44 888 läst ·
177 svar
45k läst
177 svar
Får man bygga ställningar så här?
Administrator
· Skåne
· 8 688 inlägg
Tanken slog mig inte att kommunen eller företaget skulle kunna ha sökt upp den här anonyma medlemmen som verkade ha passerat kommunhuset och ställningsbygget och ville visa och diskutera det här. Jag tyckte inte heller att bildernas vara eller inte vara förstörde tråden helt, utan att innehållet i bilderna finns beskrivet i text. Det var nog därför jag tog TS på ordet och raderade utan "bevis". Det är en avvägning mellan den enkilda medlemmens intresse och forumets.Korvgubbe skrev:
Men jag är den förste att hålla med om att det är jättetråkigt att vi inte får ha kvar de här två bilderna.
@gbgustaf kanske kan vara juste och åka förbi och knäppa två bilder själv som vi kan få se?
Jag som har varit platschef och Bas-u på några stora byggen förstår dem.G Grävkalle skrev:Jag säger inte att man inte ska använda skyddsutrustning men det har ju fullständigt ballat ur när dom stora byggföretagen tävlar om vem som kan ha hårdast säkerhetsregler och det viktigaste är att hitta fel på folk som "fuskar". Något är allvarligt fel när man knappt kan ta av sig glasögonen för att klia sig i ögat utan att riskera en varning. Och det är inte som jag överdriver!
Om reglerna inte är knivskarpa och något händer är det stor risk att Bas-u åker dit som skyldig trots att arbetaren ”skulle bara”.
Det är för att skydda den ansvarige, inte arbetaren som reglerna är stenhårda/orubbliga.
Ja jag förstår också att det är anledningen. Och de gör det ännu mer frustrerande att det inte är för att skydda mig utan för att någon annan ska ha ryggen fri.P Poxeman skrev:
Administrator
· Skåne
· 8 688 inlägg
Strålande 
Ställningen skall väl förr eller senare rivas.
Undrar om samma gubbar får förtroendet till det?
Hoppas någon som bor i närheten kan hålla utkik och dokumentera fortsättningen
Undrar om samma gubbar får förtroendet till det?
Hoppas någon som bor i närheten kan hålla utkik och dokumentera fortsättningen
Administrator
· Skåne
· 8 688 inlägg
Jag tror att bygget har tagit en liten paus, för att senare fortsätta på ett bättre sätt. Syftet med tråden var bara att jag ville fråga om man får lov att jobba på en ställning utan skydd, och den frågan har ju besvarats med ett rungande nej. Jag har inte utsatts för några påtryckningar för att ta bort bilderna, men upphovsmannen ville inte ha dem på nätet, vilket jag tyvärr inte hade kollat innan.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 292 inlägg
@Robert-san01 det där är helt enligt regelboken, det är skyddsräcke vid takfoten.
(Inzoomad bild)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
(Inzoomad bild)