6 177 läst ·
24 svar
6k läst
24 svar
Får man byta ut ojordade uttag mot jordade?
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Ja jag har inte sagt att du får eller ska göra det själv. Jag bara belyste försäkringsfrågan. Resten får du tolka som du vill om man säger så.
Om något mot all förmodan skulle kunna bli dåligt sett till ovanstående är det vad du skrev först dvs felaktigt byte av uttagen.E elrtjg3 skrev:
Den där är klart intressant, fast då skulle den enbart fungera med mindre elapparater, TV, Dator, skrivare mm kräver större uttag.useless skrev:
Finns de där europa kontakterna med större uttag för dator mm?
De gammla ser ut att vara av bra kvalitet åtminstone utåt, så det blir troligtvis ojordade ELKO som jag skaffar.GK100 skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 842 inlägg
Nej, Europluggar är godkända för maximalt 2,5A. De är konstruerade för att passa i alla europeiska uttag, och där varierar diametern på stiften lite, därför har man på en Europlugg lite smalare stift än normalt, men de är lite böjda ihop, så att de skall ligga mot ett kontaktbleck i uttaget. Normalt så "kramar" uttagets kontaktbleck stiftet från minst två håll, det ger en bättre kontakt. Den undermåliga kontakten man får med en europlugg är OK för låga strömmar, men skulle man ex. sätta en Europlugg på en kaffebryggare, så är brandrisken (i uttaget) akut.E elrtjg3 skrev:
Mycket möjligt, och nu skrev TS precis att han ville köpa bra kvalitet, så TS håller i alla fall med dig.GK100 skrev:
Men om TS i alla fall vill byta uttag och av kostnadsskäl vill göra det till jordade uttag (utan ansluten jord), är de uttag jag visade i alla fall en laglig lösning till överkomligt pris. De är godkända, så kan inte vara direkt livsfarlig. Kan tänka mig att de inte håller lika länge och ändrar färg under solljus, men som temporär lösning borde det vara bättre än att sätta ditt jordade uttag av bra kvalitet (utan ansluten jord)
E elrtjg3 skrev:
Det är skillnad på vad som är olagligt och vad som inte ersätts av försäkringsbolaget. Det finns massor av exempel inom andra områden. T ex om man kör för fort med bilen och hamnar i diket så finns det inget försäkringsbolag, vad jag vet, som kräver att du ska bevisa att du inte körde för fört.
Olagligt elinstallationsarbete har en preskriptionstid på två år, så efter det kan du inte dömas för brottet. Om jobbet är korrekt utfört så blir det väldigt svårt för försäkringsbolaget att bevisa att det inte är en auktoriserad installatör som har gjort det. Det finns inga krav på att man som konsument måste spara kvitton etc för att bevisa vem som har gjort ett visst arbete.
Därmed inte sagt att det är en bra idé att installera saker själv. Men man måste skilja på begreppen
Självklart Harry är nästan allt bättre än att som det kommit kallas här på BH köra fejkjordat ingen tvekan om det. Men jag har svårt att se problemen med att köra grenuttag till dess det tas andra tag eller som jag skrev tidigare kanske köra vidare som underhåll av befintligt. Och i så fall skaffa uttag av bra kvelite men inte tänka sig byta dem förrän på lång sikt bitvis och ordnat till jordade. Och givetvis byta oavsett till samma typ nya om det krävs pga slitage, spruckna kapslingar etc men det är ju en annan sak.harry73 skrev:
Mycket möjligt, och nu skrev TS precis att han ville köpa bra kvalitet, så TS håller i alla fall med dig.
Men om TS i alla fall vill byta uttag och av kostnadsskäl vill göra det till jordade uttag (utan ansluten jord), är de uttag jag visade i alla fall en laglig lösning till överkomligt pris. De är godkända, så kan inte vara direkt livsfarlig. Kan tänka mig att de inte håller lika länge och ändrar färg under solljus, men som temporär lösning borde det vara bättre än att sätta ditt jordade uttag av bra kvalitet (utan ansluten jord)
Köper du de jordade uttagen på rätt ställe så har du råd att även köpa jordkabeln som behövs för att koppla in dem
https://www.velltra.se/produkt/vagguttag-elko-rs-6-v-jord-utp/
https://www.velltra.se/produkt/vagguttag-elko-rs-6-v-jord-utp/
Klicka här för att svara