227 286 läst ·
1 204 svar
227k läst
1,2k svar
Får grannen ha 20 m höga träd vid tomtgränsen och 5 m från mitt hus?
Läste du bara MMD:s beslut? MÖD var ju övertydliga:F Falckman skrev:Ska vi vara petiga så är det domstolen säger att det "inte kan uteslutas" att 8:15 PBL är tillämplig vid det här aktuella fallet. Kommunen har inte utrett den frågan, varför ärendet återförvisas. Så domstolen säger egentligen inte bu eller bä om 8:15 PBL i det här fallet, utan säger att kommunen måste undersöka saken först.
Precis, om man vill hårdra det så rör det sig om principer som stött och blöts och organiskt utvecklats sedan i vart fall 1734. Rättsutveckling när det kommer till fastighetsrätt är en mycket långsam process som ofta har en fot i historien och en i nutiden.
"Länsstyrelsen har i sitt beslut framhållit att oavsett om en tomt sköts och hålls i vårdat skick kan ett träds rötter komma att tränga utanför fastighetens gränser. Länsstyrelsen har därför funnit att bestämmelsen i 8 kap. 15 § PBL inte är tillämplig på träds rötter som trängt in på en grannfastighet.
Mot bakgrund av bestämmelsens ordalydelse samt vad som anges i förarbeten och praxis angående den tänkta tillämpningen instämmer Mark- och miljööverdomstolen i länsstyrelsens bedömning."
Jag antar att du läst via länken och rullat ned till domskälen?F Falckman skrev:Ska vi vara petiga så är det domstolen säger att det "inte kan uteslutas" att 8:15 PBL är tillämplig vid det här aktuella fallet. Kommunen har inte utrett den frågan, varför ärendet återförvisas. Så domstolen säger egentligen inte bu eller bä om 8:15 PBL i det här fallet, utan säger att kommunen måste undersöka saken först.
Det är bilagan på dommen i MMD som överklagats till MÖD.
Högre upp finner du:
MARK- OCH MILJÖÖVERDOMSTOLENS DOMSLUT
Med ändring av mark- och miljödomstolens dom fastställer Mark- och miljööverdomstolen Miljö- och byggnadsnämndens i Ljungby kommun beslut den 5 januari 2016, dnr 2015/1571, att avsluta ärendet.
(Samt MARK- OCH MILJÖÖVERDOMSTOLENS DOMSKÄL)
Men jag erkänner inte MÖDJetkokos skrev:
Nej men klantade mig och läste bara MMD...
Ditt antagande stämmer... Av gammal vana hoppade jag längst ner för domskälen och läste dessutom slarvigt. Mina ursäkter.Dowser4711 skrev:
I övrigt har ni bägge givetvis rätt, MÖD anser inte att PBL 8:15 är tillämpligt på rötter.
Redigerat:
Inte sant alls! men ni är ett träget gäng som har sugit er fast i tråden som iglar och dyker upp så fort jag eller andra visar öppet en annan åsikt! Alltså vi som är drabbade!Nissens skrev:
Sedan vet jag vad många säger om grannens oförskämt höga granar när de passerar förbi på söndagspromenader men det är inget de skulle konfrontera dem direkt med. Människor agerar först när de själva blir drabbade. De räcker att fler får höga träd några meter från sina hus utan att trädägarna bryr sig eller att personer med "rätt" position med inflytande drabbas och detta kommer att regleras med bestämelser på max trädhöjd i förhållande till tomtgräns inom tätbebyggt område.
Vänta lite...så du tycker att någon förbipasserande skulle kliva in hos din granne och kräva att denne tar ned sina granar för att Du inte vi ha träden där...?L Lakritsianen skrev:
Det är stor skillnad på Naturreservat och tätbebyggt område?Maskintok skrev:
Det är oansvarigt att inte hålla efter höga träd som hänger över grannens tomt som förr eller senare kommer att falla, att försvara rätten att man kan skita i grannens besvär in absurdum visar endast på att du är en otrevlig granne och medmänniska.
Så trist att en lag ska krävas för att hjälpa husägares hem mot sådana som dig med flera.
Nej det var svar på att jag vet vad gemene man tycker om 20 m höga granar vid tomtgräns. Och detta kommer ni aldrig få veta, tyvärr, utan tror att det är helt ok att bara köra på för det finns ingen lag som reglera detta. Men det fattar du väl själv att det sticker ut med 20 m höga granar i ett bostadsområde? Och folk pratar bakom din rygg.P Paxman skrev:
Själv får jag det starka intrycket av att du är en väldigt otrevlig granne som vill styra över andras egendom.L Lakritsianen skrev:Det är stor skillnad på Naturreservat och tätbebyggt område?
Det är oansvarigt att inte hålla efter höga träd som hänger över grannens tomt som förr eller senare kommer att falla, att försvara rätten att man kan skita i grannens besvär in absurdum visar endast på att du är en otrevlig granne och medmänniska.
Så trist att en lag ska krävas för att hjälpa husägares hem mot sådana som dig med flera.
Tur att det redan finns lagar som skyddar husägare från dig.
oj oj det var riktigt tuffa ord från en ytterst fånig figur...L Lakritsianen skrev:Det är stor skillnad på Naturreservat och tätbebyggt område?
Jo det är just samma lagar och hänsyn som gäller... Men det skulle du VETAT om du kunde göra annat än att vara allmänt dryg.
Hur vet du det...har du gått runt och frågat folk? I så fall, hur såg urvalet ut och hur många frågade du? Förklarade du varför du frågade, och hur var frågan ställd?L Lakritsianen skrev:
Det här är Sveriges största forum för just husägare. Du har startat den här tråden för att lyfta frågan. Jag skulle gissa att det är långt fler som läst denna tråd (just nu när jag kollade 120.421 läsningar) än du har frågat i verkligheten...och ändå hävdar du att "gemene man" tycker som du och att alla i denna tråd som inte håller med är egoistiska idioter. Kanske dags att vända blicken lite inåt för en stund...?
Jag ser högst en person i tråden som stöder dig i att ignorera gällande lagar och inte visa hänsyn till grannen och det han har rätt till.L Lakritsianen skrev:Inte sant alls! men ni är ett träget gäng som har sugit er fast i tråden som iglar och dyker upp så fort jag eller andra visar öppet en annan åsikt! Alltså vi som är drabbade!
Sedan vet jag vad många säger om grannens oförskämt höga granar när de passerar förbi på söndagspromenader men det är inget de skulle konfrontera dem direkt med. Människor agerar först när de själva blir drabbade. De räcker att fler får höga träd några meter från sina hus utan att trädägarna bryr sig eller att personer med "rätt" position med inflytande drabbas och detta kommer att regleras med bestämelser på max trädhöjd i förhållande till tomtgräns inom tätbebyggt område.
Jag suger inte, varken som en igel eller på något annat sätt, jag bara talar om för dig att du borde antingen acceptera lagarna vi har, eller ändra på dem den demokratiska vägen.
Enda alternativet är nog att du köper träden av grannen, det kanske inte blir billigt, men eftersom du upplever detta som ett stort problem så är det väl värt den kostnaden?
Det finns bara ett rätt svar här, och det är att det inte finns någon laglig rätt att kräva att grannen tar ner några träd och att rötterna som tränger in på din tomt har du rätt att ta bort efter att ha först ha gett grannen chansen att ta bort dem.L Lowley skrev: