13th Marine 13th Marine skrev:
Ditt inlägg kan tolkas på olika sätt.
Vid vilka tillfällen har man behövt riva ut tekniskt korrekta anläggningar på grund av att dessa installerats av en icke auktoriserad person?

Och med vilket lagstöd blir en tekniskt korrekt anläggning olaglig? Vänligen använd paragrafer och inte bara hänvisningar till en lag.
- Vet ej. Förhoppningsvis inga.

- 2-3 kap elsäk-FS 2017:3

Sjuk läsning, löjeväckande att man kan tillåta en branch få total kontroll över folk. Man får inte montera en sladd men byta bromsar på bilen får vilken idiot som helst göra. (y)

Hur många hemmabytta bromsar har vi ute på vägarna?

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
F Fredrik Sjödin skrev:
Det är def en utmaning. Men huvudinriktningen måste ändå vara säkra elanläggningar, eller hur?
Nja. Tror snarare agendan är att behålla och stärka den "monopolsituation" som råder.
Med skrämsel och lobbyverksamhet som inte verkar ha några gränser bevisligen.

• Gilla
Stickan56 och 2 till
  • Laddar…
E eal skrev:
Fast en elinstallation kan ju fortfarande vara korrekt enligt ELSÄK 2017 utan att man anlitat ett elinstallationsföretag.

Åtminstone enligt ESV. Fast jag förstår att du ogillar det.

/Andreas
Inte om den utförts i yrkesmässig verksamhet. Personer som själva har auktorisation får själva utföra elinstallationsarbete privat.

F Fredrik Sjödin skrev:
Du har i princip rätt. Det finns redan indikationer på att seriösa elfirmor inte vill befatta sig med elanläggningar som har systematiska brister om de inte får åtgärda felen.
Det gör dem rätt i, och borde inte gjort förut heller. Men om dem börjar vägra befatta sig med tekniskt korrekta anläggningar för att dem inte kan bevisa att en auktoriserad installatör eller registrerad firma gjort alla delar så har både dem och alla vi andra problem som knappast var ESV:s mål. Möjligtvis EIO:s

Men huvudinriktningen måste ändå vara säkra elanläggningar, eller hur?
Precis, men det verkar inte vara din inriktning här...

/Andreas

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
F Fredrik Sjödin skrev:
- 2-3 kap elsäk-FS 2017:3
De tar bara upp hur arbetet ska utföras. Att det finns regler om det är ostridigt. Vad vi andra pratar om är huruvida arbetets laglighet påverkar anläggningens laglighet (att det kan samvariera med kvaliteten förstår vi också, men det är inte heller frågan här).

Ingen har hittills visat på något som antyder att så är fallet.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Tråkig situation för elektrikerna, blir tufft att få ekonomin att gå ihop utan svartjobb om folk måste ha kvitto på allt. :crysmile:

• Haha
  • Gilla
Andreas_kalmar och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
De tar bara upp hur arbetet ska utföras. Att det finns regler om det är ostridigt. Vad vi andra pratar om är huruvida arbetets laglighet påverkar anläggningens laglighet (att det kan samvariera med kvaliteten förstår vi också, men det är inte heller frågan här).

Ingen har hittills visat på något som antyder att så är fallet.
Det framgår av föreskriften. Esv förtydligade även det i sin handbok. Den är mycket bra.

tommib
Vad är konsekvensen av en olaglig elanläggning då? Vi pratar nu om en tekniskt korrekt utförd anläggning, om än inte juridiskt enligt ditt resonemang.

• Gilla
AndersOhrt och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
För att inte tala om att en sådan ordning inte skulle tillföra något mer än ett starkare skråskydd.
Detta är naturligtvis själva syftet, installationerna blir inte det minsta bättre. Nu gör okunniga samma fel som förut, men inom ett egenkontrollprogram.

• Gilla
  • Älska
AndersOhrt och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L
F Fredrik Sjödin skrev:
och sen verifiera om firman finns med i elsäkerhetsverkets register. Ingen träff - ingen korrekt installation.
Detta är lite intressant.
Vad är enligt dig en "korrekt installation"?

Här finns förövrigt hela inlägget som jag citerade en liten del av här ovan, jag klippte lite burdust i det, så klicka bara på pilen neråt, så vecklar du upp hela, om du vill läsa allt.
F Fredrik Sjödin skrev:
Bra inlägg! Det du beskriver är en av huvudanledningarna till att systemet ändrades 2017. Konsumenterna kunde inte avgöra vare sig om den som utförde installationerna hade kompetens och behörighet för det, eller om installationerna var säkra.

Idag är det tydligt. Ett elinstallationsarbete som inte uppfyller elsäk-fs 2017:3 är inte korrekt utfört. Konsumenten har en enklare tillvaro idag. Hen kan fråga utföraren vilken firma hen jobbar på och sen verifiera om firman finns med i elsäkerhetsverkets register. Ingen träff - ingen korrekt installation.

F Fredrik Sjödin skrev:
Du har i princip rätt. Det finns redan indikationer på att seriösa elfirmor inte vill befatta sig med elanläggningar som har systematiska brister om de inte får åtgärda felen.

Det är def en utmaning. Men huvudinriktningen måste ändå vara säkra elanläggningar, eller hur?
Ja säkra anläggningar till rätta priser!!!
Idag är elbranchen ett råttbo!
Det värsta är att om konsumenten inte hittar elinstallatörer så blir det som vatten i öknen

Utan ett regelverk som gör någon ansvarig för konsumentens situation kommer elinstallatörer leka maffia!
Typ ”the cable Guy ”

• Gilla
Fredrik Sjödin
  • Laddar…
Jag är ju hellre ägare till en anläggning som är tekniskt korrekt, installerad av en obehörig, än ett lagligt hafsverk installerad av en pajas på ett företag med egenkontrollprogram.

Tråkigt att myndigheterna inte står som motpol till elektrikerlobbyn när Villaägarnas riksförbund verkar ha tagit en tupplur...

• Gilla
Collie och 7 till
  • Laddar…
hsd
C C.Lundin skrev:
Den där Fredrik verkar vara ute på väldigt djup is just nu.
Hade varit kul om han kom med saklig fakta bland de tjugotal inlägg han slänger sig med.
Menar Du hal is... eller djupt vattten ;)

• Gilla
  • Haha
elmontören och 3 till
  • Laddar…
F Fredrik Sjödin skrev:
Pja.. vet inte om just det är så intressant. Mkt mer intressant är ju hur tex försäkringsbolag väljer att agera.
Ännu mer intressant är det ju när huset brunnit ner och det visar sig att en behörig elektriker med EKP gjort installationen, men fel.

Edit: Min magkänsla och livserfarenhet säger mig nämligen att försäkringsbolaget skiter högaktningsfullt i vem som installerat vad, utan bryr sig enbart om huruvida det var korrekt eller inte (precis som jag).

Men det känns naturligtvis tryggt nu när jag fått höra att myndigheten och lagstiftaren ivriga i sitt konsumentskydd kommer till min undsättning i det fallet.

(Förlåt på förhand för raljerandet)

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Collie och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.