Kör
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Och hur ofta kommer du att behöva ladda bilen från 0 till 100? De flesta klarar sig med runt 4 kW under natten för att få tanken att räcka till dagens bilkörning. Så 6 mm² är i allmänhet kraftigt överdrivet IMHO. Men att belasta en 1.5 mm² kabel med 13 A innebär samtidigt lite förluster i storleksordningen 100-200 kWh per år (jämfört med 6 mm²) som går till kråkorna. Med dagens elpriser kan en grövre kabel betala sig inom några år, om du nu verkligen behöver ladda med 13-16 A.
Jag kör 16 mil, 3 ggr/vecka + privat körning så mer än 4kW/natt blir det nog...

Jag får det till ca 100 kWh per vecka, eller 14 kWh per dygn. Då räcker t.ex 2 kW i 7 timmar per natt, eller 4 kW i 3.5 timme ;) Det bör finnas god marginal till extraturer.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Det står dessutom att befintlig kabel är trefas så utan vidare går det kräma ur 6 kW med 10 A säkring.
Protte

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag får det till ca 100 kWh per vecka, eller 14 kWh per dygn. Då räcker t.ex 2 kW i 7 timmar per natt, eller 4 kW i 3.5 timme ;) Det bör finnas god marginal till extraturer.
Sant, men vem vet hur det ser ut om 10 år... Vi kanske har två eller tre elbilar? Känns onödigt att ta en klen kabel idag och ångra sig imorgon bara för att slippa några timmars jobb.

A andypandy_swe skrev:
Sant, men vem vet hur det ser ut om 10 år... Vi kanske har två eller tre elbilar? Känns onödigt att ta en klen kabel idag och ångra sig imorgon bara för att slippa några timmars jobb.
Om du vill vara hyfsat framtidssäker så väljer du ”5G6+2*0,75”.

• Gilla
andypandy_swe
  • Laddar…
Se till så att du har kapacitet för att kunna styra laddningen till de timmar som är billigast.

• Gilla
rogra96
  • Laddar…
J
mexitegel mexitegel skrev:
Du kan ta bort den även det formellt inte är du som äger den. Du kommer inte bli stämd :D.

Kopparnätet kommer troligen vara helt avvecklat 2026 och ingen kommer vilja dra ur din kabel. Var så säker.
Exakt

A andypandy_swe skrev:
Jag har typ 10 meter med smågatsten lagd i bågar... Är hellre utan elbil än börjar riva upp dom.

Jag förstår dig fullt ut men har gjort motsvarande manöver själv. Tog många fotografier och märkte upp varje sten jag lyfte bort. Tog sin tid men så här i efterhand syns det faktiskt inte. Var dock bara 3m smågatsten

men ha det som sista sista alternativ…låter som du löser det bra med oranga röret ju (y)

A andypandy_swe skrev:
Ja, precis, hur vet du att 6 mm² räcker om 10 år med kanske tre elbilar?
Viktigare är nog en kanalisation så att det enkelt går att byta kabeln.
Dessutom svarade jag dels på önskemålet om att kunna ladda från 0-100 över en natt och dels på dagens behov av 14 kWh per dygn. Så vem vet vad du vill ha imorgon...

• Gilla
Lillebror 1971
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.