sysmali sysmali skrev:
1. Är det ok att lägga ut bild på TS och grannens tomter?

2. Grannen får ju underhålla växtlighet på sin egen tomt.
1: Ja
2: Praxis är att vegetation inte skall inkräkta på annans fastighet.

• Gilla
Häljarp och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
sysmali sysmali skrev:
1. Är det ok att lägga ut bild på TS och grannens tomter?

2. Grannen får ju underhålla växtlighet på sin egen tomt.
På vilket sätt identifierar den bilden husen eller tomterna?

• Gilla
Häljarp
  • Laddar…
Gå och ring på och va trevlig och ödmjuk. Helt otroligt att det ska vara så svårt att tala med sina grannar.

öppnar han inte så lägger du en lapp i brevlådan där du är trevlig och ber han höra av sig om det INTE är ok att du målar.
Ring på ett par ggr till om en vecka och läggg en ny lapp om att du börjar måla den 18e maj eller nått.

Det här är ju ingen konflikt utan ett normal samarbete mellan grannar.

• Gilla
  • Älska
Flamman och 3 till
  • Laddar…
Det är väl bara låsa tråden då du redan fått svar på den juridiska biten som du efterfrågat. Allt annat verkar ju handla om "tyckande".

Som de flesta påpekar så är det inte ok att måla utan att han fått chans att yttra sig. Han kommer troligtvis själv aldrig måla om men han är väl skyldig att underhålla på din sida om inget annat sagts/skrivits. Det kommer troligtvis inte hända. Alltså kommer det se värre ut över tid och problemet bara skjuts upp. Du gör en god gärning om du målar. På något sätt med brev, telefon eller via påhälsning kan du påtala underhållet och även erbjuda dig jobbet. Att det skulle vara en annan kulör kanske grannen skiter i då han inte ser eller blir störd av det på sin sida, annars får du nog hacka i dig att ta samma färg. Min bror hade en granhäck på tomtgränsen där grannan sa att brodern fick klippa och sköta den annars ville han att häcken skulle bort. Vet inte om det var rätt eller fel men brorsan klippte bägge sidorna då han absolut ville ha den kvar.
Tänker att just underhållet måste du trycka på för det är väl ändå grannens skyldighet. Jobbigt läge för dig, hoppas någon kunnig jurist lägger sig i tråden.
Lycka till!

• Gilla
Newgolds
  • Laddar…
F Flaskhals skrev:
Du borde nog lägga den tiden på att få tag på grannen. Han bor väl i huset? Istället väljer du att lägga upp frågan i det här forumet där du pekar ut honom som avvikande. Märkligt beteende från din sida
Tack för din åsikt i frågan.

MultiMan MultiMan skrev:
På vilket sätt identifierar den bilden husen eller tomterna?
Jag beskar dessutom bilden för att adressen inte skulle komma med.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Den tråd blir bara dummare och dummare,
På frågan om det är olagligt att måla någon ananas garage borde du veta själv .
Pröva ring på och vill han inte prata med dig så får du be kommunen hjälpa till , vilket lär ta lång tid .

• Gilla
Donn och 2 till
  • Laddar…
M Johan Bergelin skrev:
Det känns otroligt konstigt att måla på något som någon annan äger. Därav min fråga :). Och jag vet vad jag borde göra.
Du vet vad du borde göra?? Det vet jag också! Prata med din granne, tydligt att du har kontaktproblem

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
P Parkeringsvakten skrev:
Gå och ring på och va trevlig och ödmjuk. Helt otroligt att det ska vara så svårt att tala med sina grannar.

öppnar han inte så lägger du en lapp i brevlådan där du är trevlig och ber han höra av sig om det INTE är ok att du målar.
Ring på ett par ggr till om en vecka och läggg en ny lapp om att du börjar måla den 18e maj eller nått.

Det här är ju ingen konflikt utan ett normal samarbete mellan grannar.
Det är inte legalt med "omvänd" beställning. Dvs svarar du inte inom 2 veckor har du sålt ditt hus för 1kr (typ)

F Flaskhals skrev:
Du vet vad du borde göra?? Det vet jag också! Prata med din granne, tydligt att du har kontaktproblem
Vad grundar du egentligen det på?

TS kanske har jättebra kontakt med alla andra grannar och har massor med info om garagegrannen som vi inte har en aning om

• Gilla
Newgolds och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
  • Gilla
markanläggaren
  • Laddar…
Det är uppenbart att TS bara är ett troll som njuter av underhållningen. Väl spelat broder!

• Gilla
Kreutzer och 2 till
  • Laddar…
P bisterfinnen skrev:
Det är uppenbart att TS bara är ett troll som njuter av underhållningen. Väl spelat broder!
Om det ändå vore så väl!

• Gilla
Häljarp och 3 till
  • Laddar…
Ts, otroligt vilken energi du lägger på att ducka. Du har fått otaliga kommentarer om att 1 Det är olagligt, 2 Du borde prata med grannen, knacka på, lämna lapp osv. 3 Du får inte göra ett dugg på grannens egendom oavsett vad du tycker.
Vad väntar du på?
Vill du försöka lösa problemet eller vill du bara få någon typ av bekräftelse?

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.