14 617 läst ·
66 svar
15k läst
66 svar
Får kommunens parkeringsvakter bötfälla på samfällighetens gator?
Detta är ju rätt intressant hos oss också, vi har enskilda vägar och där det i detaljplanen ibland är ritat vägområden där bilarna parkerar (gästparkeringar och parkeringar för boende), men delvis är det också "Natur" enligt detaljplanen. På något ställe är det en ekonomianläggning också.
Vidare så används områden utmärkta som "Natur" (skogsparti) och "Ekonomianläggning" (markbäddar) även som betesmark för hästar.
Det verkar inte som att det är särskilt många som har brytt sig om vad som är OK och inte. En av grannarna har inget utrymme för parkering på tomten (förutom den lilla yta närmast vägen där garaget står) och har därför en enklare gästparkering på andra sidan vägen där det är klassat "Natur". En parkering som även vi andra i området använder som gästparkering när vi har många besökare.
Eftersom parkering längs gatorna är omöjligt så skulle det i praktiken inte gå att ha några gäster alls i området om man inte parkerar på "Natur". Detta då de få ytor som är utmärkta som del av vägområdet är ställen där husägarna parkerat sedan urminnes tider istället för på tomten. Jag får totalt plats med sju bilar på min tomt, men jag och grannen närmast ovanför är de enda som får plats med mer än två bilar på tomten. Men då jag har en mycket brant packe som jag räknat in i parkeringsytan så får man i praktiken räkna bort tre-fyra platser från min tomt om det är vinter.
Hursomhelst, om kommunerna börjar att skicka ut P-vakter på detta sätt, då kommer det att bli livat. Mitt område är ju inte på något sätt unikt i min lantliga kommun...
Vidare så används områden utmärkta som "Natur" (skogsparti) och "Ekonomianläggning" (markbäddar) även som betesmark för hästar.
Det verkar inte som att det är särskilt många som har brytt sig om vad som är OK och inte. En av grannarna har inget utrymme för parkering på tomten (förutom den lilla yta närmast vägen där garaget står) och har därför en enklare gästparkering på andra sidan vägen där det är klassat "Natur". En parkering som även vi andra i området använder som gästparkering när vi har många besökare.
Eftersom parkering längs gatorna är omöjligt så skulle det i praktiken inte gå att ha några gäster alls i området om man inte parkerar på "Natur". Detta då de få ytor som är utmärkta som del av vägområdet är ställen där husägarna parkerat sedan urminnes tider istället för på tomten. Jag får totalt plats med sju bilar på min tomt, men jag och grannen närmast ovanför är de enda som får plats med mer än två bilar på tomten. Men då jag har en mycket brant packe som jag räknat in i parkeringsytan så får man i praktiken räkna bort tre-fyra platser från min tomt om det är vinter.
Hursomhelst, om kommunerna börjar att skicka ut P-vakter på detta sätt, då kommer det att bli livat. Mitt område är ju inte på något sätt unikt i min lantliga kommun...
Hittade denna där man fokuserar på "allmän plats"K Karin Svensson5 skrev:
RH 2015:49 (Svea hovrätt)
https://lagen.nu/dom/rh/2015:49
Jag fick ett svar från copilot (på jobbet) som jag ifrågasatte. Som vanligt började jag med att fråga hur sannolikt det var att svaret var korrekt och fick då svaret att det var 100% sannolikhet eftersom svaret var ett direkt citat från riksdagens hemsida. Det gällde en uppdatering av en förordning så jag bad den ge nummer på författningsändringen så att jag skulle kunna kontrollera men då hittade den inte numret utan hänvisade bara till riksdagens sida för författningsändringar. Det visade sig till slut att copilot missat att ändringen bara gällde tunga fordon så den hade inte ens rätt i sitt citat.Claes Sörmland skrev:
Vi behöver helt enkelt bli experter på källkritik för att kunna hantera informationen vi får från AI.
Det var intressant, har inte sett den vinklingen förut. Vi brukar mest fastna i definitionen av inhägnat område och att så fort allmänheten (i form av leverantörer) kan köra på området så räknas det inte som inhägnat längre.D Danne824 skrev:
Intressant. Hade man i det fallet fällts för parkering i terräng så hade ju även körning på vägen varit olagligt (enligt min tolkning). Så hur kan man ens från polisens sida argumentera på det sättet?D Danne824 skrev:
Detta gör ju dessutom att många av de P-böter som delats ut definitivt är felaktiga.
Detta domslut styrker dock att trafikförordningen gäller och därmed även parkeringsanmärkningarna i trådens fall (under förutsättning att kommunens parkeringsvakter har rätt att ställa ut parkeringsanmärkningarna).D Danne824 skrev:
"Det är den enda förbindelsen mellan fastigheten och vägen. All trafik till och från fastigheten måste således passera via förbindelsen. Detta sammantaget gör enligt tingsrättens bedömning att förbindelsen måste anses allmänt användas för trafik med motorfordon."
Högsta domstolen gör sedan samma bedömning.
Det spelar alltså ingen roll om förbindelsen endast används av en fastighet, förbindelsen anses ändå "allmänt användas för trafik med motorfordon". Detta ger ju vid handen att varje enskild väg, om den så endast går till ett hus, omfattas av trafikförordningens allmänna delar.
Jo man kan se det så.M martin.sveg skrev:Detta domslut styrker dock att trafikförordningen gäller och därmed även parkeringsanmärkningarna i trådens fall (under förutsättning att kommunens parkeringsvakter har rätt att ställa ut parkeringsanmärkningarna).
"Det är den enda förbindelsen mellan fastigheten och vägen. All trafik till och från fastigheten måste således passera via förbindelsen. Detta sammantaget gör enligt tingsrättens bedömning att förbindelsen måste anses allmänt användas för trafik med motorfordon."
Högsta domstolen gör sedan samma bedömning.
Det spelar alltså ingen roll om förbindelsen endast används av en fastighet, förbindelsen anses ändå "allmänt användas för trafik med motorfordon". Detta ger ju vid handen att varje enskild väg, om den så endast går till ett hus, omfattas av trafikförordningens allmänna delar.
Råkade ut för detta, kommunens parkeringsvakt satte avgiften på min bil som stod felaktigt på samfällighetens mark/gata. Kontaktade samfällighetens ordförande och fick klart besked att kommunen flera gånger satte parkeringsavgifter där de inte hade rätt att göra så. Överklagade till kommunens bolag och nämnde att samfälligheten övervägde rättsliga åtgärder ( som ordföranden nämnt att de gjorde eftersom kommunens bolag så ofta gjorde fel). Tog bara några timmar innan de återvände och drog tillbaka sina avgifter. Snabb avskrivning. Och sen tog samfälligheten kontakt med bolaget som därefter slutade köra fel och dela ut avgifter.M martin.sveg skrev:Vad gäller avseende parkering på allmän plats inom tättbebyggt område där det är en gemensamhetsanläggning som förvaltas av en samfällighetsförening som huvudman?
Enligt 49 a § i Trafikförordning (1998:1276) så gäller 24-timmars regeln för parkering där kommunen är huvudman.
49 a § På allmän plats inom tättbebyggt område där kommunen är huvudman för hållande av allmänna platser och inom vägområde för allmän väg får fordon parkeras högst 24 timmar i följd på vardagar, utom vardag före sön- och helgdag.
Alltså finns det ingen tidsbegränsning för parkering inom tättbebyggt område där det är en enskild huvudman.
I övrigt gäller trafikförordningen så parkering i närheten av korsningar, mot färdriktningen och parkering i terräng är fortfarande inte tillåtet.
Det finns inga skyltar avseende parkering i området och kommunen har inte antagit någon specifik lokal trafikföreskrift för parkering. Den trafikföreskrift som finns är den som avser att det är tättbebyggt område.
Men vem har rätt att dela ut parkeringsböter? Har kommunens parkeringsvakter rätt att dela ut parkeringsböter för att bilar är parkerade t.ex. i fel färdriktning trots att kommunen inte är huvudman? Regeln gäller såklart, men har kommunens parkeringsvakter rätt att beivra detta utanför kommunens huvudmannaskap, på enskilda vägar? Om så är fallet, med vilket lagstöd? Eller är det en polisiär uppgift, och annars måste samfällighetsföreningen anlita parkeringsvakter?
Villaägarna skriver något förvirrande om det hela:
"Man skiljer mellan offentligrättslig parkering (på gata och andra allmänna platser) och privaträttslig parkering (övrig mark). Gränsen är dock inte helt skarp - privaträttslig parkering kan ske på kommunal så kallad gatumark och offentligrättsliga regler kan gälla för parkering på privat så kallad tomtmark.
Med undantag för eventuella lokala trafikföreskrifter finns inga författningsbestämmelser för privaträttslig parkering. Ni som samfällighet bestämmer då själva villkoren för vägar och annan mark ni förvaltar."
Gäller detta trots att det är allmän plats?
[länk]
I sakfrågan så har kommunens parkeringsvakter delat ut parkeringsböter på samfällighetetens gator. Frågan är dock om detta är juridiskt korrekt.
Intressant. Var samfällighetens mark/gata allmän plats i detaljplanen eller var det kvartersmark?R RedwhiteTuna skrev:Råkade ut för detta, kommunens parkeringsvakt satte avgiften på min bil som stod felaktigt på samfällighetens mark/gata. Kontaktade samfällighetens ordförande och fick klart besked att kommunen flera gånger satte parkeringsavgifter där de inte hade rätt att göra så. Överklagade till kommunens bolag och nämnde att samfälligheten övervägde rättsliga åtgärder ( som ordföranden nämnt att de gjorde eftersom kommunens bolag så ofta gjorde fel). Tog bara några timmar innan de återvände och drog tillbaka sina avgifter. Snabb avskrivning. Och sen tog samfälligheten kontakt med bolaget som därefter slutade köra fel och dela ut avgifter.
Att parkera mot färdriktningen är i princip förbjudet i Sverige enligt 3 kap. 52 § trafikförordningen.
Fordon ska parkeras på höger sida av vägen i färdriktningen, förutom på enkelriktade gator eller om det finns järnvägsspår på höger sida.
Fordon ska parkeras på höger sida av vägen i färdriktningen, förutom på enkelriktade gator eller om det finns järnvägsspår på höger sida.
Men vad fick du böter för? Det är skillnad på att få en kontrollavgift eller en parkeringsanmärkning.R RedwhiteTuna skrev:Råkade ut för detta, kommunens parkeringsvakt satte avgiften på min bil som stod felaktigt på samfällighetens mark/gata. Kontaktade samfällighetens ordförande och fick klart besked att kommunen flera gånger satte parkeringsavgifter där de inte hade rätt att göra så. Överklagade till kommunens bolag och nämnde att samfälligheten övervägde rättsliga åtgärder ( som ordföranden nämnt att de gjorde eftersom kommunens bolag så ofta gjorde fel). Tog bara några timmar innan de återvände och drog tillbaka sina avgifter. Snabb avskrivning. Och sen tog samfälligheten kontakt med bolaget som därefter slutade köra fel och dela ut avgifter.