G Grävkalle skrev:
Självklart kan det hända olyckor och det är jättetragiskt men jag förstår inte vad man får ut av att lägga sig i andras arbete. Så länge ingen tvingar dom att arbeta på det viset, så är det trots allt ett val dom gör. Och dom utsätter faktiskt ingen annan för fara vilket hade varit betydligt allvarligare. Mer sköt dig själv och skit i andra!

Kan ju också vara så att dom inte vet bättre.
Inte alla som vet vilka lagar som finns och vad som är att rekommendera men som kanske inte är tvingande att följa.
Sätt en nyanställd (som kanske inte har rätt utbildning) men som gör sitt bästa för att följa chefens order och han kanske skiter i sina anställda.
Såna både chefer och företag finns det gott och då skadar det inte att sprida lite kunskap om hur det faktiskt skall arbetas

varför visas inga bilder?

F
R Robert-san01 skrev:
Tyvärr inte ens nära då det saknas både gavel och nockavspärrning/skydd samt hängräcke på halva långsidan. Sele fick de på sig efter jag talat med dem.
Men om du visste svaret, varför frågade du då? :thinking::rolleyes:

F fsn skrev:
Men om du visste svaret, varför frågade du då? :thinking::rolleyes:
För att se vad övriga på forumet kan om fallskydd och ställningar.

F
R Robert-san01 skrev:
R Robert-san01 skrev:
Jaha. Jag beställde ställning längs med hela takfoten (husets bredd) av en ställningsfirma. Antar att det blir så pass godkänt att det är ok. Vid gavlarna har jag ingen ställning och använder sele istället.

Som privatperson behöver man inte kunna så mycket, man får ju ändå inte bygga den själv. Köper man tjänsten av ett ställningsföretag så kan man förutsätta att dom gör det rätt.... lite som att anlita en elektriker.

F fsn skrev:
Jaha. Jag beställde ställning längs med hela takfoten (husets bredd) av en ställningsfirma. Antar att det blir så pass godkänt att det är ok. Vid gavlarna har jag ingen ställning och använder sele istället.

Som privatperson behöver man inte kunna så mycket, man får ju ändå inte bygga den själv. Köper man tjänsten av ett ställningsföretag så kan man förutsätta att dom gör det rätt.... lite som att anlita en elektriker.
Du får nog det du beställer...

Ställningsfirman har inget ansvar för säkerheten annat än att ställningen skall vara rest, besiktad och godkänd.

Vad du gör för jobb på ställningen och om det går att utföra enligt de regler du har att följa (som privatperson=Inga alls) ingår i arbetsgivarens ansvar.

Sätt det någon grönlapp på att den var besiktigad och godkänd?

B Blwrgrl skrev:
Minns att jag funderade en del på den frågan ang hantverkare vs poliser/brandmän och insåg att det finns flerdubblat antal hantverkare mot vad det finns poliser/brandmän - det dör alltså lika många per antal anställda.
Lägg av att förringa och hitta på. Efter Malexander har 2 poliser omkommit i tjänst. Båda i trafiken vid utryckning.
Som jag säger, hantverkare och bönder ligger i topp. Ca 1 hantis per månad. Är det OK tycker du eller varför drar du till med en sådan jämförelse som du gör?

Ställningen som tråden handlade om från start, har idag byggts färdigt. Med rätt skyddsutrustning.

Mitt syfte med den här tråden var aldrig att hänga ut någon. Inte de som jobbar, inte deras chef, inte byggherren. Jag ville bara fråga vilka regler som gäller, och det fick jag också snabbt svar på i detta utmärkta forum. Tack!

• Gilla
AndersOhrt och 7 till
  • Laddar…
Talvan Talvan skrev:
Varför är det viktigt att åka och fota andras jobb för att visa alla?
Jag jobbade inom branschen ett år (på HK).

Vi hade en person som hade omkommit året innan för han "skulle bara" göra en sak innan kollegan kom och kunde säkra upp ordentligt.

Precis därför.

Ett liv är värt för mycket jämfört med en byggnad eller "ska bara"

• Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
G gbgustaf skrev:
Ställningen som tråden handlade om från start, har idag byggts färdigt. Med rätt skyddsutrustning.

Mitt syfte med den här tråden var aldrig att hänga ut någon. Inte de som jobbar, inte deras chef, inte byggherren. Jag ville bara fråga vilka regler som gäller, och det fick jag också snabbt svar på i detta utmärkta forum. Tack!
Precis! Du kanske hindrade att nån blev skadad. och nu kanske fler uppmärksammar det.

Det handlar inte om att sätta dit någon primärt. Det handlar om att man helst ser att byggjobbare och installatörer inte skadar sig i onödan i jobbet :)

N Nils82 skrev:
Lägg av att förringa och hitta på. Efter Malexander har 2 poliser omkommit i tjänst. Båda i trafiken vid utryckning.
Som jag säger, hantverkare och bönder ligger i topp. Ca 1 hantis per månad. Är det OK tycker du eller varför drar du till med en sådan jämförelse som du gör?
Jag säger detsamma, du har fel.
Svenska polismäns minnesportal listar 12 st (varav en på väg hem från sitt just avslutade arbetspass, så med denna borträknad 11) sedan Malexander. Så vi kan nog förutsätta att det är åtminstone 11.
Av dessa 11 (den 12, borträknade, blev mördad) blev en mördad, en i en helikopterolycka, en efter att ha slagit i isen/hamnat i vattnet i en fyrhjulingsolycla, ett fåtal efter att ha blivit påkörda när de färdats till fots och ett flertal omkom i trafikolyckor där de själva satt i/framförde bilen. Av dessa 11 var två kvinnor (den 12 var en man).

http://www.spmp.se/site2/index.php
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Polismordet_i_Nyköping_2007

G gbgustaf skrev:

Heder till dig för att du gjorde din medborgerliga plikt och anmälde detta!

G Grävkalle skrev:
Mer sköt dig själv och skit i andra!
Om man nu ska se detta ur en personlig aspekt och "skita i andra" så kan man ju tänka sig att det blir en kostnad för våra kära skattebetalare med sjukvård för personer som kanske inte hade behövt det ifall de använde sin skyddsutrustning.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Då är hemmafixare bra mycket mer utsatta.
Anmäler ni alla som kör för fort och liknande olagligt risktagande också?

Man kan ju prata med företagsledningen utan att anmäla till arbetsmiljöverket, beställaren, pressen och nätforum.

• Gilla
Mikasw och 1 till
  • Laddar…
G gbgustaf skrev:
Pågående ställningsbygge på kommunhus idag. Är det verkligen tillåtet att klättra omkring på det här viset? Jag passerade vid ett par tillfällen, och det verkar som att hela ställningen byggs på detta sätt. Inga plattformar eller räcken, utan det är bara en ram man bygger. Mannen som står högst upp har fötterna ca 7 meter över marken, uppskattar jag. Inga säkerhetslinor, selar eller liknande.

Arbetet utförs av en etablerad firma i regionen, enligt vad jag kunde se på deras bilar. De pratade inte svenska med varandra.
Över 2 meter ska fallskydd (sele) användas!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.