17 533 läst ·
69 svar
18k läst
69 svar
Får man byta till pelletsbrännare själv?
Vet inte om jag vill hålla med dig om att det är dålig verkningsgrad bara för att pannan är gammal. Finns flera nyare pannor som är sämre verkningsgrad på trots att dom var avsedda för vedeldning, titta på CTC Total. Rökgasväg, bafflar och lämpligt drag har stor betydelse för hur verkningsgraden blir.L lordi skrev:Du får göra det själv, men jag är tveksam till att montera pelletsbrännare i den gamla pannan. Verkningsgraden är troligen rätt dålig.
Huset kräver 20000 kWh oavsett vad du värmer med. Säg att du har 80% verkningsgrad (troligen sämre) med pellets, så kommer du att elda upp pellets motsvarande ca 25000 kWh.
Sen får man vara medveten om att pellets kräver regelbundet underhåll för att fungera.
Hur värmer du varmvattnet?
Hej Matheus.M Matheus11 skrev:Stort tack till alla, men jag förstår inte helt riktigt varför så många tycker så bra om moderna systemet.... El kan ta slut och då har man ingenting, pumpar kan gå sönder mitt i vintern....
Som jag skrev jag vill använda det som finns redan i huset.
Så som jag fortfarande tycker är att det kan funkar med ved och acktank. Det är klart det ska inte bli pellets, men då är ved + acktank det som är kvar.
Tycker absolut inte att du ska lägga ned tanken på pelletseldning men försök att få tag på en begagnad anläggning som du kan prova med.
Du kan koppla in ack.tank med 2" rör så att du får självcirkulationen mellan pannan och tank.
Acktankar är inte motiverade med pellets.
I vintras höjde dom pallpriset från 1978 till 2378 på ett bräde, dom andra leverantörerna höjde också sitt pris så dom landade på ca 2450 per pall.S scim skrev:
Förra och speciellt förrförra vintern var det brist på pellets i stora delar av landet men då höjdes det inget. Så tyvärr kommer priserna på pellets inte minska utan snarare öka mer.
Och ska man då ha lönsamhet och lite jobb så får man börja kolla på bulk och modern panna som sköter allt själv, men då är det såna stora summor att det fan inte lönar sig.
Har eldat pellets sen 2012 och ser fram emot den dagen man slipper gå ner och sota fanskapet
Minns inte exakt, men jag gav då inte mer än 10k för min begagnade pelletspanna, sotade 2 ggr i vintras (det var lite väl extremt dock, dubbelt så många ggr är nog sunt). Det finns inget som jag skulle byta till som skulle ge bättre ekonomi i dagsläget iaf.L Lutte skrev:
Är det billigare med bulk? När jag eldade pellets var bulken marginellt dyrare.
En pall pellets (832kg) brukar kosta något mindre än 1 ton bulk, men då brukar det vara hämtpris, bulk är inkl leverans om man beställer 3 ton eller mer. När Byggmax/Jula etc har kampanj och säljer för 40kr/säcken så brukar det bli ungefär samma kilopris som när jag köper bulk. Främsta fördelen med bulk är ju dock att man slipper all manuell hantering.D Daniel 109 skrev:
Det var några år sedan jag eldade pellets. Men då var byggmax och bulk i princip samma pris. Bulk något dyrare. Men bulken var just för att slippa bära säck. Nu bär jag ved i stället.
Hej Tom!Tombrittberg skrev:
Jag har tittat på anläggningen igen idag, och det ser ut att det fanns en tank tidigare på väggen.
Det går två rör från pannan till elpannan;
Jag har en bild:
Blåa rör går från övre bakre av pannan till expansionskärl genom shuntventil (3 rör)
sen till vänstersidan av elpannan och vänstersidan till en radatior som hänger på väggen i källaren.
Orange rör (2) kommer från nederst höger av pannan till vänstersidan av pannan, sen upp till shuntventilen och uppe in i både rör som går in i huset (vänster och höger, men du kan bara bra ser att det går upp in i huset på höger)
När du ser bilden, kan du berätta mig om
1 det är enkelt att byta ut elpannan för en ack.tank,
2. är det teknisk möljigt i nedståande situation att stänga av elpannan och elda vedpannan så man har båda varmvatten och varme elementer? (bara en teoretisk tanke)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej Matheus.M Matheus11 skrev:Hej Tom!
Jag har tittat på anläggningen igen idag, och det ser ut att det fanns en tank tidigare på väggen.
Jag har en bild:
Blåa rör går från övre bakre av pannan till expansionskärl genom shuntventil (3 rör)
sen till vänstersidan av elpannan och vänstersidan till en radatior som hänger på väggen i källaren.
Orange rör (2) kommer från nederst höger av pannan till vänstersidan av pannan, sen upp till shuntventilen och uppe in i både rör som går in i huset (vänster och höger, men du kan bara bra ser att det går upp in i huset på höger)
2. är det teknisk möljigt i nedståande situation att stänga av elpannan och elda vedpannan så man har båda varmvatten och varme elementer? (bara en teoretisk tanke)
[bild]
Vill bara säga att jag inte är någon utbildad rörmokare, men tycker att du borde kunna sätta in en ack.tank med förrådsberedare för varmvatten.
Och om du kopplar in den med så grova rör som möjligt kommer du att få självcirculation mellan pannan och tanken.
När det gäller tanken skulle jag välja en med slinga i botten för att kunna koppla in solfångare. Sedan så måste du montera in ett större expansionskärl eftersom du ökar vattenvolymen.
En del arbete men inte omöjligt.
Och sedan självcirkulation ut till samtliga element, dvs ett värmesystem, helst att det ska kunna regleras också.Tombrittberg skrev:
Jo, jag vet att det finns lösningar som kan fungera men i de flesta fall krävs pump/styrning och gör det så mycket enklare.
Så i detta fallet vill jag påstå att det inte är "undantaget som bekräftar regeln".
Tror absolut att du kan byta ut elberedaren mot ex,vis 500l tank med beredare. Grova ledningar och i våg så har du självcirculation. Om ni har haft en tank på väggen så tror jag att det har suttit en varmvattenberedare där. Dom var ofta klädda med trä.M Matheus11 skrev:Hej Tom!
Jag har en bild:
[bild]
Finns /fanns vedpannor med inbyggd ackumulatortank på 90talet, bytte själv från en liten panna till en med 500l volym, helt klart det bästa jag gjort. Har en kompis som har en med 1500L, mycket att köra med och han har dessutom keramik i sin. Någon sådan panna skulle jag ha satsat på, om det blir pannbyte i framtiden. Vet inte om sådant finns på marknaden i dag.
Bara för att saker är nya så behöver dom inte vara bättre.
Tror personligen på självcirculation och självdrag.
Tror personligen på självdrag och självcirculation och rejäla radiatorer. Fungerar i alla väder. Men inte mycket att reglera.A AndersS skrev:Och sedan självcirkulation ut till samtliga element, dvs ett värmesystem, helst att det ska kunna regleras också.
Jo, jag vet att det finns lösningar som kan fungera men i de flesta fall krävs pump/styrning och gör det så mycket enklare.
Så i detta fallet vill jag påstå att det inte är "undantaget som bekräftar regeln".![]()