77 586 läst ·
220 svar
78k läst
220 svar
Får jag sätta upp P-förbudsskylt?
Men måste inte alla trafikmärken vara registrerade hos typ länsstyrelsen för att vara giltiga?
Man läser ju då o då om folk som fått sina böter annullerade tack vare att skylten eller vägsträckan inte har varit korrekt uppdaterad i registerna.
Man läser ju då o då om folk som fått sina böter annullerade tack vare att skylten eller vägsträckan inte har varit korrekt uppdaterad i registerna.
Det tvivlar jag starkt på, i alla fall om man inte vill bli åtalad för egenmäktigt förfarande. Däremot kan man ringa Kronofogden som ombesörjer det hela direkt om det finns ett akut behov.Noseone skrev:
Den försvann för länge sedan. Ställningskrig råder. Jag vill dock följa krigsförordningen och inte hamna i tribunalen. Jag vill faktiskt ha fred, det är grannen som gillar krig och ständigt provocerar. Någon gång måste man dock säga ifrån. Gillar inte att ligga platt och bara titta på.ZNK skrev:
Intressanta och bra svar. Tack. Jag kommer att sätta upp egenfixad kort informativ skylt. Ingen besökare kan då säga att de inte visste. Men det skulle inte förvåna mig om grannen river ned skylten så fort den kommit upp. Helt i linje med dennes tidigare agerande.
Nej, det får du inte. Det du kan göra är att ringa kommunen, som har en möjlighet, men ingen skyldighet, att flytta bilen. Det sker dock normalt på din bekostnad, vilket brukar bli några tusenlappar.
Rör aldrig bilen själv, inte på något sätt!
Nej, det är enbart kommunen och polisen som får göra det, samt Trafikverket om det är på deras vägar. Polisen gör dock normalt sett bara det om fordonet utgör en akut fara eller akut hinder.
Flyttning av feluppställda fordon är mitt område, jag har skrivit det marknadsdominerande (numera enda) programmet för att stötta den verksamheten för kommunerna och har varit inblandad i dessa frågor i 20 år, så det här kan jag.
Vill ni veta mer så rekommenderar jag skriften "Flyttning av fordon" från Svenska Kommunförbundet, den beskriver allt i enkla termer. ISBN 91-7289-224-2.
Jag tycker att formuleringen "parkering förbjuden 25 meter hitom denna skylt" är lite otydlig – vilket håll är "hitom", slipa på formuleringen innan du sätter upp skylten (kanske kan det funka med "parkering förbjuden inom 25 meter efter denna skylt"?). Jag tror att du måste sätta upp skylten där parkeringsförbudet börjar, alltså vid din tomtgräns.
Jag tror att en skylt med parkeringsförbud normalt gäller till närmaste korsning (men kolla det), då borde du egentligen inte behöva ange avståndsgräns men det kanske är tydligast att göra det.
Jag tror att en skylt med parkeringsförbud normalt gäller till närmaste korsning (men kolla det), då borde du egentligen inte behöva ange avståndsgräns men det kanske är tydligast att göra det.
Mycket möjligt att du har stor erfarenhet av vägar med kommunen eller trafiverket som väghållare, men det här är en enskild väg med servitut.Troberg skrev:...
Nej, det är enbart kommunen och polisen som får göra det, samt Trafikverket om det är på deras vägar. Polisen gör dock normalt sett bara det om fordonet utgör en akut fara eller akut hinder.
Flyttning av feluppställda fordon är mitt område, jag har skrivit det marknadsdominerande (numera enda) programmet för att stötta den verksamheten för kommunerna och har varit inblandad i dessa frågor i 20 år, så det här kan jag.
...
Om någon blockerar den vägen jag har servitut på och hindrar mig i att utföra mitt servitut, kan jag få hjälp av kronofogden. Det har ingenting med polisen eller kommunen att göra.
Som servitutsägare ska man ta hjälp av kronofogden, sen får Kronofogden hålla koll på deras befogenheter, men där behöver du som privatperson inte bry dig om.
Om sen Kronofogden kommer att hjälpa TS vet jag inte, eftersom ingen blockerar hans servitut.
Den bästa skyltningen torde vara:
Övre skylt/text : P-förbud (eller korsad P-symbol)
Nedre skylt/text : 0-25 m
Som placeras vid sträckningens början.
Och sen ska väl skyltarnas sitta på bägge sidan av "vägen". Annars parkerar man ju tillåtet på andra sidan.
Övre skylt/text : P-förbud (eller korsad P-symbol)
Nedre skylt/text : 0-25 m
Som placeras vid sträckningens början.
Och sen ska väl skyltarnas sitta på bägge sidan av "vägen". Annars parkerar man ju tillåtet på andra sidan.
Sen tycker jag att det kan vara bra att lägga till något (med mindre bokstäver kanske) om att det är privat mark och vilka åtgärder som vidtas om man bryter mot förbudet.Mikael_L skrev:
Nä, om du kör på ett annat fordon med en hjullastare är det nog att likställa med en vanlig trafikolycka? Informerar du inte ägaren om vad som inträffat kan du förmodligen göra dig skyldig till obehörigt avvikande från trafikolycksplats.Nerre skrev:
Det spelar ingen roll. Det spelar inte ens någon roll ifall någon dumpar bilen på din garageuppfart. Det är kommunen och polisen som får flytta feluppställda fordon, även på tomtmark. Ingen annan.Mycket möjligt att du har stor erfarenhet av vägar med kommunen eller trafiverket som väghållare, men det här är en enskild väg med servitut.
Om någon blockerar den vägen jag har servitut på och hindrar mig i att utföra mitt servitut, kan jag få hjälp av kronofogden. Det har ingenting med polisen eller kommunen att göra.
Som servitutsägare ska man ta hjälp av kronofogden, sen får Kronofogden hålla koll på deras befogenheter, men där behöver du som privatperson inte bry dig om.
Kronofogden kan ta en bil i samband med inkasso (då fordonsägaren har skulder). I alla andra fall så är det kommunen och polisen som får flytta fordon enbart (med undantaget för statlig väg som jag nämnde ovan).
Läs LFF (Lagen om Flyttning av Fordon).
Edit: Just tomtmark är ett väldigt vanligt fall, då de flesta parkeringar i bostadsområden är privata, och det ganska ofta behövs flyttas vrak eller långtidsuppställda bilar därifrån. På liknande sätt så är det ganska vanligt med "skogsvrak".
Redigerat: