/7 gäller dessutom nya regler för behörighet. Den kommer inte längre personlig som tidigare, utan ansvaret flyttas till företagen som måste vara auktoriserade elinstallatörer. Mer går att läsa här: http://www.elsakerhetsverket.se/nya-regler/nyaregler/
Jag tycker att den jämförelse som några gör med andra installationer haltar betydligt. Såg t ex att någon jämförde med att det inte krävs någon behörighet för att installera hissar. Hissar inspekteras regelmässigt, vilket som regel inte sker med elinstallationer.
Antalet dödsfall p g a elolyckor är förvisso idag nästan obefintliga (de flesta som dör i elolyckor gör det i spåranläggningar), men det beror sannolikt till stor del på att vi börjat använda jordfelsbrytare i större omfattning. Någon statistik på antalet incidenter (t ex där jordfelsbrytaren räddat läget) har jag inte hittat, men det skulle vara intressant att hör från er andra "hempulare" (ja, det händer att jag fuskar själv) hur ofta ni får slå till era jordfelsbrytare.
Antalet dödsfall p g a elolyckor är förvisso idag nästan obefintliga (de flesta som dör i elolyckor gör det i spåranläggningar), men det beror sannolikt till stor del på att vi börjat använda jordfelsbrytare i större omfattning. Någon statistik på antalet incidenter (t ex där jordfelsbrytaren räddat läget) har jag inte hittat, men det skulle vara intressant att hör från er andra "hempulare" (ja, det händer att jag fuskar själv) hur ofta ni får slå till era jordfelsbrytare.
Jordfelsbrytare har en obehagligt hög felfrekvens (med just felfallet att den inte löser ut - elsäkerhetsverkets tester har pekat på upp mot 5%, och jag har tagit sådana med fel ur drift), och därför får de aldrig vara det som säkerheten bygger på. (Det kan också, under olyckliga omständigheter, gå dödlig ström utan att man når gränsen för att jordfelsbrytaren ska lösa ut.) Om jordfelsbrytaren löser ut så är det min åsikt att olyckan redan hänt (och ska hanteras därefter), och jordfelsbrytaren har bara skademinimerat (vilket är bra, men oväsentligt ur säkerhetsanalyssynpunkt).M maxell skrev:Antalet dödsfall p g a elolyckor är förvisso idag nästan obefintliga (de flesta som dör i elolyckor gör det i spåranläggningar), men det beror sannolikt till stor del på att vi börjat använda jordfelsbrytare i större omfattning. Någon statistik på antalet incidenter (t ex där jordfelsbrytaren räddat läget) har jag inte hittat, men det skulle vara intressant att hör från er andra "hempulare" (ja, det händer att jag fuskar själv) hur ofta ni får slå till era jordfelsbrytare.
Anledningen till att vi har relativt få elolycker är nog istället hög materialkvalité i kombination med ett i stora drag väl fungerande behörighetssystem där folk i gemen är medvetna om att de i stora drag inte får pilla med elinstallationerna.
Du menar behörighetssystemet som 4 av 10 ignorerar?D dan_norstedt skrev:
Jag menar behörighetssystemet som 4 av 10 bryter mot.S scim skrev:
För även när de gör det är de normalt medvetna om att de gör det, och försöker (med olika bra resultat) därför göra jobbet så det ser ut som proffs gjort det för att det inte ska upptäckas. Det är skillnad mellan att bryta mot reglerna och ignorera dem.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 207 inlägg
Vore intressant att se en jämförelse kring elolyckor mellan Sverige och ett jämförbart land utan motsvarande skrålagstiftning. Jag gissar att olycksfrekvensen vore rätt lik.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Hissar finns företrädesvis i offentliga lokaler och flerbostadshus och där kontrolleras även elinstallationen regelbundet, vad det nu skulle ha för betydelse. En hiss såväl som en starkströmsanläggning ska vara säker vid första driftsättning, det duger inte att inspektera detta i efterhand.M maxell skrev:Jag tycker att den jämförelse som några gör med andra installationer haltar betydligt. Såg t ex att någon jämförde med att det inte krävs någon behörighet för att installera hissar. Hissar inspekteras regelmässigt, vilket som regel inte sker med elinstallationer.
Men jag (tror) förstår vad du menar. En hiss är en produkt som är utvecklad och testad "i provbänk" och kommer med en "installationsanvisning". En starkströmsanläggning anses vara en platsbyggd och unik produkt som alltså "konstrueras" av den högt utbildade elinstallatören för just denna anläggning, även om det till en stor del handlar om att just installera och ansluta färdiga produkter med en installationsanvisning. Men det krävs som sagt ingen behörighet för att konstruera en hiss.
För övrigt hoppas jag verkligen inte att de obefintliga dödsfallen beror på JFB, jag hoppas de beror på en säker och väl underhållen installation. Vi kan väl inte bygga säkerheten på att skydda oss från effekten av olyckor?