Claes Sörmland
Mikael_L Mikael_L skrev:
Intressant, så om jag kör in en bil bakom mitt hus, på min egen mark, så kanske jag plötsligt får en parkeringsanmärkning utfärdad av polisen?
Om du kör i terräng så är det en risk. Men om det är tomtmark vi talar om så blir det svårt för polisen att bevisa att det är terräng.

Finnpucko Finnpucko skrev:
Att parkera mot färdriktningen är i princip förbjudet i Sverige enligt 3 kap. 52 § trafikförordningen.
Hittepåregel. Det fungerar bra i andra länder att parkera åt bägge hållen.

Det borde för övrigt vara möjligt för enskilda att överklaga lagar och om riksdagen inte kan visa att lagen tillför någon samhällsnytta upphävs den av domstolen.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
D Danne824 skrev:
Hittade denna där man fokuserar på "allmän plats"
RH 2015:49 (Svea hovrätt)
[länk]
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Om du kör i terräng så är det en risk. Men om det är tomtmark vi talar om så blir det svårt för polisen att bevisa att det är terräng.
@Mikael_L: Domslutet som @Danne824 hittade (RH 2015:49, Svea hovrätt: https://lagen.nu/dom/rh/2015:49)
visar att det enbart är otillåtet att parkera i terräng som är allmän plats. Det kan förstås vara allmän plats i detaljplanen även på delar av enskilds fastighet, men oftast är det kvartersmark och då är det inte otillåtet att parkera i terräng.

Redigerat:
Tänk så här:

På privat väg öppen för allmän trafik, vilket jag antar att det här är, så bestämmer markägaren hur man får parkera.

MEN, det finns mer än bara P-förbud att lappa för. Parkerar man så att man stör säkerhet eller framkomlighet, så kan man bli lappad ändå. Likaså kan ett fordonsvrak omhändertas även på privat mark, om det anses utgöra en miljörisk (typ den där snubben som finns i varenda kommun som har 20 skrotbilar på tomten som står och läcker olja) eller annan risk (tex sönderrostat vrak som blivit spontan lekplats för barn).

Så, skilj på "ej avsedd parkeringsplats" och "fara eller hinder".

Bara för att du råkar äga vägen, så, om den är öppen för allmänheten (vilket den normalt är om man får bidrag för underhåll) så får du tex inte blockera den så att brandbilar inte kan komma fram.

Det är denna skillnad som lagen försöker göra. Du bestämmer hur man får parkera, men vägen måste funka som väg.

Det här är kortformen som jag kommer ihåg det, men jag har inte jobbat med den juridiken på tio år.

H HenrikHuslöse skrev:
Hittepåregel. Det fungerar bra i andra länder att parkera åt bägge hållen.
Fast om man inte får köra mot färdriktningen så är det ju omöjligt att parkera mot trafikriktningen utan att ha brutit mot den regeln.. sen är väl alla lagar hittepå i någon bemärkelse, men samspelet i trafiken underlättas av förutsägbarhet av vad de andra trafikanterna kan tänkas hitta på, så i Sverige har vi gjort avvägningen att nackdelarna med att parkera mot färdriktningen är större än fördelarna.

• Gilla
Tubes
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Fast om man inte får köra mot färdriktningen så är det ju omöjligt att parkera mot trafikriktningen utan att ha brutit mot den regeln.. sen är väl alla lagar hittepå i någon bemärkelse, men samspelet i trafiken underlättas av förutsägbarhet av vad de andra trafikanterna kan tänkas hitta på, så i Sverige har vi gjort avvägningen att nackdelarna med att parkera mot färdriktningen är större än fördelarna.
Det går alldeles utmärkt att ta sig in på en P-ruta utan att köra emot färdriktningen, man behöver bara låna trottoaren en bit. 🙃

Mikael_L Mikael_L skrev:
Intressant, så om jag kör in en bil bakom mitt hus, på min egen mark, så kanske jag plötsligt får en parkeringsanmärkning utfärdad av polisen?
Är det så ligger jag själv fett illa till..............
Kanske är så utanför tomten men inom fastigheten.....
är ju många som parkerar på sin gräsmatta..
/W

D
M martin.sveg skrev:
@Mikael_L: Domslutet som @Danne824 hittade (RH 2015:49, Svea hovrätt: [länk])
visar att det enbart är otillåtet att parkera i terräng som är allmän plats. Det kan förstås vara allmän plats i detaljplanen även på delar av enskilds fastighet, men oftast är det kvartersmark och då är det inte otillåtet att parkera i terräng.
Hittade även denna HD dom där det intressanta är HR resonemang om allmän plats.

https://lagen.nu/dom/nja/2001s430

"En svårighet var att begreppet väg i vägtrafikkungörelsen (numera trafikförordningen 1998:1276) är så vidsträckt att även sådan mark som är privat ägd eller ägs av t.ex. kommun men utan att vara allmän plats kunde komma att omfattas av lokala trafikföreskrifter ifall området stadigvarande användes för allmän trafik....."

A ajn82 skrev:
Så alla omkörningar är olagliga?

P pfl0g skrev:
Så alla omkörningar är olagliga?
Nej men tror det står något som att du får köra förbi ett hinder (snigel) men du får inte använda motsatta körfältet för annat, tex köra om och göra en svänga direkt från fel fil, det anses nog inte i sed med gott trafikvett.

Jag ställde frågan till Transportstyrelsen:

Får kommunens parkeringsvakter ställa ut parkeringsanmärkningar på alla vägar i en kommun, oavsett huvudmannaskap? Det gäller parkeringsanmärkningar för de generella delarna av Trafikförordning (1998:1276), t.ex. parkering i fel färdriktning eller parkering i korsning, regler som gäller på samtliga vägar. Får kommunens parkeringsvakter beivra dessa överträdelser på enskilda vägar eller är det enbart en polisiär uppgift?

---
Svar: Var kommuner kan övervaka bestäms av 2 § andra stycket lag (1987:24) om kommunal parkeringsövervakning m.m.

Beslut om kommunal parkeringsövervakning
2 §
Om det för parkeringsövervakningen i en kommun behövs parkeringsvakter, får kommunen besluta att den själv skall svara för övervakningen.

I beslutet skall anges det område som parkeringsövervakningen skall omfatta och det minsta antal parkeringsvakter som behövs där.

Först när man rett ut ovanstående så läser man förordning (1976:1128) om felparkeringsavgift och får reda på vad man får övervaka.

Med vänliga hälsningar

Sektion regelinformation
Transportstyrelsen

---

Så det krävs att kommunen har fattat ett formellt beslut att den själv ska ansvara för övervakningen och vilket område som ska omfattas. Den aktuella kommunen har gjort det lätt för sig och fattat följande beslut:

att kommunal parkeringsövervakning skall omfatta hela XX kommun.

följt av en uppdelning av kommunen i olika områden (centrum, övrig tätort och utanför tätort) med ett bestämt minsta antal parkeringsvakter för respektive område.

Detta är svar på trådens frågeställning; kommunens parkeringsvakter har rätt att ställa ut parkeringsanmärkningar på samfällighetens gator eftersom dessa gator ligger inom det område som kommunen har beslutat att kommunal parkeringsövervakning ska omfatta (hela kommunen). Därför kan kommunens parkeringsvakter ställa ut parkeringsanmärkningar på enskild väg.

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Men vad fick du böter för? Det är skillnad på att få en kontrollavgift eller en parkeringsanmärkning.
Kontrollavgift. P-vakter delar inte ut böter, och i mitt fall så stod jag till och med på sidan av vägen efter skylten som visade att det därifrån inte var kommunens bolag som skötte parkeringsövervakningen. Enskild väg alltså, inte kommunal.

M martin.sveg skrev:
Intressant. Var samfällighetens mark/gata allmän plats i detaljplanen eller var det kvartersmark?
Den var och är enskild väg och övervakning sköts av annat bolag än kommunens bolag.

R RedwhiteTuna skrev:
Kontrollavgift. P-vakter delar inte ut böter, och i mitt fall så stod jag till och med på sidan av vägen efter skylten som visade att det därifrån inte var kommunens bolag som skötte parkeringsövervakningen. Enskild väg alltså, inte kommunal.
Nej, men anledningen att jag frågade var för att du som citat på TS skrev att ~”du råkade ut för det”. Men TS fick ju inte kontrollavgift utan bot för att stå mot färdriktningen.

T TypRätt skrev:
Nej, men anledningen att jag frågade var för att du som citat på TS skrev att ~”du råkade ut för det”. Men TS fick ju inte kontrollavgift utan bot för att stå mot färdriktningen.
Sakupplysning: Jag personligen har inte fått någon parkeringsbot utan det har drabbat andra i området och frågan ställdes till mig om vad som gäller i samfälligheten.

• Gilla
TypRätt och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.