77 586 läst ·
220 svar
78k läst
220 svar
Får jag sätta upp P-förbudsskylt?
Hade jag varit i dina kläder hade nog försökt att slå en förbudskylt i nacken på grannen och begravt henne på lämpligt ställe.... jag skulle varit skogstokig om jag varit som dig..
Jag beundrar dit tålamod !!!!!!!!!!
Jag beundrar dit tålamod !!!!!!!!!!
kan det kanske inte vara ide att vattna gräsmattan bredvid vägen dom flesta gillar ju inte att behöva springa genom vatten för att ta sig in i bilen.
förslagsvis bör nån vara hemma med en videokamera och spela in vad som händer med slang och vattnare
förslagsvis bör nån vara hemma med en videokamera och spela in vad som händer med slang och vattnare
Har hon gått in på din tomt och dessutom där fyllt i ett hål du borrat så tycker jag att du bör polisanmäla, om inte annat för att sätta ner foten.
Problemet är väl att du inte kan bevisa att det är hon som gjort det, men det är väl egentligen polisens uppgift. Inte för att jag tror att de gör något, men principiellt är det viktigt att anmäla varje incident. Så småningom kommer den totala mängden att bli ett problem för henne.
Problemet är väl att du inte kan bevisa att det är hon som gjort det, men det är väl egentligen polisens uppgift. Inte för att jag tror att de gör något, men principiellt är det viktigt att anmäla varje incident. Så småningom kommer den totala mängden att bli ett problem för henne.
Beundrar ditt tålamod med denna granne, grannfejden på TV vore något 
Men att hon gått in på din tomt och fyllt igen ett borrhål, varför? Vet hon vad hålet ska användas till ens eller ska hon bara jävlas? Jag hoppas verkligen att du polisanmäler henne.
Vad säger LM, om det inte är tillåtet att parkera på en servictutväg hur föreslår de att man håller parkerande bilar borta? (de ger säkert inte sådana råd såklart) Om hon nu äger två fastigheter intill varandra, kan inte väg dras från den andra fastigheten istället? eller ligger den också i "bakkant"?
Lycka till!!!
Men att hon gått in på din tomt och fyllt igen ett borrhål, varför? Vet hon vad hålet ska användas till ens eller ska hon bara jävlas? Jag hoppas verkligen att du polisanmäler henne.
Vad säger LM, om det inte är tillåtet att parkera på en servictutväg hur föreslår de att man håller parkerande bilar borta? (de ger säkert inte sådana råd såklart) Om hon nu äger två fastigheter intill varandra, kan inte väg dras från den andra fastigheten istället? eller ligger den också i "bakkant"?
Lycka till!!!
Moderator
· Stockholm
· 56 246 inlägg
Men VET hon att du tänker sätta upp en skylt?
Ja hon vet att jag tänker sätta upp skylt.. Hon fick den informationen i brev i början av förra veckan jämte skriftligt besked från LM om att parkering inte är tillåten på servitutet. Min naiva förhoppning var att hon skulle retirera och meddela att hon avser att följa LMs stipulerade servitutsregler. Att därmed också skyltar inte skulle vara nödvändiga. Inte hände det. Parkeringen fortsatte på servitutet. Jag borrade hålet i tisdags. Det ligger i berget på vår tomt ca 20cm in från servitutsgränsen. Onsdag morgon såg jag hur hon stod vid det tillsammans med två hantverkare, tittade och diskuterade. Igår kväll var det igensatt med betong. Hon måste ha antagit att det var avsett för skyltstolpe och på så sätt hindra att p-skylt kommer upp. Hon behöver inte gå in på vår tomt för att fylla igen hålet, det räcker med att stå på servitutsområdet som hon har rätt att använda.
Jag har ställt ett antal relevanta frågor per mail till LM. De lovar svar nästa vecka.
Besökte i morse polisen 1 timme. De var mycket förstående och beredda att ta en polisanmälan direkt på redan inträffade händelser. Jag avvaktar dock och ser vad grannen gör i nästa steg. Jag tänker borra nytt hål och sätta i stolpe under helgen. Om hon raserar den så är polisanmälan tveklöst given. Helst bör jag få med henne på bild när hon gör åverkan. Har därför kollat in lämpliga webkamera. Helst skulle jag önska en liten ursäkt från grannen med löfte om ingen mer olovlig parkering. Men det är nog för mycket att hoppas på.......
Jag har ställt ett antal relevanta frågor per mail till LM. De lovar svar nästa vecka.
Besökte i morse polisen 1 timme. De var mycket förstående och beredda att ta en polisanmälan direkt på redan inträffade händelser. Jag avvaktar dock och ser vad grannen gör i nästa steg. Jag tänker borra nytt hål och sätta i stolpe under helgen. Om hon raserar den så är polisanmälan tveklöst given. Helst bör jag få med henne på bild när hon gör åverkan. Har därför kollat in lämpliga webkamera. Helst skulle jag önska en liten ursäkt från grannen med löfte om ingen mer olovlig parkering. Men det är nog för mycket att hoppas på.......
Ooops.... en liten varning för webkamera! Kolla upp EXAKT vad som gäller så att det inte slår tillbaka mot dig! Jag TROR att automatisk kameraövervakning enbart får vara på egna tomten (bilden får alltså inte visa annans eller allmän mark) samt att du måste skylta om det. Om du däremot själv håller kameran tror jag att du får filma lite hur du vill.
Japp, känner till regelverket och nämnde det för polisen. Deras svar var att jo, men ha din entré i centrum och se sen till att få med platsen för stolpen som "sidoinformation" som råkar komma med i bild......Platsen för sidoinformation kommer för övrigt att vara den egna tomten, servitut och normal tomtmark.
Moderator
· Stockholm
· 56 246 inlägg
Om du är lite snabb så bordedu kunna borra bort betongen ganska snabbt. Det tar några dagar innan den blivit rejält hård.
Medlem
· Västra Götaland
· 525 inlägg
Detta är ju helt fantastiskt 
Sådana människor tror man ju bara finns på film eller i folks fantasi. Lova att fortsätta rapportera, för det här är kul läsning, fast jag naturligtvis förstår att du har det jättejobbigt själv.
Helt otroligt....
Sådana människor tror man ju bara finns på film eller i folks fantasi. Lova att fortsätta rapportera, för det här är kul läsning, fast jag naturligtvis förstår att du har det jättejobbigt själv.
Helt otroligt....
Hej!
Riktigt tråkigt läga du har hamnat i!
Jag är verkligen inte någon expert över huvudtaget på detta men kom att tänka på att Villaägarnas riksförbund (hmm, heter det så fortfarande?). ja ja den förening som man kan vara med i när man har/bor i en villa i alla fal.
Till saken, om jag inte minns fel så har de jurister som man kan kontakta för rådfrågning och som då inte kostar något då det ingår i medlemsavgiften. Kolla kan du alltid göra i alla fall.
Lycka till!!!
Riktigt tråkigt läga du har hamnat i!
Jag är verkligen inte någon expert över huvudtaget på detta men kom att tänka på att Villaägarnas riksförbund (hmm, heter det så fortfarande?). ja ja den förening som man kan vara med i när man har/bor i en villa i alla fal.
Till saken, om jag inte minns fel så har de jurister som man kan kontakta för rådfrågning och som då inte kostar något då det ingår i medlemsavgiften. Kolla kan du alltid göra i alla fall.
Lycka till!!!
Lovar att berätta vidare, men nu tar jag paus ett tag.
Villaägarnas förening är ett bra alternativ. Jag har dock bra stöd från polisen och det behövs nog en konstapel i uniform om den här grannen någon gång skall ändra sitt beteende och lämna grannar i fred. Det är det enda jag önska mig och bett henne om i flera år. Lämna oss i fred, respektera de regler som finns.
Now time for a beer
Villaägarnas förening är ett bra alternativ. Jag har dock bra stöd från polisen och det behövs nog en konstapel i uniform om den här grannen någon gång skall ändra sitt beteende och lämna grannar i fred. Det är det enda jag önska mig och bett henne om i flera år. Lämna oss i fred, respektera de regler som finns.
Now time for a beer
Moderator
· Stockholm
· 56 246 inlägg
När det gäller villaägarförbundets jurister så skall man numera vara lite vaksam. Det har framskymtat både här på forumet och i andra sammanhang att de inte är så duktiga.
Jag vet att jag ofta rekomenderat en kontakt med deras jurister, men i dagsläget är jag tveksam att rekomendera dem.
En bekant kontaktade på min inrådan villaägarnas jurister (jag var ganska pessimistisk om chanserna). Som till min stora förvåning menade att min kompis hade stor chans att få rätt och rekomenderade en stämning. Vid den förberedande förhandlingen sade i princip motparten att han inte tänkte betala, varvid villaägarjuristen direkt svängde och sade att eftersom motparten tyckte annorlunda så borde man nog inte driva frågan.
Nu har jag inte alla detaljer klart för mig, ämnet är känsligt, inte så kul att bli grundlurad.
Jag vet att jag ofta rekomenderat en kontakt med deras jurister, men i dagsläget är jag tveksam att rekomendera dem.
En bekant kontaktade på min inrådan villaägarnas jurister (jag var ganska pessimistisk om chanserna). Som till min stora förvåning menade att min kompis hade stor chans att få rätt och rekomenderade en stämning. Vid den förberedande förhandlingen sade i princip motparten att han inte tänkte betala, varvid villaägarjuristen direkt svängde och sade att eftersom motparten tyckte annorlunda så borde man nog inte driva frågan.
Nu har jag inte alla detaljer klart för mig, ämnet är känsligt, inte så kul att bli grundlurad.