Hej,
Är det någon som vet med säkerhet om jag får plocka bort spiralröret men lämna frånluftsdon kvar i väggen?
Jag har fått lite motstridande information i tidigare trådar. Vissa säger att donet ska ligga över spisen medans andra säger att det är bättre att inte ha den för nära.
Jag hittar följande tre saker att luta mig mot när det gäller regler och råd:
1) Boverkets PBL Kunskapsbank (lite allmänt): "För att begränsa spridningen av återstående matos utanför spisfläkten eller kåpan i bostadskök kan lösningen vara ett separat frånluftsdon nära matlagningsplatsen".
2) Boverkets byggregler: "ventilation i kök ska utformas så att god uppfångningsförmåga uppnås vid matlagningsplatsen."
3) Allmänna råd som följer med byggregler: "frånluftsdon bör vara placerad ovanför matlagningsplatsen."
Så, min fråga är: Är det någon här som vet med säkerhet om jag får plocka bort spiralröret och lämna frånluftsdon i väggen?
Tacksam för all hjälp!
Se info här:
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...rkets-byggregler/ventilation/koksventilation/
Är det någon som vet med säkerhet om jag får plocka bort spiralröret men lämna frånluftsdon kvar i väggen?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har fått lite motstridande information i tidigare trådar. Vissa säger att donet ska ligga över spisen medans andra säger att det är bättre att inte ha den för nära.
1) Boverkets PBL Kunskapsbank (lite allmänt): "För att begränsa spridningen av återstående matos utanför spisfläkten eller kåpan i bostadskök kan lösningen vara ett separat frånluftsdon nära matlagningsplatsen".
2) Boverkets byggregler: "ventilation i kök ska utformas så att god uppfångningsförmåga uppnås vid matlagningsplatsen."
3) Allmänna råd som följer med byggregler: "frånluftsdon bör vara placerad ovanför matlagningsplatsen."
Så, min fråga är: Är det någon här som vet med säkerhet om jag får plocka bort spiralröret och lämna frånluftsdon i väggen?
Tacksam för all hjälp!
Se info här:
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...rkets-byggregler/ventilation/koksventilation/
Bostadsrätt i flerfamiljshus och det är endast av estetiska skäl.D Dilato skrev:
Förut fanns det fläktskåp och skåp som täckte hela väggen och gömde anordningen. Vi ville plocka bort allt för att skapa lättare intryck men stannade vid spiralröret.
Tack så mycket, jag gör så.D Dilato skrev:
Vore ändå mycket intressant om någon som läser detta vet ifall styrelsen får godkänna detta utifrån byggregler. Om det är rentav förbjudet kan jag börja hitta en annan lösning direkt.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 155 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 155 inlägg
Jag tycker alla 3 punkterna är uppfyllda även om du kapar röret.H Höjken skrev:Hej,
[bild]
Tacksam för all hjälp!
Se info här:
[länk]
Det ser för konstigt ut för att vara sen huset byggdes så jag tror knappast att styrelsen har rätt att neka dig att kapa röret.
Klicka här för att svara