14 617 läst ·
66 svar
15k läst
66 svar
Får kommunens parkeringsvakter bötfälla på samfällighetens gator?
Är det kommunen som är markägaren och lämnar bidrag för skötsel och vägen är klassad som allmälplats, är vägen öppen för genomfart osv kan jag tänka mig att trafikförordningen gäller.M martin.sveg skrev:
Men om väghållare är en GA/enskildväg till en Brf eller ett villakvarter enbart så anser jag att varken kommunen eller polis kan bötfälla.
Det är upp till väghållaren/GA att besluta om vilka regler som gäller i så fall och det ska vara tydligt skyltat vilka regler som gäller.
Så tolkar jag det.
Trafikförordningen gäller även för enskild väg.D Danne824 skrev:Är det kommunen som är markägaren och lämnar bidrag för skötsel och vägen är klassad som allmälplats, är vägen öppen för genomfart osv kan jag tänka mig att trafikförordningen gäller.
Men om väghållare är en GA/enskildväg till en Brf eller ett villakvarter enbart så anser jag att varken kommunen eller polis kan bötfälla.
Det är upp till väghållaren/GA att besluta om vilka regler som gäller i så fall och det ska vara tydligt skyltat vilka regler som gäller.
Så tolkar jag det.
Visa av reglerna kräver att kommunen beslutar om att vägen ingår i område för tättbebyggt område. T ex. 3 kap 48 § ger att "Inom tättbebyggt område får fordon inte stannas eller parkeras på allmän plats som är terräng." D v s det kan man få böter för.
Jag säger inte emot läste den också.Claes Sörmland skrev:
TS hade tydligen parkerat mot körriktningen, och det är inte tillåtet på allmän väg som det står i trafikförordningen.
Jag tittade på Trafikförordningen 1 kap. 1 §
"Denna förordning gäller trafik på väg. Med väg avses även sådan enskild väg som används för allmän trafik"
Jag tolkar det som om den enskilda vägen inte används för allmän trafik så gäller inte trafikförordningen.
Jag vet inte hur det är i TS fall.
Tack! Jag har ju skumläst dessa men missat det jag sökte. Jag antar att det är 5 § i lag (1976:206) om felparkeringsavgift som är intressant:Claes Sörmland skrev:
5 § Har fordon stannats eller parkerats i strid mot föreskrifter som avses i 1 §, får parkeringsanmärkning meddelas av en polisman eller av en sådan parkeringsvakt som avses i lagen (1987:24) om kommunal parkeringsövervakning. En sådan anmärkning skall innehålla en uppmaning att inom en viss tid betala den fastställda avgiften.
Dock finner jag ingen hänvisning till trafikförordningen, och trafikförordningen är väl ingen föreskrift? Helt klart tycker jag inte att det är.
Var läser du att vägen måste vara allmän? 1 § i Trafikförordningen:D Danne824 skrev:TS hade tydligen parkerat mot körriktningen, och det är inte tillåtet på allmän väg som det står i trafikförordningen.
Jag tittade på Trafikförordningen 1 kap. 1 §
"Denna förordning gäller trafik på väg. Med väg avses även sådan enskild väg som används för allmän trafik"
Jag tolkar det som om den enskilda vägen inte används för allmän trafik så gäller inte trafikförordningen.
Jag vet inte hur det är i TS fall.
1 § Denna förordning innehåller bestämmelser för trafik på väg och i terräng.
Den är omskriven såg det nu menM martin.sveg skrev:Tack! Jag har ju skumläst dessa men missat det jag sökte. Jag antar att det är 5 § i lag (1976:206) om felparkeringsavgift som är intressant:
5 § Har fordon stannats eller parkerats i strid mot föreskrifter som avses i 1 §, får parkeringsanmärkning meddelas av en polisman eller av en sådan parkeringsvakt som avses i lagen (1987:24) om kommunal parkeringsövervakning. En sådan anmärkning skall innehålla en uppmaning att inom en viss tid betala den fastställda avgiften.
Dock finner jag ingen hänvisning till trafikförordningen, och trafikförordningen är väl ingen föreskrift? Helt klart tycker jag inte att det är.
SFS 1998:1276 def. för väg.
Väg:
1. Sådan väg, gata, torg och annan led eller plats som allmänt används för trafik med motorfordon,
2. led som är anordnad för cykeltrafik, och 3. gång- eller ridbana invid väg enligt 1 eller 2
Men tolkningen är detsamma. Dvs man gör skillnad på väg som den allmänna nyttjar oavsett om den är enskild eller allmän, eller enskild väg där endast GA nyttjar.
(Det måste också framgå att det är enskild väg vad jag läst mig till.)
Jag Har den bara som pdf
Svensk författningssamling SFS 1998:1276 Trafikförordning; utfärdad den 17 september 1998. Regeringen föreskriver följande. 1 kap. Allmänna bestämmelser 1 § Denna förordning innehåller bestämmelser för trafik på väg och i terräng. Bestämmelser om förbud mot körning i terräng i vissa fall finns i terrängkörningslagen (1975:1313) och terrängkörningsförordningen (1978:594). I militära vägtrafikkungörelsen (1974:97) och vägtrafikförordningen (1995:137) för räddningskåren under utbildning och höjd beredskap finns bestämmelser om undantag från denna förordning. Bestämmelser om spårvägstrafik finns i förordningen (1990:1165) om säkerheten vid järnväg, tunnelbana och spårväg.
SFS 1998:1276 Beteckning Betydelse Grundbegrepp Färdled Terräng Terrängtrafikant Trafikant Sådan led eller plats i terräng som allmänt används för samfärdsel men inte är väg Område som inte är väg Trafikant i terräng Den som färdas eller annars uppehåller sig på väg eller i ett fordon på väg eller i terräng samt den som färdas i terräng Tättbebyggt område Ett visst område som enligt lokal trafikföreskrift skall vara tättbebyggt område Väg Vägtrafikant Vägbegrepp Accelerationsfält Bärighetsklass Cirkulationsplats Cykelbana Cykelfält 1. Sådan väg, gata, torg och annan led eller plats som allmänt används för trafik med motorfordon, 2. led som är anordnad för cykeltrafik, och 3. gång- eller ridbana invid väg enligt 1 eller 2 Trafikant på väg Sådant körfält som är avsett endast för anslutande traf ik Indelning av vägar efter tillåtet axel-, boggi- och trippelaxeltryck samt tillåten bruttovikt. Bärighetsklasserna är bärighetsklass 1 (BK1), bärighetsklass 2 (BK2) och bärighetsklass 3 (BK3) Plats som enligt lokal trafikföreskrift skall vara cirkulationsplats och som är utmärkt med vägmärke för cirkulationsplats Väg eller del av väg som är avsedd för cykeltrafik och trafik med moped klass II Särskilt körfält som genom vägmarkering anvisats för cyklande och förare av moped klass II
Det är väl per definition inte en allmän väg, eftersom den inte ägs eller förvaltas av stat eller kommun. Men det är allmän plats (gatumark) enligt detaljplanen. Så är det en väg "som allmänt används för trafik med motorfordon"? Ja, och det är väl många enskilda vägar "som allmänt används för trafik med motorfordon".D Danne824 skrev:Den är omskriven såg det nu men
SFS 1998:1276 def. för väg.
Väg:
1. Sådan väg, gata, torg och annan led eller plats som allmänt används för trafik med motorfordon,
2. led som är anordnad för cykeltrafik, och 3. gång- eller ridbana invid väg enligt 1 eller 2
Men tolkningen är detsamma. Dvs man gör skillnad på väg som den allmänna nyttjar oavsett om den är enskild eller allmän, eller enskild väg där endast GA nyttjar.
(Det måste också framgå att det är enskild väg vad jag läst mig till.)
Jag Har den bara som pdf
Svensk författningssamling SFS 1998:1276 Trafikförordning; utfärdad den 17 september 1998. Regeringen föreskriver följande. 1 kap. Allmänna bestämmelser 1 § Denna förordning innehåller bestämmelser för trafik på väg och i terräng. Bestämmelser om förbud mot körning i terräng i vissa fall finns i terrängkörningslagen (1975:1313) och terrängkörningsförordningen (1978:594). I militära vägtrafikkungörelsen (1974:97) och vägtrafikförordningen (1995:137) för räddningskåren under utbildning och höjd beredskap finns bestämmelser om undantag från denna förordning. Bestämmelser om spårvägstrafik finns i förordningen (1990:1165) om säkerheten vid järnväg, tunnelbana och spårväg.
SFS 1998:1276 Beteckning Betydelse Grundbegrepp Färdled Terräng Terrängtrafikant Trafikant Sådan led eller plats i terräng som allmänt används för samfärdsel men inte är väg Område som inte är väg Trafikant i terräng Den som färdas eller annars uppehåller sig på väg eller i ett fordon på väg eller i terräng samt den som färdas i terräng Tättbebyggt område Ett visst område som enligt lokal trafikföreskrift skall vara tättbebyggt område Väg Vägtrafikant Vägbegrepp Accelerationsfält Bärighetsklass Cirkulationsplats Cykelbana Cykelfält 1. Sådan väg, gata, torg och annan led eller plats som allmänt används för trafik med motorfordon, 2. led som är anordnad för cykeltrafik, och 3. gång- eller ridbana invid väg enligt 1 eller 2 Trafikant på väg Sådant körfält som är avsett endast för anslutande traf ik Indelning av vägar efter tillåtet axel-, boggi- och trippelaxeltryck samt tillåten bruttovikt. Bärighetsklasserna är bärighetsklass 1 (BK1), bärighetsklass 2 (BK2) och bärighetsklass 3 (BK3) Plats som enligt lokal trafikföreskrift skall vara cirkulationsplats och som är utmärkt med vägmärke för cirkulationsplats Väg eller del av väg som är avsedd för cykeltrafik och trafik med moped klass II Särskilt körfält som genom vägmarkering anvisats för cyklande och förare av moped klass II
RH 1998:75M martin.sveg skrev:Det är väl per definition inte en allmän väg, eftersom den inte ägs eller förvaltas av stat eller kommun. Men det är allmän plats (gatumark) enligt detaljplanen. Så är det en väg "som allmänt används för trafik med motorfordon"? Ja, och det är väl många enskilda vägar "som allmänt används för trafik med motorfordon".
(Hovrätten för Västra Sverige)
Gällde en enskild väg inom ett fritidsområde
Domstolen ansåg att trafikförordningen inte gällde, eftersom vägen endast användes av boende och deras gäster.
Dvs inte allmän, men om er väg nyttjas av de allmänna tex genomfartstrafik osv då är det nog tyvärr en väldig uppförsbacke.
Sura pengar är det.
Fans det en bom eller något annat som hindrar andra från att komma in på området i detta fallet? Trafikförordningen innehåller ju de mest grundläggande reglerna som att man inte får köra mot trafiken samt följa hastighetsbegränsningar och en skyldighet att visa respekt för andra trafikanter. För att sådana regler ska upphöra krävs det ju mer än att du passerar en korsning.D Danne824 skrev:RH 1998:75
Domstolen ansåg att trafikförordningen inte gällde, eftersom vägen endast användes av boende och deras gäster.
Dvs inte allmän, men om er väg nyttjas av de allmänna tex genomfartstrafik osv då är det nog tyvärr en väldig uppförsbacke.
Sura pengar är det.
Först delen av trafikförordningen ger:
1 kap. Allmänna bestämmelser
1 § Denna förordning innehåller bestämmelser för trafik på väg och i terräng.
…
2 § Inom inhägnat järnvägs- eller industriområde, inhägnat tävlingsområde eller annat liknande inhägnat område gäller inte följande bestämmelser:
2 kap. 1 § tredje stycket, 2 kap. 2, 9 och 10 §§, 3 kap. 2-4, 11, 13 och 14 §§, 3 kap. 15 § första stycket 1-8 och 15, 3 kap. 16, 18, 30, 31, 33 och 35 §§, 3 kap. 47 § första stycket 1, 3 kap. 49-52 §§, 3 kap. 55 § första stycket 2 och 4, 3 kap. 57, 58 och 64-83 §§, 4 kap. 2-7, 9, 19 och 21 §§, 6 kap. 1-4 och 5 §§, samt 7 kap. 1 och 5 §§.
I terräng gäller inte heller bestämmelserna om färdhastighet i 3 kap. 17 § inom sådana inhägnade områden som avses i första stycket. Förordning (2004:296).
Alltså områden dit allmänheten inte har tillträde. Ta Gillingebanan utanför Täby det är ett inhägnat område med bom och där gör man halkkörning och annan övningskörning och så länge man är där inne behöver man inte ha övningskörningstillstånd eller följa andra regler än de som fastställts av de som driver anläggningen.
Men allmänheten har heller inte tillträde till området.
Jag hittar inte denna dom och det gör inte Google heller. Är denna dom fabulerad av en AI?D Danne824 skrev:RH 1998:75
Sura pengar är det.
Domen med det namnet gäller något helt annat: https://lagen.nu/dom/rh/1998:75
Om man öppnar trafikförordningen och läser så börjar den med 1 kap 1 § "Denna förordning innehåller bestämmelser för trafik på väg och i terräng".D Danne824 skrev:Är det kommunen som är markägaren och lämnar bidrag för skötsel och vägen är klassad som allmälplats, är vägen öppen för genomfart osv kan jag tänka mig att trafikförordningen gäller.
Så tolkar jag det.
I andra paragrafen listas de paragrafer som undantas på inhägnat område.
Var kan man läsa att enskilda vägar inte omfattas av trafikförordningen?
Testa denna länk går till SFS direkt till pdf filen.K Karin Svensson5 skrev:
https://www.google.com/url?sa=t&sou...8QFnoECHQQAQ&usg=AOvVaw18vt0ORTO99rsO3bsGdK0D