118 601 läst ·
752 svar
119k läst
752 svar
Får man dra rör och sätta dosor?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 650 inlägg
När vi lät hantverkare göra om badrummet uppe så satte elektrikern en anslutningsdosa till handdukstorken ca 30cm över golv, ca 20cm från kortändan på badkaret, allt ok än så länge, felet som elektrikern gjorde var att montera en anslutningsdosa som man enkelt öppnar med en hand, man behöver inte något verktyg för att öppna den. Jag bytte ut anslutningsdosan till en där locket sitter fastskruvad med två skruvar.F Fredrik Sjödin skrev:
Den borttagna anslutningsdosan monterade jag på en träplatta och lät vår femåriga dotter prova att öppna, hon klarade det.
Detta var alltså utfört av en person som är anställd på en firma som finns med på esv’s lista över behöriga firmor.
Edit: Kan tillägga att jag är en lekman/obehörig/privatperson, så jag fick egentligen inte byta anslutningsdosan.
Sedan kan jag mycket mer än många ”svensson” eftersom jag har läst till installationselektriker samt jobbat ett tag som det.
Så @Fredrik Sjödin, om jag inte hade bytt anslutningsdosan så hade anläggningen varit olaglig tekniskt sett, men nu är den säker tekniskt sett men tydligen olaglig iaf.
Så vad är bäst? En anläggning som tekniskt sett är olaglig eller en anläggning som är laglig tekniskt sett men olagligt installerad?
Redigerat:
Medlem
· Västernorrland
· 615 inlägg
Medlem
· Västernorrland
· 615 inlägg
Påtalade du detta för elfirman?Demmpa skrev:
När vi lät hantverkare göra om badrummet uppe så satte elektrikern en anslutningsdosa till handdukstorken ca 30cm över golv, ca 20cm från kortändan på badkaret, allt ok än så länge, felet som elektrikern gjorde var att montera en anslutningsdosa som man enkelt öppnar med en hand, man behöver inte något verktyg för att öppna den. Jag bytte ut anslutningsdosan till en där locket sitter fastskruvad med två skruvar.
Den borttagna anslutningsdosan monterade jag på en träplatta och lät vår femåriga dotter prova att öppna, hon klarade det.
Detta var alltså utfört av en person som är anställd på en firma som finns med på esv’s lista över behöriga firmor.
Dumt gjort! Nu är din anläggning olaglig.Demmpa skrev:
När vi lät hantverkare göra om badrummet uppe så satte elektrikern en anslutningsdosa till handdukstorken ca 30cm över golv, ca 20cm från kortändan på badkaret, allt ok än så länge, felet som elektrikern gjorde var att montera en anslutningsdosa som man enkelt öppnar med en hand, man behöver inte något verktyg för att öppna den. Jag bytte ut anslutningsdosan till en där locket sitter fastskruvad med två skruvar.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 868 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 868 inlägg
Är du helt från vettet?Demmpa skrev:
Du hade en perfekt installation, dvs utförd av en som får göra så enligt EKP, och så går du in och ändrar till en tafflig hempularlösning?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 650 inlägg
Sammanhanget är hur arbetet utförts, vi diskuterar anläggningens laglighet inte arbetets då vi redan vet att det är olagligt...F Fredrik Sjödin skrev:
Du får komma med betydligt bättre resonemang och hänvisningar än vad du gör just nu...
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 868 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 868 inlägg
Å ena sidan tycker jag att man ska påtala en sådan här miss för firman.F Fredrik Sjödin skrev:
Å andra sidan så talar ju branschen och ESV om för mig att jag inte ska kunna sådant här och att ingen annan än de som får göra det kan, dessutom att de som får aldrig gör fel.
Jag kan tycka att det är läge för bransch och ESV att inse att världen inte är svartvit.
Medlem
· Västernorrland
· 615 inlägg
I så fall är du välkommen på någon av de föreläsningar jag brukar hålla i ämnet. Jag bjuder på kaffe.13th Marine skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 650 inlägg
Du gör en tankevurpa i ditt resonemang. Alla bör nog vara överens om att det viktigaste är att anläggningen är korrekt och inte vem som utfört arbetet. Du drar en, för mig obegriplig, slutsats att en installation av ett elinstallationsföretag alltid är korrekt.F Fredrik Sjödin skrev:Är elanläggningen korrekt är allt bra. Problemet är att det är omöjligt för en lekman att veta om den inte är utförd av ett elinstallationsföretag. Är den det är konsumenten skyddad av lagstiftningen. Elinstallationsföretaget har ett aktsamhetsansvar och får inte låta ta i bruk en elinstallation med kvarstående brister.
Konsumentskydd.
Medlem
· Västernorrland
· 615 inlägg
Tyvärr. Ingen tankevurpa. Grundläggande i hela elsäkerhetslagstiftningen är att en konsument ska kunna presumera att en elinstallation utförd av ett elinstallationsföretag är korrekt.M mr_bygg skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 615 inlägg
Ja, det är grundläggande i hela lagstiftningen. Det är också en totalt falsk premiss. Det är egentligen rätt anmärkningsvärt att branschen har lyckats lobba igenom den lagstiftningen.F Fredrik Sjödin skrev:
Även inversen, dvs att en anläggning som inte är gjord av ett elinstallationsföretag automatiskt är inkorrekt, är falsk.
Man har här en lagstiftning som helt fokuserar på vem och inte hur.