6 166 läst ·
38 svar
6k läst
38 svar
Får jag dra elkabel ut till gatan i ett rör med telefonledningen i?
Förmodligen ligger fibern i en duct, dvs. ett lite mindre rör. Sådan får förläggas och förläggs normalt direkt i mark. Jag skulle dra ur telekabeln med en dragfjäder fastbunden samt Hällt i dragfett samtidigt. Sen även dragfett när jag drog i den nya (5G6)-kabeln. En puttar och en drar, varsamt, långsamt och försiktigt. Detta bygger på att det oranga röret kommer upp ur marken på ett vettigt sätt för att sätta laddstolpe. Sen hade jag skrivit om detta i ev. Huspärm samt på gruppschemat invid elcentralen. ”Kraftkabel till laddstolpe för elbil samt inkommande fiber är förlagda i gemensamt oranget kabelrör”
EQLQ är en typ av kabel, en ganska standard vitkabel med en bi-ledare. Funkar att dra i rör i mark. 5G6 är dimensionen på kabeln, dvs 5 ledare med en area på 6mm2 per st. Jag tror inte EQLQ finns i större dimensioner än 2,5mm2.A andypandy_swe skrev:
Ska man upp till 6mm2 så ä det N1XV eller FXQ som gäller.
5G6 är inte samma sak som EQLQ.A andypandy_swe skrev:
5G6 står för 5 ledare, varav en är gulgrön, ledarna har en area av 6 kvadratmilimeter.
EQLQ står för typ av kabel, bl.a. vilka isoleringar det är.
Med andra ord så kan du dra en ”5G6 EQLQ”
Men till elbilsladdare så finns det ännu bättre kabel, tex ”FQLQ Easy Styr 5G6 + 2x0,75”
EQLQ är kabeltyp. 5G6 är antal och area på ledare (5 ledare, 6mm2). 2.5mm2 som du skrev i början är max 16A. Med 6mm2 kan du ha 25A säkring i framtiden om du vill ha en snabbare laddare (och egentligen helst max 21A kontinuerligt).A andypandy_swe skrev:
J Johan456 skrev:Förmodligen ligger fibern i en duct, dvs. ett lite mindre rör. Sådan får förläggas och förläggs normalt direkt i mark. Jag skulle dra ur telekabeln med en dragfjäder fastbunden samt Hällt i dragfett samtidigt. Sen även dragfett när jag drog i den nya (5G6)-kabeln. En puttar och en drar, varsamt, långsamt och försiktigt. Detta bygger på att det oranga röret kommer upp ur marken på ett vettigt sätt för att sätta laddstolpe. Sen hade jag skrivit om detta i ev. Huspärm samt på gruppschemat invid elcentralen. ”Kraftkabel till laddstolpe för elbil samt inkommande fiber är förlagda i gemensamt oranget kabelrör”
Den vita kabel som går till motorvärmarna idag är en trefas 1,5mm2... Jag kan tydligen behålla den och strypa output till ca 9kW. En 2,5mm2 -kabel klarar 11kW. Jag får det till att det blir ca 1,5 timme längre laddtid för 9kW vid SoC 0-100 för en Hyundai Ioniq 5 2023.Hammarskallen skrev:
Kanske inte vansinnigt illa när man laddar på natten men känns dumt att inte göra det ordentligt från början.
Precis, tror inte de har blåst fiberkabeln direkt i din PV50-slang. Jag hade öppnat försiktigt vid tejpen och kollat. Troligen har du en 7 (troligast) eller 14 mm fiberduct i slangen. Då har du luft mellan duct och slang. Och en fin dragtråd som sagt.J Johan456 skrev:Förmodligen ligger fibern i en duct, dvs. ett lite mindre rör. Sådan får förläggas och förläggs normalt direkt i mark. Jag skulle dra ur telekabeln med en dragfjäder fastbunden samt Hällt i dragfett samtidigt. Sen även dragfett när jag drog i den nya (5G6)-kabeln. En puttar och en drar, varsamt, långsamt och försiktigt. Detta bygger på att det oranga röret kommer upp ur marken på ett vettigt sätt för att sätta laddstolpe. Sen hade jag skrivit om detta i ev. Huspärm samt på gruppschemat invid elcentralen. ”Kraftkabel till laddstolpe för elbil samt inkommande fiber är förlagda i gemensamt oranget kabelrör”
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 859 inlägg
Och hur ofta kommer du att behöva ladda bilen från 0 till 100? De flesta klarar sig med runt 4 kW under natten för att få tanken att räcka till dagens bilkörning. Så 6 mm² är i allmänhet kraftigt överdrivet IMHO. Men att belasta en 1.5 mm² kabel med 13 A innebär samtidigt lite förluster i storleksordningen 100-200 kWh per år (jämfört med 6 mm²) som går till kråkorna. Med dagens elpriser kan en grövre kabel betala sig inom några år, om du nu verkligen behöver ladda med 13-16 A.A andypandy_swe skrev:Den vita kabel som går till motorvärmarna idag är en trefas 1,5mm2... Jag kan tydligen behålla den och strypa output till ca 9kW. En 2,5mm2 -kabel klarar 11kW. Jag får det till att det blir ca 1,5 timme längre laddtid för 9kW vid SoC 0-100 för en Hyundai Ioniq 5 2023.
Kanske inte vansinnigt illa när man laddar på natten men känns dumt att inte göra det ordentligt från början.
Får man ta bort telekabeln? Är det jag som äger den?J Jocke Best skrev:
Jag har alltid trott att den togs bort när dom installerade fibern men så var tydligen inte fallet.
Du kan ta bort den även det formellt inte är du som äger den. Du kommer inte bli stämd
.
Kopparnätet kommer troligen vara helt avvecklat 2026 och ingen kommer vilja dra ur din kabel. Var så säker.
Kopparnätet kommer troligen vara helt avvecklat 2026 och ingen kommer vilja dra ur din kabel. Var så säker.