Bor i ett parhus med plats för bilen på min egen tomt.
Samfällighetsföreningen skriver på sin sida:

Inne i bostadsområdena är det bara tillåtet att ha bilen stående för i- och urlastning (max 20 min.)

Inom bostadsområdet får du stå högst 20 minuter. Du får vid behov köra fram bilen till din bostad för i- och urlastning

Min fråga är: får jag parkera bilen på min egen tomt innom föreningens område?

Äger du tomten eller arrenderar du tomten?

Tomten är INTE friköpt och som jag försår ägs den av kommunen och inte av föreningen eller mig.

Men så är det väl troligen en tomträtt. Till en sådan tro jag inte man kan koppla några specialregler.

Däremot så låter set som du måste köra över samfällighetens vägar för att komma till din tomt. Samfälligheten kan troligen helt lagligt sätta upp regler i stil med att det skall vara bilfritt, men vid större transporter typ flyttlass kan man få köra in. Dvs de kan troligen förbjuda dig att köra in i syfte att parkera din bil, även om du skall parkera den på din tomt.

Det finns troligen ett servitut eller motsvarande som reglerar hur du kan nå din tomteller så borde det rimligen finnas. Troligen vill föreningen minimera trafiken på lokalgatan. Det kan nog vara bra att skriftligen försöka motivera dinabehov av bil på tomten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.