M Matheus11 skrev:
En rörmakare var här och sa, vi kan installera en luft-vatten. 100.000 SEK. Det har jag inte så det ska inte hända.
Banken har pengar.
Det kommer vara värt det dubbla i vinter annars när du märker att det kommer bli dyrt med elpatron eller drygt med vedeldning.

En tanke som slår mig...
Lite beroende på var huset är beläget i landet, så är ju inte styvt 20000 kWh/år helt galet mycket med den där pannan och patron.

L Lutte skrev:
Om du ska elda med ved utan acktank så får du elda konstant för att hålla temperaturen, sen under natten kommer din temp gå ner så att du får elda ikapp för att få det varmt igen. Så antingen får du lov att vara arbetslös eller köra elpatron under nätter och vardagar då du jobbar. Så då blir det liten besparing.

Får du den installerad för 100 000 så är det bara att gå till banken med mössan i handen. Det du har som uppvärmning är på upphällningen så det är dags att byta till moderna saker vare sig du vill eller inte.

Att börja med pellets eller elda ved är som att piska en död häst.

Så vad du egentligen säger är, det måste funkar med acktank. Inte så dyrt och ved också inte . Jag bor på landet, alla elda med ved så varför skulle det vara ett problem? Det är varmt och kanske en litr jobbigt men det funkar i alla fall!

Stort tack till alla, men jag förstår inte helt riktigt varför så många tycker så bra om moderna systemet.... El kan ta slut och då har man ingenting, pumpar kan gå sönder mitt i vintern....

Som jag skrev jag vill använda det som finns redan i huset.

Så som jag fortfarande tycker är att det kan funkar med ved och acktank. Det är klart det ska inte bli pellets, men då är ved + acktank det som är kvar.

• Gilla
Peternow och 1 till
  • Laddar…
E EyEr0n skrev:
Banken har pengar.
Det kommer vara värt det dubbla i vinter annars när du märker att det kommer bli dyrt med elpatron eller drygt med vedeldning.

Alla kör med ved här. Så det går bra. Det blir inte drygt med ved när man köper tillräckligt, så det kan inte vara problemet.

Kör jag med ved i vintern då behöver jag inte ens elpatron.

• Gilla
Destrier
  • Laddar…
M Matheus11 skrev:
Stort tack till alla, men jag förstår inte helt riktigt varför så många tycker så bra om moderna systemet.... El kan ta slut och då har man ingenting, pumpar kan gå sönder mitt i vintern....
.
Som notering, även vedpanna+acktank kräver el och cirk-pumpar för att fungera. Så det mesta som vi använder för uppvärmning kräver el.

A AndersS skrev:
Som notering, även vedpanna+acktank kräver el och cirk-pumpar för att fungera. Så det mesta som vi använder för uppvärmning kräver el.
Också när anläggning i mitt hus är självcirkulerande?

• Gilla
Destrier och 1 till
  • Laddar…
De som vet att den pannan är dålig får gärna förklara vad det är för en panna och hur konvektionsdelen är konstruerad.

• Gilla
Tombrittberg
  • Laddar…
M Matheus11 skrev:
Min gissning är att det är väldigt få här på forumet så någonsin har sett eller hanterat ett sånt system.. Utmärkt ur ur ett driftsäkerhetsperspektiv även om det (eller snarare tack vare) är ett omodernt system.

• Gilla
Tombrittberg och 3 till
  • Laddar…
M Matheus11 skrev:
Stort tack till alla, men jag förstår inte helt riktigt varför så många tycker så bra om moderna systemet....
Många trådar på Byggahus forum handlar om någon som köpt hus, och man vet att allt som är gammalt är dåligt och speciellt det som förra ägaren gjort själv är jättedåligt.
Och sen frågar man vad det är och hur det fungerar för själv har man ingen aning.
Pinsamt!

Jag skulle önska att de svar du får innehåller information om varför det inte skulle fungera, inte bara att pannan är gammal.

För övrigt tycker jag det är en prydlig och rejäl installation du har i pannrummet.
Väl värd att bevara om du får det att fungera.

• Gilla
Tombrittberg och 3 till
  • Laddar…
Den där varmvattenberedaren är lågt placerad för att prioritera elvärme till tappvatten och radiatorvärme.
Vill man prioritera pellets/ved/olja till varmvattenberedaren istället så måste varmvattenberedaren lyftas upp mot taket för att få cirkulation.

Du skulle behöva en ventil mellan VVB och panna för att kunna köra VVB utan att värma pannan.

M Matheus11 skrev:

Som jag skrev jag vill använda det som finns redan i huset.

Så som jag fortfarande tycker är att det kan funkar med ved och acktank. Det är klart det ska inte bli pellets, men då är ved + acktank det som är kvar.
Börja med att tänka lite i banorna Bjober skriver här på slutet och ta det lugnt och sätt dig lite in i vad du har och hur det fungerar. Som sagt ovanligt med ett så orört system som det du har och redan vid tiden det byggdes om 60-tal stämmer lite ur fas med samtiden.

Bry dig inte så mycket om att det ofta här på forumet kastas in diverse formulär 1A lösningar utan större hänsyn till läget du har. Många har inte direkt varken intresse eller kunskaper att ge riktade råd så det blir ofta egna närsynta erfarenheter som talar.

• Gilla
Bjober och 1 till
  • Laddar…
Det är många jag inte håller med här.
Pannan som sådan är en kokspanna. Den är inte bra för vedeldning, jag skulle inte elda med ved utan tankar. Vi hade en liknande panna och eldade med ved när jag var liten. Skippa den lösningen. Men tankar funkar det bättre, men pannan är fortfarande kass med ved. Det går åt mycket och ryker massor.

Pellets funkar, om man kör brännaren på relativt låg effekt går det att få vettig verkningsgrad även ur en ganska dålig panna. Men oavsett vad du gör behöver du sätta dig in i hur din anläggning funkar.

M Matheus11 skrev:
Och du kompletterar med ack-tankar som diskuterats i tråden? Du behöver shunt och cirk.pump/ar.

Ska väl tillägga att jag vedeldat med halvmeterspanna och tankar, utifrån notering om erfarenhet. Men sedan 20 år avvecklad och ej saknad, men har egna ved tillgångar i skog kvar

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.