Fairlane
Hej,

En bekant har haft en elektriker på besök för att få ett kostnadsförslag på en utökning med några uttag till i sovrum. Elektrikern har ett företag som är registrerat på ESV för denna typ av arbeten, men jag får lite tveksamma vibbar:

1. Han säker att en jordfelsbrytare måste installeras och det är vi helt överens om.
2. Han säger att han måste dra om all el i huset och byta elcentral (huset är från 83), eftersom det är ett krav då "man inte får utföra jobb i gamla centraler" (diazed-central från 1983). Har jag missat någon ny regel eller är han helt ute och cyklar nu?
3. En strömbrytare måste bytas då den är sprucken (helt korrekt) och det kan man inte göra som privatperson för man kommer aldrig hitta en exakt likadan (säker original från 83)...

Gör jag rätt i att föreslå min bekant att hen tackar för visat intresse och letar efter en annan elektriker istället?

• Gilla
  • Haha
  • Arg
  • Wow
Patrik_Hed och 11 till
  • Laddar…
Nu är det många elektriker här, men även jag som lekman förstår att det låter tokigt.

Jag har både haft en elektriker som talat MOT att installera JFB. Tre olika som skruvat utan problem i gamla grejor från 50-talet (dock med brasklapp om "det här borde vi byta någon gång mot fräscha grejor, det börjar glappa lite här") och strömbrytare får du byta själv, det måste inte vara exakt samma modell. Dock får du väl enligt regelverket inte byta "funktion", dvs strömbrytare mot dimmer och vice versa.

Byt elektriker.

• Gilla
Dowser4711 och 7 till
  • Laddar…
Fairlane
Ja det är så jag känner också. Min tankar var väl:

1. Givetvis ska en jordfelsbrytare installeras
2. Va??? Inget fel på diazed-centraler generellt, knappast en från 83 (sen kan givetvis ett specifikt exemplar vara kass). Har killen noll koll eller vill han bara ha mer jobb?!
3. Nu är han rejält ute och cyklar. Klart strömbrytaren ska bytas, men att det måste vara till en identisk, nej kasta ut snubben.

Jag kände mig väl egentligen 99,99% säker på att det inte skulle kommit någon ny regel som förbjuder jobb i diazed-centraler, men tänkte att det inte skadar att fråga. Hur duktig han är i övrigt vet jag inget om, men jag får som sagt dåliga vibbar av detta.

• Gilla
Patrik_Hed och 4 till
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Nu är det många elektriker här, men även jag som lekman förstår att det låter tokigt.

Jag har både haft en elektriker som talat MOT att installera JFB. Tre olika som skruvat utan problem i gamla grejor från 50-talet (dock med brasklapp om "det här borde vi byta någon gång mot fräscha grejor, det börjar glappa lite här") och strömbrytare får du byta själv, det måste inte vara exakt samma modell. Dock får du väl enligt regelverket inte byta "funktion", dvs strömbrytare mot dimmer och vice versa.

Byt elektriker.
En elektriker som talat MOT att installera JFB?
Är du säker på att du uppfattade det rätt. Endera var den ekektrikern "tappad bakom en vagn". Eller så missuppfattade du det hela, då det gällde någon speciallokal, eller speciell grupp (till frysbox ex).

• Gilla
leffeisala och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
A AG A skrev:
Är du säker på att du uppfattade det rätt. Endera var den ekektrikern "tappad bakom en vagn". Eller så missuppfattade du det hela, då det gällde någon speciallokal, eller speciell grupp (till frysbox ex).
Vi har ju haft en elektriker som skribent på forumet, med egen behörighet (åtminstone enligt egen utsago) som inte trodde att en jordfelsbrytare fungerade i ojordade uttag, så klåpare finns överallt.

• Gilla
  • Haha
  • Wow
cotillion och 9 till
  • Laddar…
Byt ut den elektrikern. Du har helt rätt. Att installera jordfelsbrytare ska man naturligtvis göra, men det är inget krav så länge man inte gör större jobb i anläggningen.

• Gilla
leffeisala och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
1. Han säker att en jordfelsbrytare måste installeras och det är vi helt överens om.
För att hålla oss helt korrekta så är detta fel då jag tolkar det som en mindre utvidgning i ett befintligt rum.
Så han svamlar på alla tre punkter.
Men givetvis är det bra att komplettera elcentralen med en JFB i alla fall.

• Gilla
Mikael_L och 10 till
  • Laddar…
Det kanske mer handlar om att vederbörande är van med centralbyte så fort det blir installation av jordfelsbrytare. Blir ju enklare, mer samlat och de flesta har inget emot en modernisering för de tror att det blir säkrare. Eller tror och tror, det manas väl på av elektrikerna som såklart tjänar mer på att byta saker även om det fungerar i 100 år till.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Fairlane
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
För att hålla oss helt korrekta så är detta fel då jag tolkar det som en mindre utvidgning i ett befintligt rum.
Så han svamlar på alla tre punkter.
Men givetvis är det bra att komplettera elcentralen med en JFB i alla fall.
Ja, det stämmer ju att det inte är ett krav, det är mer att jag personligen tycker att det skall göras. :)

Kanske menar han att det är ett problem för att det är en diazed-central, men vet han inte hur man löser det så vill man nog inte ha honom ändå.

Det låter ju helt klart som en kille som ligger back efter jul och nyår och nu behöver sälja in lite storjobb för att klara hushållskassan...
Diazedcentraler i fint skick ska man vara rädd om! Jag har en i garaget som jag aldrig låter någon byta ut. Och ja, den har en extra jordfelsbrytare monterad. Det enda som är svårt är väl om man ska sektionera dom för flera jordfelsbrytare.

• Gilla
cpalm och 3 till
  • Laddar…
Byt ut till en elektriker som inte försöker luras med en massa "måsten".

1. En jordfelsbrytare måste inte installeras vid en mindre insats som denna. En seriös elektriker hade givetvis rekommenderat det ändå men inte hävdat att det finns någon regel för det för att få till merförsäljning.

2. Han måste varken dra om all el eller byta elcentral om det inte är så att anläggningen har så allvarliga brister att han inte kan installera sina extra uttag utan att detta blir nödvändigt. Ytterliggare ett fall av försök till påtvingad merförsäljning.

3. Om det är omöjligt för en privatperson att "hitta en exakt likadan" så är det väl omöjligt för honom som elinstallatör också? Det är ju helt okej att byta till en annan likvärdig om man så önskar..

Känns som en oseriös eller okunnig hantverkare som antagligen kommer hitta på ännu mer grejer när han väl satt igång.

• Gilla
erik_83 och 2 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Nejdå, jag vill minnas att jag uppfattade det helt rätt. Elektrikerns anledning var den enkla "man vet inte vad det för med sig". Det var inte alldeles för gammal el, men han ville där och då inte montera en JFB i centralen för att riskera att åka på felsökningar etc.

Personligen tror jag inte att det hade blivit några bekymmer att sätta in en. Men han ville inte. Och han fick heller inte en ny inbjudan att göra mer jobb. Poängen här var väl att det inte är ett krav generellt, men dock väldigt bra att ha. (Vi hade dock en till badrummet, monterad i undercentral).

tensiden tensiden skrev:
Nejdå, jag vill minnas att jag uppfattade det helt rätt. Elektrikerns anledning var den enkla "man vet inte vad det för med sig". Det var inte alldeles för gammal el, men han ville där och då inte montera en JFB i centralen för att riskera att åka på felsökningar etc.
Han kan ju förstås ha en poäng där. Risken är ju att det finns jordfel någonstans i anläggningen, kanske i någon gammal frys eller dylikt. Om nu elektriken ger en offert med fast pris så kan han ju inte veta om det kommer åtgå X antal timmar för att felsäka och hitta jordfel. Och om frysen inte går att använda längre, ska han då bekosta en ny?
Sånt här ska ju förstås en någorlunda kommunikativ yrkesman kunna förklara, men den här killen kanske inte av den typen...

• Gilla
JellyBelly
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Hej,
Han säger att han måste dra om all el i huset och byta elcentral (huset är från 83), eftersom det är ett krav då "man inte får utföra jobb i gamla centraler" (diazed-central från 1983). Har jag missat någon ny regel eller är han helt ute och cyklar nu?
Det kan väl inte stämma, skulle man inte få göra jobb i gängcentraler? Undrar vad det är för en elektriker, är han ens det?

tensiden tensiden skrev:

Personligen tror jag inte att det hade blivit några bekymmer att sätta in en. Men han ville inte. Och han fick heller inte en ny inbjudan att göra mer jobb. Poängen här var väl att det inte är ett krav generellt, men dock väldigt bra att ha. (Vi hade dock en till badrummet, monterad i undercentral).
Jag har hört om firmor som gjorde precis tvärtom. Erbjudande på fastpris för jordfelsbrytarinstallation till ett förmånligt pris. För att få tilläggsjobb att felsöka jordfel.

• Gilla
JellyBelly och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.