Claes Sörmland
M Maalkl skrev:
Nu ger man sig in i något infekterat man kanske skulle hålla sig utanför men i brist på annat att göra och lite nyfikenhet så har man googlat runt.

700-1000 döda per år verkar vara en siffra som de flera är överens om. Totalt dör ca 90 000 om året i Sverige. Hur många av de som dör "i förtid" letade jag inte fram. I förtid är ju också en definitionsfråga.

Som jag förstår det så verkar det som att vedeldning ändå tillhör "miljöfarlig verksamhet", precis som Installation av berg/jordvärme och anläggning av enskilt avlopp. Däremot har jag inte hittat någon praxis om att den som eldar måste föra eldningsdagbok och kontrollera och föra protokoll vid varje eldning, trots att jag nu läst några domar från MÖD och "Praxis Vedeldning" från Naturvårdsverket. Det som står i den praxis är i stort sett att vedeldning i tätbebyggt område ska ske i begränsad omfattning men att om krav ska ställas så måste det bedömas i varje enskilt fall.

Som sagt av föregående, eldar man vettigt, med rätt bränsle och rätt teknik, och kanske undviker att göra det när dimman och regnet hänger tungt över kvarteret så tror jag att få störs av det.

Skulle jag störas av det så pass att jag mår dåligt så får jag väl gå till grannen och vänligt förklara läget. Kanske inser inte grannen röken besvärar just de tillfällen när vädret är så. Sen vet jag att alla grannar inte är vänliga...
En bra sammanfattning! Och den som ansvarar för samhällsplaneringen är ju kommunen, det är upp till kommunen att det inte installeras för många och för bristfälliga lokaleldstäder och pannor i ett visst tättbebyggt område så att luftkvaliteten blir för dålig.

Sen ansvarar varje ägare (eller om man nu vill använda det juridiska begreppet verksamhetsutövare) för sin egen eldstad och användningen av den. Men ansvaret kommer också beslutanderätten över den.

F FruNilsson skrev:
Korrigerar: Miljöbalken gäller alla - alltid och den ska säkerställas UPPIFRÅN och NER. I det fall att något INTE gäller uppifrån och ner, så behöver du inte ägna dig åt fria fantasier.
Självklart gäller lagen alla alltid. Det jag påstår är ju bara att du inte förstår lagen, inte att de inte gäller alla. Har du aldrig funderat över varför polisen inte samlar in allas bilar då? Eller åker runt och pluggar igen alla skorstenar? Dom gör ju inte det därför att miljöbalken inte tokas så som du tror. Det finns ett helt samhälle med ett rättsystem med domstolar och andra beslutande organ som tolkar lagen. Två olika människor kan ju läsa en text och tolka den på två olika sätt och i detta fall så är det domstolarna och alla vi andra som har rätt och du som har fel. Varför är det så då? Hur bestämmer man vad som är "rätt" sätt att tolka en lagtext? Ett sätt är om man känner till lagstiftarens intentioner när de skrev texten och då kan man gå efter det. I så fall så har du åter igen fel. Ett annat sätt är att man går på den tolkning som det högsta beslutande organet (i detta fall mark och miljö överdomstolen) tror på. Och då får du ju också fel. Det är faktiskt inte så att du är den enda i sverige som har lyckats lista ut hur lagen ska tolkas. Det är inte så at du är den enda vettiga människan medans precis alla andra är helt tokiga. Det är ju du som är tokig trots att i stort sett alla andra lyckas förstå detta... Hoppas att det går bättre för dig i framtiden.

Och förresten, du undrade ju vad det var Claes Sörmland menade som skulle orsaka dig besvikelse. Jag kan svara åt honom. Det han sade var att om du gick till myndigheterna och försökte genomdriva den lag som du tror gäller så skulle du bli besviken när du inser att inga myndigheter eller domstolar skulle hålla med dig över huvud taget.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Nu vill jag bara skriva en generell sammanfattning eftersom detta har spårat ur totalt.

Som villaägare som eldar i kamin så kan kommunen jäklas med dig på följande vis;

Om luftkvalitén i området blir tillräckligt dålig så kan kommunen begränsa eller förbjuda all eldning som överstiger normal trivseleldning, vilket av mark och miljööverdomstolen fastslagits vara max 4 timmar vid max två tillfällen per vecka. Detta kan riktas mot ett helt område eller mot en enskild.

Om din skorsten är utförd enligt gällande byggnormer och du eldar korrekt bränsle för den kamin du har installerad så kan du alltid trivselelda vilka restriktioner din kommun än inför.

Uppfyller du inte dessa ganska basala rekvisit så får du inte elda över huvud taget, eftersom vissa av de regler som FruRabiat -förlåt, Nillson- ständigt hänvisar till faktiskt skulle kunna tänkas bli relevanta då.

Claes Sörmland
ElFredde ElFredde skrev:
Om luftkvalitén i området blir tillräckligt dålig så kan kommunen begränsa eller förbjuda all eldning som överstiger normal trivseleldning, vilket av mark och miljööverdomstolen fastslagits vara max 4 timmar vid max två tillfällen per vecka. Detta kan riktas mot ett helt område eller mot en enskild.
Tänker du på ett tillfälligt beslut om förbud mot småskalig eldning med vissa fasta bränslen inom särskilt angivna områden enligt 40 § förordning (1998:899) om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd?

Eller finns det något annat lagrum som kommunen kan använda sig av?

• Gilla
ElFredde
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Tänker du på ett tillfälligt beslut om förbud mot småskalig eldning med vissa fasta bränslen inom särskilt angivna områden enligt 40 § förordning (1998:899) om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd?

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:

Nej, mig veterligen finns inget annat lagrum. Och mycket riktigt avser det tillfälliga förbud.

ElFredde ElFredde skrev:
Nu vill jag bara skriva en generell sammanfattning eftersom detta har spårat ur totalt.

Som villaägare som eldar i kamin så kan kommunen jäklas med dig på följande vis;

Om din skorsten är utförd enligt gällande byggnormer och du eldar korrekt bränsle för den kamin du har installerad så kan du alltid trivselelda vilka restriktioner din kommun än inför.

Uppfyller du inte dessa ganska basala rekvisit så får du inte elda över huvud taget, eftersom vissa av de regler som FruRabiat -förlåt, Nillson- ständigt hänvisar till faktiskt skulle kunna tänkas bli relevanta då.
Hej Läser lite i tråden.

Vi har installerat en kamin och har en granne som tagit in kommunen och vi fått eldningsförbud sånär som på tt vi får elda 4timmar a 2ggr i veckan, mellan 1/10-30/4. Vi har väl "köp" det till viss del. Nu när det närmat sig säsong för elda så har han suttit upp en väderstation på sin sida taket som sitter typ 30 cm ifrån vårat utblås på skorstenen. Enbart för att jävlas. Han säger att det inte får överstiga 50celsius där. Plus att vi blir ersättninskyldiga om den går sönder. Allt är monterat efter att miljönämden har sagt sitt såklart. Vad göra ?

• Wow
Anna_H
  • Laddar…
Hej,
Kan inte säga vad DU ska göra men snarare vad jag sannolikt hade gjort 🙂

Jag hade antagligen eldat ganska hårt i 3h45min 2ggr i veckan.

Hade hans väderstation pajat hade jag hänvisat honom till hans försäkringsbolag.

Jag hade inte brytt mig 5 öre över hans hittepågräns på 50C.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
ElFredde ElFredde skrev:

Synd om dem som saknar basala kunskaper, vilket inkluderar dig. Du borde förkovra dig i miljöbalkens förebyggande krav såsom 2kap. 1-3 paragraferna om den Omvända bevisbördan, Kunskapskravet och Försiktighetsprincipen, sen finns det ju lite mer, men det är överkurs för dig, så smält det här sålänge.

Undertecknad är inte rabiat, utan laglydig. Men du ser inte skillnaden förstår jag.

• Haha
Tubes
  • Laddar…
R Rikard97 skrev:
Hej Läser lite i tråden.

Vi har installerat en kamin och har en granne som tagit in kommunen och vi fått eldningsförbud sånär som på tt vi får elda 4timmar a 2ggr i veckan, mellan 1/10-30/4. Vi har väl "köp" det till viss del. Nu när det närmat sig säsong för elda så har han suttit upp en väderstation på sin sida taket som sitter typ 30 cm ifrån vårat utblås på skorstenen. Enbart för att jävlas. Han säger att det inte får överstiga 50celsius där. Plus att vi blir ersättninskyldiga om den går sönder. Allt är monterat efter att miljönämden har sagt sitt såklart. Vad göra ?
Hej!
Han kanske inte vill jävlas? Han kanske bara desperat försöker hitta lösningar för att slippa få in eldrök i sitt hem?
Folk reagerar olika på att andas in eldrök. Vissa känner inte ens lukten medan andra kan få luftvägsbesvär och få svårt att andas etc. (Att sen allas hälsa påverkas negativt av luftföroreningar / vedrök över tid är klarlagt. )

Ni verkar ju bo extremt nära varandra så det är högst troligt att det mer eller mindre ofta kommer in rök i hans bostad när ni eldar. Rök sprids i närområdet.

Om man nu inte gillar att få in rök i sitt eget hem så är potentiellt åtta timmar i veckan -stora delar av året - en rejäl störning skulle jag säga.

Jämför rök åtta timmar i veckan i sitt hem vs tex parfymfritt hos tandläkaren (som de flesta respekterar nuförtiden). Jag tror fler störs av rök. Och folk är hemma oftare än hos tandläkaren 😉

• Gilla
buffyin och 1 till
  • Laddar…
Kan hålla med om att det nog är rätt irriterande med någon som släpper ut sin rök så nära sin granne. Hur farligt eller olagligt det är lämnar jag åt andra att slösa bort sina liv på att diskutera.

Eldning oavsett om det är för att värma eller mysa är en del av det Svenska samhället sedan urminnes tider. Det lär inte sluta tvärt, speciellt inte när el är dyrt. På landet är det inget problem, men i ett tätt radhusområde väldigt olämpligt/otrevligt/respektlöst/olagligt eller vad f-n man vill kalla det. Tyvärr är det svårt att dra någon fast gräns och då kommer det leda till osämja och ändlösa diskussioner som den här.

Ett utblås någon dm från grannens hus tycker jag är grisigt oavsett vad reglerna säger.

• Gilla
Bjober
  • Laddar…
R Rikard97 skrev:
Hej Läser lite i tråden.

vad eldar du? Det finns ju annat som det inte blir nå nämnvärt med rök av om det är så att du eldar ved ?

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
R Rikard97 skrev:
Hej Läser lite i tråden.

Ni har alltså radhus? Jag hade blivit vansinnig om jag fick in grannarnas rök, och hade knappast accepterat att få in rök 4 timmar i veckan heller, då hade jag isåfall fått kräva att dessa 4 timmar ska inträffa vardagar 8-17, så att det går enkelt att vädra bort när man kommer från jobbet.

• Gilla
buffyin och 1 till
  • Laddar…
galento
S Stefan1972 skrev:
vad eldar du? Det finns ju annat som det inte blir nå nämnvärt med rök av om det är så att du eldar ved ?
Ja oftast ser man bara att det "fladdrar" ( ?) i luften ovan skorstenen.

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
galento galento skrev:
Ja oftast ser man bara att det "fladdrar" ( ?) i luften ovan skorstenen.
Ja då eldar du ”rätt”.
Men rätt kan ändå vara fel om man har grannar.
Avståndet till närmaste granne ska va mycket längre än man tror för att undvika att störa känsliga grannar.

1kg ved eldad rätt i en ny ekokamin förorenar ca en miljon kubikmeter ren luft till WHOs gränsvärde för partiklar.

En vedeld kan alltså i vissa väderlekar där luften står still förorena ett helt kvarter.

D djungelkatt skrev:
Ja då eldar du ”rätt”.
Men rätt kan ändå vara fel om man har grannar.
Avståndet till närmaste granne ska va mycket längre än man tror för att undvika att störa känsliga grannar.

1kg ved eldad rätt i en ny ekokamin förorenar ca en miljon kubikmeter ren luft till WHOs gränsvärde för partiklar.

En vedeld kan alltså i vissa väderlekar där luften står still förorena ett helt kvarter.
Synnerligen intressant Djungelkatten, har du kanske källa på det där med vad WHO anger om 1 kg ved och hur det förorenar. En uppgift som jag saknar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.