När jag jobbade som elektriker i industrin på 80-talet så brukade jag också göra strömlöst genom att kortsluta. För det var så erbarmligt långt att gå till centralerna (som dessutom satt i taket, så man behövde klättra stege) och det var också svårt att hitta rätt säkring bland något hundratal.

MEN nu är jag äldre och smartare. Och det är inte tack vare mitt yngre dummare jag, utan tvärtom, trots honom... :)
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Bo.Siltberg skrev:
Det räcker inte i detta fall då TS ska plocka bort hela dosan, dvs ledningarna som kommer ut från väggen måste göras strömlösa, och hållas strömlösa under renoveringen.
Kan jag inte sätta eltejp på varje tåt och låta dem sitta där tills elektrikern kommer ett par dagar senare för att installera den nya ugnen?
 
eppeee skrev:
Kan jag inte sätta eltejp på varje tåt och låta dem sitta där tills elektrikern kommer ett par dagar senare för att installera den nya ugnen?
Visst kan du göra så. Det sker i stort sätt alltid på de renoveringar jag har varit med om.
Ännu bättre är att först skruva på tiptop (eller u-båt, de har många namn) eller liknande och sedan tejpa. Så hade jag gjort.
tiptop.jpg
Räkna dock med att någon gammal räv på forumet kommer förkasta idén som totalt livsfarlig. ;)
 
Förenklat sett, kan man säga att du får göra allt som rör el hemma. Så länge du vet vad du håller på med. Undantaget är egentligen bara kopplingsskåpet.
Är du dock det minsta osäker på hur något fungerar/ska göras, så ska du låta bli.
 
AG A skrev:
Förenklat sett, kan man säga att du får göra allt som rör el hemma. Så länge du vet vad du håller på med. Undantaget är egentligen bara kopplingsskåpet.
Är du dock det minsta osäker på hur något fungerar/ska göras, så ska du låta bli.
Nja, inte riktigt sant. Man får byta en t ex strömbrytare eller ett uttag om man har nödig kännedom. Det är inte tillåtet att ändra eller utöka anläggningen utan behörighet.
 
Gör jag någon el hemma så är det huvudströmbytaren som gäller plus att jag alltid tar kort på kablaget innan jag plockar bort någonting så att jag kan sätta dit det till 100% lika dant igen. Tack alla för nödvändig info och tips!
 
AG A, ditt inlägg hör inte hemma här där vi i alla fall försöker vara lite seriösa. Ditt påstående är till 99% fel, det man får göra om man har nödig kännedom är att byta lite brytare ev armatur (men det beror på lite) och en del uttag. Det är allt.
 
  • Gilla
sajjen
  • Laddar…
lordi skrev:
Nja, inte riktigt sant. Man får byta en t ex strömbrytare eller ett uttag om man har nödig kännedom. Det är inte tillåtet att ändra eller utöka anläggningen utan behörighet.
Vilket var ungefär vad jag skrev. För att utöka eller ändra anläggning, måste man i princip in i elskåpet. Observera även att jag skrev "förenklat sett". samt "om man är minsta osäker, ska man låta bli".
 
eppeee skrev:
Kan jag inte sätta eltejp på varje tåt och låta dem sitta där tills elektrikern kommer ett par dagar senare för att installera den nya ugnen?
Nej, enkelisolerade ledare (som är spänningssatta) får ej vara berörbara. Du behöver gömma dem lite bättre, eller se till att strömmen är bruten.
 
AG A skrev:
Vilket var ungefär vad jag skrev. För att utöka eller ändra anläggning, måste man i princip in i elskåpet. Observera även att jag skrev "förenklat sett". samt "om man är minsta osäker, ska man låta bli".
Jag tolkade det som att du menade att allt är tillåtet utom att göra ingrepp i centralen. Men t ex att byta en fast ansluten spis kräver behörighet även om man inte behöver öppna centralen. Att montera ett nytt uttag och dra kabel från en dosa är ett annat exempel
 
lordi skrev:
Jag tolkade det som att du menade att allt är tillåtet utom att göra ingrepp i centralen. Men t ex att byta en fast ansluten spis kräver behörighet även om man inte behöver öppna centralen. Att montera ett nytt uttag och dra kabel från en dosa är ett annat exempel
Allt beror ju på hur man tolkar ordet "får". De saker du nämner "får" man göra i sitt eget hus, om man vet vad man gör. Men några försäkringar gäller inte. Sker en olycka eller en brand, har du inte vetat vad du gör. Om inga problem uppstår, har du dock inte gjort något fel eller brottsligt. Men jag kan hålla med om att jag kanske uttryckt mig otydligt. Då det av säkerhetsskäl sägs att man inte får. Är man tveksam till vilka bestämmelser som gäller, bör man se det som att man inte har kunskapen att röra något elektriskt.

Som svar på den ursprungliga frågan kan man säga: Ja man "får" koppla ur ugnen. Men inga försäkringar gäller om brand uppstår, eller om någon skadar sig.
 
W
Det är bara att gå in på elsäkerhetsverkets sida och läsa vad man får och inte får göra som lekman, inte svårare än så. :)
 
Redigerat av moderator:
AG A skrev:
Allt beror ju på hur man tolkar ordet "får".
Jo, men din tolkning är ju extrem. Med din tolkning så "får" man stjäla, skita i att betala skatt och köra för fort också, för att bara nämna några exempel. I likhet med att göra elinstallationer så är nämligen samtliga dessa också förbjudna i lag.

Grundregeln är enkel. Du får, för den definitionen av "får" som de flesta av oss använder, inte röra en elanläggning förutom i ett fåtal specifikt uppräknade undantag. Dessa inbegriper byta ett trasigt uttag eller strömbrytare, eller fast ansluta en belysningsarmatur (fast redan här är vi ute på svag is).
 
  • Gilla
sajjen och 2 till
  • Laddar…
Tycker det låter som AG A missförstått ellagen.

Det är alltså olagligt att utföra elinstallation om du inte har behörighet, direkt eller indirekt via den firma du jobbar på.

Lagen (som aldrig tillämpats) gäller specifikt för korrekt utförda "hempul". Om hempulet dessutom är utfört felaktigt så att det är farligt, så blir man åtalad efter andra lagar, som framkallande av fara, allmänfarlig ödeläggelse osv. Utan ellagen kan ge 12 mån fängelse specidikt för korrekt utförda installationer, där utföraren inte har behörighet.

Men den har som sagt (såvitt vi vet) aldrig tilläåpats.
 
Försäkringen kan mycket väl gälla, trots hempul, så AGA är helt ute och cyklar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.