Korvgubbe Korvgubbe skrev:
Och det har du även kunnat verifiera som sant antar jag då?

Nu vill jag ju inte diskutera sådant som inte får tas öppet, men påstår man att man "står på konsumentens sida" kan man ju inte låta sig tystas av oseriösa företag.
Tanken slog mig inte att kommunen eller företaget skulle kunna ha sökt upp den här anonyma medlemmen som verkade ha passerat kommunhuset och ställningsbygget och ville visa och diskutera det här. Jag tyckte inte heller att bildernas vara eller inte vara förstörde tråden helt, utan att innehållet i bilderna finns beskrivet i text. Det var nog därför jag tog TS på ordet och raderade utan "bevis". Det är en avvägning mellan den enkilda medlemmens intresse och forumets.

Men jag är den förste att hålla med om att det är jättetråkigt att vi inte får ha kvar de här två bilderna.
@gbgustaf kanske kan vara juste och åka förbi och knäppa två bilder själv som vi kan få se?

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
janwide janwide skrev:
Allt är relativt!
[media]
Vad är problemet? Han har ju hjälm

• Gilla
vcx
  • Laddar…
G Grävkalle skrev:
Jag säger inte att man inte ska använda skyddsutrustning men det har ju fullständigt ballat ur när dom stora byggföretagen tävlar om vem som kan ha hårdast säkerhetsregler och det viktigaste är att hitta fel på folk som "fuskar". Något är allvarligt fel när man knappt kan ta av sig glasögonen för att klia sig i ögat utan att riskera en varning. Och det är inte som jag överdriver!
Jag som har varit platschef och Bas-u på några stora byggen förstår dem.
Om reglerna inte är knivskarpa och något händer är det stor risk att Bas-u åker dit som skyldig trots att arbetaren ”skulle bara”.
Det är för att skydda den ansvarige, inte arbetaren som reglerna är stenhårda/orubbliga.

• Gilla
garvin
  • Laddar…
P Poxeman skrev:
Jag som har varit platschef och Bas-u på några stora byggen förstår dem.
Om reglerna inte är knivskarpa och något händer är det stor risk att Bas-u åker dit som skyldig trots att arbetaren ”skulle bara”.
Det är för att skydda den ansvarige, inte arbetaren som reglerna är stenhårda/orubbliga.
Ja jag förstår också att det är anledningen. Och de gör det ännu mer frustrerande att det inte är för att skydda mig utan för att någon annan ska ha ryggen fri.

Staffans2000
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Men jag är den förste att hålla med om att det är jättetråkigt att vi inte får ha kvar de här två bilderna.
@gbgustaf kanske kan vara juste och åka förbi och knäppa två bilder själv som vi kan få se?
Jag åkte förbi och tog några bilder.

Ställningar uppställda längs en tegelbyggnad under renoveringsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete på en tegelbyggnad med byggställningar och en stor mosaikfönsterinstallation.
Skapa konto

• Gilla
Dortmunder DAB och 15 till
  • Laddar…
Tyvärr ser man ju inga klättrande ställningsmontörer in action utan skyddslinor mm, som i de första bilderna.

• Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Strålande (y)
Kan min heroiska insats för forumets väl och ve generera immunitet vid en eventuell, kommande varning?

• Haha
  • Gilla
Patrik440 och 7 till
  • Laddar…
Staffans2000
B b8q skrev:
Tyvärr ser man ju inga klättrande ställningsmontörer in action utan skyddslinor mm, som i de första bilderna.
Jag var faktiskt där två gånger för att försöka få med gubbar också, men de var som synes inte där.

Ställningen skall väl förr eller senare rivas.
Undrar om samma gubbar får förtroendet till det?
Hoppas någon som bor i närheten kan hålla utkik och dokumentera fortsättningen:)

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Kan min heroiska insats för forumets väl och ve generera immunitet vid en eventuell, kommande varning?
Du får det helt klart på pluskontot ;)

• Gilla
Fadai
  • Laddar…
C
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Jag var faktiskt där två gånger för att försöka få med gubbar också, men de var som synes inte där.
Bygget är väl stoppat... :rofl:

Jag tror att bygget har tagit en liten paus, för att senare fortsätta på ett bättre sätt. Syftet med tråden var bara att jag ville fråga om man får lov att jobba på en ställning utan skydd, och den frågan har ju besvarats med ett rungande nej. Jag har inte utsatts för några påtryckningar för att ta bort bilderna, men upphovsmannen ville inte ha dem på nätet, vilket jag tyvärr inte hade kollat innan.

Mer på samma tema...

Får man bygga såhär?

Vy över ett bostadsområde med gult hus, rött garage med öppna dörrar och Svenska flaggan, fråga om bygglov.
Skapa konto

@Robert-san01 det där är helt enligt regelboken, det är skyddsräcke vid takfoten.

Person arbetar på ett plåttak nära ett nyinstallerat skyddsräcke vid takfoten, omgiven av olådor.
Skapa konto

(Inzoomad bild)

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.