8 653 läst ·
31 svar
9k läst
31 svar
Får man "blanda" el i VP-rör.
Jag förstår dig fullständig, Erik!Erik_D skrev:
Det här är ju något man instinktivt känner att man helst ska undvika, och det står ju också om just denna regel i den första guiden till föreskrifterna (när de nya kom 1994): -"föreskriften bör tillämpas med återhållsamhet"
Men, men... kniper det så.
PS. Före 1994 när den gamla "gula boken" (som ibland var blå...) gällde tror jag faktiskt att det var förbjudet att blanda olika kretsar i ett rör. DS.
Hur löser du införingen av pansarröret i dosan?TN-Funkis skrev:
Det är inte att rekommendera att föra in metallrör i kopplingsutrymme.
Bättre då att skarva på ett vanlig VP-rör med en muff, kanske...
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Får jag skarva på med en närliggande fråga? Hur ska man ställa sig till befintliga dosor i metall när man byter till nya uttag, t.ex? Eftersom jag inte renoverar/river i väggen är det lite merjobb att byta till rot-dosor i plast (vanliga är ju omöjliga att få dit). Vad säger föreskrifterna och vilken är den egentliga risken (metalldosorna är ju alltid täckta av uttaget)?GM skrev:
Stopp-stopp.
Nu blev det missförstånd här, det går "pansarrör" från grupptavla ut till gammal metalldosa, därefter går ett gammalt tunt veckat metallrör med papp i som är spikat utanpå taket som innehåller 1,5 fk, 3 fasen går parallelt men separat hela vägen in i gruppcentralen utan att gå i pansarrör.
Alltså klippa 3-fasen och in i ny plastdosa, det gamla röret för fk 1,5 slits bort helt efter metalldosa och vp stoppas in metalldosan som sen går till nya plastdosor.
Till Norbottenstorpet:
Du får dra ny fk i gamla "pansarrör", inga problem, annars skulle man ju få bila upp alla gamla väggar.
Nu blev det missförstånd här, det går "pansarrör" från grupptavla ut till gammal metalldosa, därefter går ett gammalt tunt veckat metallrör med papp i som är spikat utanpå taket som innehåller 1,5 fk, 3 fasen går parallelt men separat hela vägen in i gruppcentralen utan att gå i pansarrör.
Alltså klippa 3-fasen och in i ny plastdosa, det gamla röret för fk 1,5 slits bort helt efter metalldosa och vp stoppas in metalldosan som sen går till nya plastdosor.
Till Norbottenstorpet:
Du får dra ny fk i gamla "pansarrör", inga problem, annars skulle man ju få bila upp alla gamla väggar.
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Okidoki!TN-Funkis skrev:Stopp-stopp.
Jag förstår. :-X
Då ser jag inga direkta problem, bortsett från att jag egentligen håller med Erik om att det inte känns rätt.
Lagligt är det i alla fall så länge du sköter dig med uppmärkning så att det inte finns förväxlingsrisk, och att du utför anslutningen för nya vp-röret in i dosan korrekt.
Fast kan du inte skippa vp-röret efter den gamla metalldosan och köra med EKLK den lilla biten istället?
Liten fråga: Det du beskriver som "gammalt tunt veckat metallrör med papp i som är spikat utanpå taket som innehåller 1,5 fk"!
Det låter nästan som en riktig gammal hederlig kulo bortsett från det där med FK!
Är det helt säkert att det är FK och inte entrådig ledare?
En liten parentes som ingen bryr sig om, men jag ändå måste kasta in i efterhand... Hurra, hurra,hurra... Jag såg vid eftergranskningen att detta var mitt 101:e inlägg, och det innebär att jag inte längre är "nybörjare"... Jag är Junior Medlem ;D ;D ;D
Man är minsann ingen duvunge längre...
Då får man väl säga grattis, junior-GM.
Den svart vita fk:n i det gamla röret drogs in 1967, och ersatte då gammal torkad gummiledning , röret spikades upp 1932 och är väldigt likt en kulo, men på den tiden var det tomrör med svart tjärpapp i som man sen drog i textil eller gummiledningar, röret sitter med metalklammer i taket, inskruvade var 25 cm. Röret är egentligen fel benämning, är av tunn rund plåt som man kan göra hål i med kniv.
Min far lät dra om ledningen 67, då vi hade skaffat en stereo och vibrationerna från högtalarna fick ledningarna att vibrera, gummit föll av som pulver och vi fick då en glödbrand innan proppen gick, därav svart-vit fk, och nu när junior (jag) tagit över kåken är det dags för nästa generation av el och annat mickel/mackel i samband med div renoveringar.
Den svart vita fk:n i det gamla röret drogs in 1967, och ersatte då gammal torkad gummiledning , röret spikades upp 1932 och är väldigt likt en kulo, men på den tiden var det tomrör med svart tjärpapp i som man sen drog i textil eller gummiledningar, röret sitter med metalklammer i taket, inskruvade var 25 cm. Röret är egentligen fel benämning, är av tunn rund plåt som man kan göra hål i med kniv.
Min far lät dra om ledningen 67, då vi hade skaffat en stereo och vibrationerna från högtalarna fick ledningarna att vibrera, gummit föll av som pulver och vi fick då en glödbrand innan proppen gick, därav svart-vit fk, och nu när junior (jag) tagit över kåken är det dags för nästa generation av el och annat mickel/mackel i samband med div renoveringar.
patric skrev:
Ja, visst är det knepigt, men faktum kvarstår ändå att det är tillåtet så länge övriga krav uppfylls.
Den "sämsta" ledningen i samma rör måste t.ex. uppfylla kravet på isolation för den högst förekommande spänningen.
Det är ovidkommande här eftersom det handlar om samma spänning, men kan vara bra att veta om man av någon anledning vill dra en ledning med lägre spänning i samma rör som 230/400V...
Men leta du gärna paragrafer om du vill.
Börja med 521.6!
Läs gärna i guiden till ELSÄK-FS också.
Är inte alls elkille men om jag har fattat det rätt så va va det iaf förut ett krav att dessa ledare skulle vara från samma fas om de va från olika säkringar. Men då spec uppmärkt vid centralen. Vill själv ha det på detta viset då jag vill mata kyl/frys i köket från egen jordfelsbrytare så att den inte blir strömlös på grund av något dumt fel någon annanstan i huset.
Man får INTE blanda olika brupper i samma VP rör. om man nu skulle behöva ex 2 st l1 grupper och lägga dom i samma VP rör så kan man göra det om man använder en säkring för varje grupp och att säkringarna bryter samtidigt.GM forever skrev:Ja, som jag skrev alldeles innan: Det är tillåtet att blanda olika strömkretsar i samma rör, eller t.o.m. kabel.
Bara man håller sig inom kraven på isolering, rymlighet i rör och uppmärkning för att förhindra förväxling.
Ett krav är också att alla strömkretsar i ett rör kommer från samma gruppcentral, men det gör det väl?
Men inte fasen är det väl en kulo du har in till bastun?
dvs om säkring till ena fasen bryter så skall säkringen "ta med sig" den andra säkringen samtidigt. på vippsäkringar finns möjlighet att anordna denna funktion.
finns både en , två och tre säkringar som bryter samtidigt om en fas går.
Uppgifter om detta finns i Elama och blå boken (elsäk FS).
Steffe.
Nä du steffe! För det första så är det ss 4364000 som gäller nu( Inte blå boken).
I 521.6 står det: Ledare i olika strömkretsar får ligga inom samma rör, förutsatt att alla ledare är isolerade för den högst förekommande spänningen.
Om man sedan tittar vidare på frånskiljning så står det.
536.2.1.3: När en utrustning eller ett hölje innehåller spänningsförande delar som är anslutna till mer än en matning, skall ett varningsmärke med uppgift om den alternativa matningsmöjligheten placeras på ett sådant sätt att personer blir medvetna om att det är nödvändigt att frånskilja dessa delar från de olika matningarna, såvida inte en förregling säkerställer detta.
I 521.6 står det: Ledare i olika strömkretsar får ligga inom samma rör, förutsatt att alla ledare är isolerade för den högst förekommande spänningen.
Om man sedan tittar vidare på frånskiljning så står det.
536.2.1.3: När en utrustning eller ett hölje innehåller spänningsförande delar som är anslutna till mer än en matning, skall ett varningsmärke med uppgift om den alternativa matningsmöjligheten placeras på ett sådant sätt att personer blir medvetna om att det är nödvändigt att frånskilja dessa delar från de olika matningarna, såvida inte en förregling säkerställer detta.
Det står också.
536.2.2.7: En frånskiljningsanordning skall företrädesvis bestå av en flerpolig frånskiljare, som frånskiljer matningens samtliga poler. Även enpoliga frånskiljare som är monterade intill varandra kan användas.
536.2.2.7: En frånskiljningsanordning skall företrädesvis bestå av en flerpolig frånskiljare, som frånskiljer matningens samtliga poler. Även enpoliga frånskiljare som är monterade intill varandra kan användas.
Inte bara "blå boken" som reglerar elarbeten EL AMA IBLxx samt alla Svensk standardErik_D skrev:
har man att ta hänsyn till. En grupp per VP rör inget annat.