kisumisu
13th Marine 13th Marine skrev:
Fast kommer en jordfelsbrytare lösa ut om du råkar ta mellan jord och nolla?

Finns vattenfelsbrytare till tappvatten, men jag känner inte till några för värmevatten.

En dimmer kräver ju lite mer av installationen/installatören än vad en brytare gör.
Men nu är lagen skriven till branschens fördel tyvärr.
Nolla är just nolla du får ingen stöt.

Dessutom kallar vi den felaktigt jordfelsbrytare många som tror att man just behöver ha jordat uttag och använda jordade apparater för att den ens skall fungera.

Har dragit det här ett x antal gånger dock inte på denna forum.

Men jordfelsbrytare kom först till dem länderna som saknade skyddsjord.
Fanns och finns säkert än idag länder där man nyinstallerar ojordade uttag tom till kök, badrum etc.

Nu har ju EU länder fått mycket gemensamma regler (tack o lov).
Saker som var förbjudna i Sverige pga dumma påhitt borttagna och skyldighet till just jordfelsbrytare och jordade uttag i samtliga utrymmen vid nyinstallation är riktigt bra saker!

Varför skulle en dimmer kräva mer, kanske plejd gör det erkänner att har inte så stor koll just på plejd.
Men normalt skiljer sig inte dimmerinstallation så mycket.

Crap jag skrev ju fel, fas och nolla menade jag.

Och jag hävdar att jordfelsbrytare är helt rätt namn, den bryter strömmen om man får ett jordfel.
Alla inom branschen har (eller i alla fall bör) fullt klart för sig att ett jordfel är då ström/spänning felaktigt avleds till jord.
Att sedan många "Svensson" inte förstår vad termen innebär är inte fel eller konstigt, det vimlar i språket av korrekta termer som "Svensson" inte har en aning om vad dom betyde. Att ändra facktermer så att alla ska förstå innebörden låter sig inte göras, däremot är det enklare att dom som så önskar lär sig innebörden av främmande ord/uttryck.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
kisumisu
tommib tommib skrev:
Inte alls. Det jag reagerade på var den intellektuella ohederligeten i ditt resonemang. Om du tittar tillbaka på t.ex. förra sidan i den här tråden så skriver jag specifkt att jag inte bryr mig så mycket om legaliteterna som sådana.

Vi har diskuterat lagen och farligheten, upprepade gånger. Om du inte vet vad det står i lagen så bör du inte ge dig in i en diskussion om den. För att vara övertydlig så specificeras de åtgärder du får göra som lekman i ELSÄK-FS 2017:2 3 kap. Allt annat är förbjudet.

Att du pratar om att JFB löser ut för minsta felen visar tydligt att du inte vet vad du pratar om.

Att lagen är märklig har vi också diskuterat ett antal gånger. Den är inte bara märklig, den är inte möjlig att på ett rimligt sätt försvara. Tyvärr är det den vi har. Därför min kommentar ovan om att min personliga inställning är att brott mot just den lagstiftningen inte är värre än att gå mot röd gubbe, om man gör en korrekt installation.
Ja håller med dig om röd gubbe.

Men var mest att jag reagerade på att alltid det här vad nan får och inte får göra kommer upp.

Tvekar också att ni alla jämt tar in yrkesman till alla jobb därför jag också jämförde rörjobb med el.

Själv tar jag in rörmokare för små skitjobb för att slippa bla få vattenläckage. Får jag det trots allt går det på försäkring då det är fackmännamässigt utfört. Att jag åtminstone har bevis om någon börjar frågasätta felgjorda saker.

Köpte nyligen en dimmer som är en enkel dimmer det som står på förpackningen.
Till Norge står det: Kan kun installeres av register installasjonsvirksomhet ungefär "får endast installeras av behörig elektriker".

Men för Sverige står det att man får byta befintliga men ej utöka.
Dvs går min gamla likadana dimmer sönder ska jag få byta ut den om jag bara 100% säker vad jag gör.

kisumisu
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det står inte, och har aldrig stått i lagen eller elsäkerhetsverkets föreskrifter något om dimmer. Tolkningen från verket och experter har dessutom varierat genom åren. Du kan ju fråga ESV vad de säger just idag, men för några få år sedan så var det tillåtet enligt dem, dock under oklara förutsättningar.

Varför är denna fråga intressant för dig? Är det en allmän fråga eller är du i färd med att installera en Plejd? Hur skulle ett brott på ellagens eventuella krav på behörighet nå åklagare och leda till åtal? Känner du till dina andra skyldigheter i elsäkerhetslagen SFS 2016:732 ?
Var bara en allmän kommentar då det pratas om att dimmer en nyinstallation.

Även när det skrivs så mycket om elen att det aija baija.

Har även personliga erfarenheter.
Jag har gjort aija baija saker min morfar var en elektriker.

Vill inte prata illa om honom och han lever ju inte ens längre.

Men han var också en gör det själv och jävligt duktig på det mesta.

Men han var riktigt förbannad på mig när jag prata om elen och vad jag gjort. Senare så sade han mig "ja man ser att det hemmapul" jag fråga en rak fråga tillbaks "vad är felet då" fick aldrig nåt svar. Saken hör också att andra saker var hemmapul men han ej visste om och det var helt okej installationer ;-)

Fast nu var frågan "får jag lov att installera plejd själv?"

Och svaret är nej.
Att det går att göra med lite förkunskap är en annan femma.

kisumisu
E elmont skrev:
Och jag hävdar att jordfelsbrytare är helt rätt namn, den bryter strömmen om man får ett jordfel.
Alla inom branschen har (eller i alla fall bör) fullt klart för sig att ett jordfel är då ström/spänning felaktigt avleds till jord.
Att sedan många "Svensson" inte förstår vad termen innebär är inte fel eller konstigt, det vimlar i språket av korrekta termer som "Svensson" inte har en aning om vad dom betyde. Att ändra facktermer så att alla ska förstå innebörden låter sig inte göras, däremot är det enklare att dom som så önskar lär sig innebörden av främmande ord/uttryck.
Helt rätt.

Tyvärr är inte heller alla elektriker kompetenta.

Hade själv en elnisse här som gjorde (enligt mig) okej jobb.
Lät en behörig elektriker byta ut min gamla proppskåp för det är område dit jag ej vill gå själv. Jag valde flera jfb till mitt skåp.

Han kommenterade att vad gör jag med dom när huset till 90% ojordat att jag måste få överallt jord och jordade uttag.

kisumisu
Crap jag skrev ju fel, fas och nolla menade jag.
Japp en korrekt installerat jfb ska lösa ut då och stänga ner elen där!

Är du säker på det? ;)

kisumisu
Fast nu var frågan "får jag lov att installera plejd själv?"

Och svaret är nej.
Att det går att göra med lite förkunskap är en annan femma.
Förlåt och blev ju offtopic.

Reagerade bara när det skrivs specifikt om dimmer, dimmer är ju allt som dimmrar ljus inte bara plejd.

kisumisu
Är du säker på det? ;)
Japp den mäter hur strömmen går mellan fas och nolla. Om det börjar gå mer ström åt fel håll vilket det gör om en människa t ex börjar leda strömmen.

Nu förutsätter du att människan avleder strömmen till jord, men i fallet att man står i en isolerad miljö kommer inte jfbn lösa av att du kommer åt både fas och nolla eftersom den bara känner av att det är samma ström på båda hållen.

Så nej, jfb är inte lösningen på allt.

kisumisu
Nu förutsätter du att människan avleder strömmen till jord, men i fallet att man står i en isolerad miljö kommer inte jfbn lösa av att du kommer åt både fas och nolla eftersom den bara känner av att det är samma ström på båda hållen.

Så nej, jfb är inte lösningen på allt.
Det är sant att det är inte lösningen på allt men är ändå en bra livförsäkring att ha.

Jag tycker även jordade uttag är bra inte minst för att det finns apparater som kräver jord av andra anledningar.

Ja helt klart är en jfb väldigt bra att ha, men lösningen på allt är den inte

kisumisu
Ja helt klart är en jfb väldigt bra att ha, men lösningen på allt är den inte
Nej inte på allt.

Givetvis skall man som sagt inte göra saker som man får göra om man är osäker.

Man får ju t ex byta bildäck själv men kan skada sig, andra och egendom om man gör fel ;-)

Så gäller ju det mesta.

Var någon som skrev att man ej skulle ens diskutera el och vad som rätt och fel.
Är väl bättre rätt info kommer ut än ingenting.
Oavsett om det sedan är rätt eller fel göra själv.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.