2 020 läst ·
8 svar
2k läst
8 svar
Får man byta ut fast inkopplad 230V-utrustning själv?
Jag vet att man får byta eluttag och liknande själv om man vet vad man gör men hur är det med t.ex. en tvättmaskin eller liknande (230V) som sitter fast ansluten? Får man ta loss den gamla och sätta dit en ny med likadan anslutning? Alltså bara byta en kabel mot en annan i anslutningsdosan? Rent spontant känns de ju jämförbart med att byta ett uttag men vad säger reglerna?
Ser framför mig att det inte är helt lätt att hitta en elektriker som vill ta sig an typ 10 minuters jobb + 1 timmas restid...
Ser framför mig att det inte är helt lätt att hitta en elektriker som vill ta sig an typ 10 minuters jobb + 1 timmas restid...
Kanske lite off-topic, men jag undrar hur Mediamarkt, elgiganten, etc i dagens situation med elektrikerbrist lyckas hålla med montörer med adekvat utbildning? Saxat från Elgiganten "Elgiganten samarbetar endast med auktoriserade Elinstallationsföretag. Våra montörer är anställda hos företag med auktorisation hos Elsäkerhetsverket och har egna kontrollprogram." Eller räcker det med att lära en montör just ett visst moment (fast inkoppling av tvättmaskin) så länge hen är anställd på rätt företag?
Ja det räcker.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 883 inlägg
Det beror på vad man menar med "räcker". Motsvarande behörighet BB2 kräver en viss utbildning och två års praktik. Det finns däremot inga som helst krav på utbildning för yrkesmän. Och svaret från elgiganten är nonsens, det säger ingenting om att de ens fått muntliga instruktioner... Jag skulle inte rekommendera någon att släppa en montör från elgiganten över tröskeln för att ansluta deras egna enfasspisar. Det ligger ju i deras intresse att det sker snabbt och smidigt 
Bra å bo i en mindre stadE elmont skrev:
I den lilla stad Stockholm verkar det vara vissa kvalitetsproblem med kunskap och slutresultat.
Håkan på Svanströms el (han älskar media). Har drivit sitt eget krig mot elgiganten och de slarviga installationer som gjorts. Hur vanligt det egentligen är det låter jag vara osagt... Men det är säkerligen alldeles för vanligt
Klicka här för att svara