kisumisu
13th Marine 13th Marine skrev:
Nja, du får lov att byta befintliga brytare och uttag, men ej montera nytt eller byta till dimmer.
Ja så är det.
Men vem vet vad som var befintligt?

Jag säger ur lagens synvinkel nu.
Har man en gammal dimmer brytare får du väl byta den gamla mot en ny dimmer bara du vet vad du gör?

Eller är jag helt ute och cyklar nu?

tommib
Ja, du är ute och cyklar. Med ditt resonemang är det ok att bryta mot lagen så länge man inte åker fast. Lagen och brottet existerar oberoende av om någon kommer på dig eller inte.

Du får för övrigt sannolikt inte byta en gammal Plejd mot en ny, men det skulle behöva testas. Föreskriften säger "elkopplare".

R
tommib tommib skrev:
Ja, du är ute och cyklar. Med ditt resonemang är det ok att bryta mot lagen så länge man inte åker fast. Lagen och brottet existerar oberoende av om någon kommer på dig eller inte.
Varför ger ni här på forumet instruktioner hur man gör i olika lägen , när det är emot lagen , ska det inte vara entydiga svar eller gäller det bara andra uti verkliga arbetstlivet

• Gilla
kanonkula
  • Laddar…
R rävlyan skrev:
Varför ger ni här på forumet instruktioner hur man gör i olika lägen , när det är emot lagen , ska det inte vara entydiga svar eller gäller det bara andra uti verkliga arbetstlivet
Var läser du att det är emot lagen, länka gärna till var det står att det inte är tillåtet att ge instruktioner på ett forum?

Sen vet jag inte vad du menar med entydiga svar men det kan ju vara att någon kommer med en idé som sedan följs upp av en ännu bättre idé från någon annan som sedan kan förbättras ytterligare en liten aning av en tredje och så vidare.

Ofta är frågorna bara ställda så man får se fragment av grundförutsättningarna och ibland framkommer mer information allt eftersom.

• Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
R
S Slugge skrev:
Var läser du att det är emot lagen, länka gärna till var det står att det inte är tillåtet att ge instruktioner på ett forum?
Läser inte annat än vad som säg i trådarna och vad står där , läs en gång till

R rävlyan skrev:
Läser inte annat än vad som säg i trådarna och vad står där , läs en gång till
Ok.. I alla fall första gången jag hört att det är emot lagen att ge råd eller utfärda anvisningar hur ett elarbete ska utfärdas, men kanske någon form av uppviglande eller brottprovokation. I vilket fall bör det vara en fråga för juridikforumsdelen.

Vad gäller installation av apparater som Plejd kan jag tänka mig att läget är lite oklart men första tanken är nej, det är en utvidgning, samtidigt hade man behövt vara lite mer flexibel och modern här och inse att det kommer allt fler prylar, ibland behöver man dra fram en nolla och det kan kännas orimligt att få dit en elektriker för såna småjobb.

Redigerat:
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
R
S Slugge skrev:
elarbete ska utfärdas, men kanske någon form av uppviglande eller brottprovokation
Ser det inte som ett brott utan mera som att i olika sammanhang säga att det får du inte göra , samt att det kommer så här kan du göra ,finner det lite som dubbelmoral från en del på forumet och intressant frågeställning av mig i det stora hela

Ibland är frågan tudelad, TS undrar dels om operationen är inom lagtolkningens ramar och dels, som exempel, hur jobbet skulle gå till.

Med hjälp av denna information kan TS ta ställning till om hen ska kontakta elfirma, en vän eller ge sig på jobbet själv.

Sunt att ta reda på så mycket man kan, tycker jag.

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
tommib
R rävlyan skrev:
Här var frågan specifikt om det var tillåtet, dessutom med en antydan till att man kan skarva med sanningen om man riskerar att bli påkommen.

Mitt svar var en reaktion på det.

Min generella inställning är att ellagen borde reformeras. Att bryta mot den, om man gör det på ett sätt som resulterar i en säker och bra elanläggning, betraktar jag som ett brott på samma sätt som att gå mot röd gubbe vid övergångsstället. Att beskriva hur något kan göras är i sig inte heller olagligt vad jag vet. Möjligen kan det finnas undantag i fråga om industrihemligheter och försvarshemligheter men jag känner inte till något annat. Det finns en del resonemang kring detta i någon gammal tråd som jag inte orkar skaka fram just nu men det kokar ner till att det kan vara bättre att beskriva hur något ska göras ur säkerhetssynpunkt än att inte göra det. Jag tror att det är så.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
kisumisu
tommib tommib skrev:

Du får för övrigt sannolikt inte byta en gammal Plejd mot en ny, men det skulle behöva testas. Föreskriften säger "elkopplare".
Oj oj oj....el är känsligt ämne har jag märkt ;-)

Jag syftade mest på det att inte bygger man ut eller uppgraderar ett system som redan har en dimmer, syftade på en gammal hederlig dimmer nu som fungerar och installeras som en vanlig strömbrytare.

Visst kan vi diskutera lagen och hur farligt el är i evighet.
Men var i lagen står det om att man ej får installera en dimmer strömbrytare, där det redan suttit en strömbrytare? Man bygger ju inte ut systemet bara byter strömbrytare i princip...

Själv skulle jag aldrig gå och skruva i vattensystemen, som tydligen helt okej göra även om det kan vara jävligt farligt det med! Syftar på värmesystem som har riktigt varmt vatten osv...så kan lika gärna bli personskador där med.
Men sällan det diskutreras så hårt som om nån kopplar nåt med elen.

Största risken är väl där få vattenskador i huset.
Därmed låter jag bli det, men själv har jag läst en del el och kan där grunderna betydligt bättre. Även om jag inte heller nån elektriker. Hade dock en elnisse i huset som jag fick själv ge nästan instruktioner till ;-)

Sen är det ju en och annan idiot som inget kan om el och då är det ju sant att man skall inte hålla på med det. Kan gå riktigt illa.

Att byta en brytare till dimmer eller plejd anses vara nyinstallation, därmed är det behörighetskrävande.

Skillnaden mellan el och varmt vatten är att det senare inte låser dina muskler så du inte kommer loss.

Därmed inte sagt att jag håller med om rådande lagstiftning inom området.

kisumisu
13th Marine 13th Marine skrev:
Att byta en brytare till dimmer eller plejd anses vara nyinstallation, därmed är det behörighetskrävande.

Skillnaden mellan el och varmt vatten är att det senare inte låser dina muskler så du inte kommer loss.

Därmed inte sagt att jag håller med om rådande lagstiftning inom området.
Och dagens jordfelsbrytare löser ju ut för det minsta felen!

Kanske finns det något liknande för vatten det inte sagt ;-)

Men har du en befintlig dimmer som gått sönder och du byter ut den, ska det ju ej vara någon nyinstallation?
Däremot är det väl nyinstallation om du klämmer dit en vanlig brytare då....

Märklig lag...brytare som brytare tycker man.
Däremot förstår jag om man sätter in extra uttag eller extra strömbrytare osv...

Fast kommer en jordfelsbrytare lösa ut om du råkar ta mellan jord och nolla?

Finns vattenfelsbrytare till tappvatten, men jag känner inte till några för värmevatten.

En dimmer kräver ju lite mer av installationen/installatören än vad en brytare gör.
Men nu är lagen skriven till branschens fördel tyvärr.

tommib
kisumisu kisumisu skrev:
Oj oj oj....el är känsligt ämne har jag märkt ;-)

Jag syftade mest på det att inte bygger man ut eller uppgraderar ett system som redan har en dimmer, syftade på en gammal hederlig dimmer nu som fungerar och installeras som en vanlig strömbrytare.

Visst kan vi diskutera lagen och hur farligt el är i evighet.
Men var i lagen står det om att man ej får installera en dimmer strömbrytare, där det redan suttit en strömbrytare? Man bygger ju inte ut systemet bara byter strömbrytare i princip...

Själv skulle jag aldrig gå och skruva i vattensystemen, som tydligen helt okej göra även om det kan vara jävligt farligt det med! Syftar på värmesystem som har riktigt varmt vatten osv...så kan lika gärna bli personskador där med.
Men sällan det diskutreras så hårt som om nån kopplar nåt med elen.

Största risken är väl där få vattenskador i huset.
Därmed låter jag bli det, men själv har jag läst en del el och kan där grunderna betydligt bättre. Även om jag inte heller nån elektriker. Hade dock en elnisse i huset som jag fick själv ge nästan instruktioner till ;-)

Sen är det ju en och annan idiot som inget kan om el och då är det ju sant att man skall inte hålla på med det. Kan gå riktigt illa.
Inte alls. Det jag reagerade på var den intellektuella ohederligeten i ditt resonemang. Om du tittar tillbaka på t.ex. förra sidan i den här tråden så skriver jag specifkt att jag inte bryr mig så mycket om legaliteterna som sådana.

Vi har diskuterat lagen och farligheten, upprepade gånger. Om du inte vet vad det står i lagen så bör du inte ge dig in i en diskussion om den. För att vara övertydlig så specificeras de åtgärder du får göra som lekman i ELSÄK-FS 2017:2 3 kap. Allt annat är förbjudet.

Att du pratar om att JFB löser ut för minsta felen visar tydligt att du inte vet vad du pratar om.

Att lagen är märklig har vi också diskuterat ett antal gånger. Den är inte bara märklig, den är inte möjlig att på ett rimligt sätt försvara. Tyvärr är det den vi har. Därför min kommentar ovan om att min personliga inställning är att brott mot just den lagstiftningen inte är värre än att gå mot röd gubbe, om man gör en korrekt installation.

• Gilla
Mikael_L och 5 till
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Men var i lagen står det om att man ej får installera en dimmer strömbrytare, där det redan suttit en strömbrytare?
Det står inte, och har aldrig stått i lagen eller elsäkerhetsverkets föreskrifter något om dimmer. Tolkningen från verket och experter har dessutom varierat genom åren. Du kan ju fråga ESV vad de säger just idag, men för några få år sedan så var det tillåtet enligt dem, dock under oklara förutsättningar.

Varför är denna fråga intressant för dig? Är det en allmän fråga eller är du i färd med att installera en Plejd? Hur skulle ett brott på ellagens eventuella krav på behörighet nå åklagare och leda till åtal? Känner du till dina andra skyldigheter i elsäkerhetslagen SFS 2016:732 ?

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.