44 888 läst ·
177 svar
45k läst
177 svar
Får man bygga ställningar så här?
Ja, naturligtvis gör det det. Samma sak om han krockar och får samma skador. Ändå tillåter vi hastigheter över 50km/h. För vi tycker att det är värt risken. Vad jsg undrar är hur mycket reglerna kostar samhället och hur mycket nytta de gör. Det är först med den informationen man kan bedöma om det är värt det.
Ställningen ser inte ut att vara korrekt bygg.Staffan2000 skrev:
Varje spira ska förankras var 4 höjdmeter som jag kan se har man bara förankrat varannan spira. Pallningen med flera underlägg skulle dom nog få nedslag på. Att bygga skelettställning är ok men jag är inte helt hundra på att man får utelämna räckena trots att de har både inner och ytterliggare vid bomlagsnivå, för att veta säkert måste man titta i den aktuella ställningens monteringsinstruktion.
Det är inte sant eftersom konsumenköplagen gäller. Den reglerar i det här fallet att den som är expert dvs ställningsfirman ska avråda från en lösning som inte är acceptabel. Det är därför det är lurigt att arbeta mot privatkunder. Ställningsföretaget måste avråda skriftligt från att bygga ställningen t ex genom att använda standarddokument (hantverkarformulär 17)R Robert-san01 skrev:Du får nog det du beställer...
Ställningsfirman har inget ansvar för säkerheten annat än att ställningen skall vara rest, besiktad och godkänd.
Vad du gör för jobb på ställningen och om det går att utföra enligt de regler du har att följa (som privatperson=Inga alls) ingår i arbetsgivarens ansvar.
Sätt det någon grönlapp på att den var besiktigad och godkänd?
Görs inte detta kan privatpersonen kräva att ställning t ex byggs runt hela huset för att få tillräckligt skydd och det utan merkostnad för kunden.
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 421 inlägg
Borde vi inte fota varje person som knappar på telefonen när den kör för att sedan hänga ut dessa i en tråd? Det är ju väldigt farligt och olagligt.D Daniel 109 skrev:
Jovisst, du får gärna påpeka om någon privat utsätter sig själv för fara. Dock omfattas inte hemmafixare av arbetsmiljölagen!D Daniel 109 skrev:
På en arbetsplats råder ett beroendeförhållande mellan företagare och anställd. Med nuvarande arbetsmarknad dessutom en kedja av beroenden mellan olika underleverantörer som alla vill ha sin del av profiten. Det övergripande ansvaret har den upphandlande myndighet. Arbetsmiljölagen finns bl a för att arbetsgivaren inte ska riskera den anställdes liv och säkerhet för att maximera sin egen profit, vilket annars skulle kunna te sig lockande. OBS arbetsmiljölagen gäller oavsett om det är den anställde som valt att inte använda säkerhetsutrustning som tillhandahållits och oavsett anledning! Vi har alla ett ansvar att uppmärksamma vederbörande myndigheter på när vi ser att arbetares liv och säkerhet sätts på spel!
Fördelen med att anmäla till beställaren, myndigheter och allmänheten är att uppmärksamma dem på problemet och göra det svårare för företaget att fortsätta på samma vis så fort du vänder ryggen till!
Jag måste nog förtydliga igen att den här tråden bara var en enkel fråga. Jag var helt enkelt nyfiken på vilka regler som gäller. Inte att hänga ut någon. Bilderna var tagna på långt håll, så ingen person gick att känna igen. En anledning till att bilderna senare togs bort var att det syntes en fasadskylt som gjorde att man kunde lista ut vem som var byggherren.
I tråden blev jag uppmanad att gå vidare och tipsa pressen, vilket jag tyvärr hakade på och gjorde. Det var helt onödigt och dumt av mig, skönt att det inte blev något av detta.
Jag har hört att det gjordes en anmälan till arbetsmiljöverket, men där var jag inte inblandad. Jag kontaktade dock ställningsfirman.
Jag tycker inte att man ska gå runt och tala om för folk i allmänhet att de gör saker fel, men det här är skillnad. Jag vet inget om orsaken i just det här fallet, men det finns en risk att människor från låglöneländer blir utnyttjade av oseriösa arbetsgivare, för att de själva har svårt att hävda sina rättigheter. Ser man något sådant så tycker jag att man ska agera.
I tråden blev jag uppmanad att gå vidare och tipsa pressen, vilket jag tyvärr hakade på och gjorde. Det var helt onödigt och dumt av mig, skönt att det inte blev något av detta.
Jag har hört att det gjordes en anmälan till arbetsmiljöverket, men där var jag inte inblandad. Jag kontaktade dock ställningsfirman.
Jag tycker inte att man ska gå runt och tala om för folk i allmänhet att de gör saker fel, men det här är skillnad. Jag vet inget om orsaken i just det här fallet, men det finns en risk att människor från låglöneländer blir utnyttjade av oseriösa arbetsgivare, för att de själva har svårt att hävda sina rättigheter. Ser man något sådant så tycker jag att man ska agera.
Jag såg lastbil jobbare idag som körde och pratade i telefon. Hemskt men jag hann inte fota och visa alla. Han pratade säkert inte svenska, för det är ju viktigt att säga åt alla precis som TS.Darling McFluff skrev:
Det var ett väldigt gnällande på att någon tagit tag i något som bevisligen är både fel, osäkert och olagligt.
Kan vi kanske få en lista på vilka regler som är okej att ignorera förutom vid ställningsbyggande, så att vi andra vet menar jag.
Rattfylla? Yrkeschaufförer som tvingas avstå dygnsvilan? Skyddsskor på byggarbetsplatser? Bygga hus på andras marker? Kapa ner grannens flaggstång för att den skymmer min utsikt?
Kan vi kanske få en lista på vilka regler som är okej att ignorera förutom vid ställningsbyggande, så att vi andra vet menar jag.
Rattfylla? Yrkeschaufförer som tvingas avstå dygnsvilan? Skyddsskor på byggarbetsplatser? Bygga hus på andras marker? Kapa ner grannens flaggstång för att den skymmer min utsikt?
För den drabbade och dennes familj är det såklart en fasansfull tragedi, men utifrån ett samhällsperspektiv kan man göra precis som Daniel 109 skrev. Alltså sätta en kostnad på skyddsåtgärderna i förhållande till "nyttan".
Faktum är att det ofta är riskanalyser som ligger grund för lagstiftning, regler.
0-visioner är bara PK snack. Annars skulle varenda flygplansmotor tvingas gås igenom efter varje flygning, hastigheten vara max 5 km/h på vägarna och alla få gratis läkarundersökning med alla tänkbara prov 10 ggr om året.
Cyniskt kanske, men sant.
Faktum är att det ofta är riskanalyser som ligger grund för lagstiftning, regler.
0-visioner är bara PK snack. Annars skulle varenda flygplansmotor tvingas gås igenom efter varje flygning, hastigheten vara max 5 km/h på vägarna och alla få gratis läkarundersökning med alla tänkbara prov 10 ggr om året.
Cyniskt kanske, men sant.
Redigerat:
G gbgustaf skrev:Pågående ställningsbygge på kommunhus idag. Är det verkligen tillåtet att klättra omkring på det här viset? Jag passerade vid ett par tillfällen, och det verkar som att hela ställningen byggs på detta sätt. Inga plattformar eller räcken, utan det är bara en ram man bygger. Mannen som står högst upp har fötterna ca 7 meter över marken, uppskattar jag. Inga säkerhetslinor, selar eller liknande.
Arbetet utförs av en etablerad firma i regionen, enligt vad jag kunde se på deras bilar. De pratade inte svenska med varandra.
G gbgustaf skrev:Pågående ställningsbygge på kommunhus idag. Är det verkligen tillåtet att klättra omkring på det här viset? Jag passerade vid ett par tillfällen, och det verkar som att hela ställningen byggs på detta sätt. Inga plattformar eller räcken, utan det är bara en ram man bygger. Mannen som står högst upp har fötterna ca 7 meter över marken, uppskattar jag. Inga säkerhetslinor, selar eller liknande.
Arbetet utförs av en etablerad firma i regionen, enligt vad jag kunde se på deras bilar. De pratade inte svenska med varandra.
Det är med detta som allt annat i samhället. Ansvar och kontroll av vad som sker i stat/kommun är i det närmaste obefintligt. Ibland vet dom inte ens att Kungsgatan är uppgrävd i hela sin längd och de blir överraskade.När det händer något, så svamlas det galet mycket.JanneJanne123 skrev:
Tar tag i av vilken anledning? Exakt hur påverkar det er om någon annan ramlar ner? Jag kan förstå att man blir upprörd och agerar om man utsätter någon annan för fara men så är ju inte fallet här.tveksamt skrev:
Det var ett väldigt gnällande på att någon tagit tag i något som bevisligen är både fel, osäkert och olagligt.