L
Jetkokos Jetkokos skrev:
Det är ju iofs bara bra att det inte är en förhandling i tinget, eftersom det du framför inte är riktiga argument utan godtyckligt tyckande.

Det har redan getts svar (i flera omgångar) att man kan göra sig av med såväl grenar som rötter som är på den egna tomten, bara grannen har getts tillfälle att få bort dessa själv först. Är rotsystemet verkligen inne på din tomt i sådan omfattning som du beskriver så kommer borttagandet av rötterna att medföra att du även blir av med de störande träden... och då är väl problemet löst? Men det är fortfarande du som måste prata med grannen; kommunen kommer inte agera medlare åt dig.
Nu är det ju så att det vet jag. Och det går inte att prata med grannen! Och sen om JAG börjar ta bort rötterna på min tomt..som är både jättetjocka och uppe ur gräsmattan samt som ett nät av rep= rötter på stora delar av min tomt. ( har redan informerat grannen om att hen inte gör något så tar jag bort dom) Men jag vare sig vill eller orkar. För gör jag det ...och granarna faller så blir jag skadeståndskyldig om det visar sig att det beror på att jag tagit bort rötter. Samt att granar har ingen pålrot som tallen har. Granen har ytligt rotsystem. Samt att dessa granar är risiga. Så hur jag än vrider och vänder på det hela så kan det bli jag som får stå för saker och ting. Fast det är jag som har problem. Så sista jag nu gjort är att vända mig till kommunen. Som tittat på ärendet. Sen har jag vare sig ork eller pengar att kunna göra mer. Fast det är jag som har problemet som inte kan bruka min tomt som jag vill . O har ingen lust heller att se granarna när det blåser. Och framförallt vill jag verkligen inte ha någon entreprenör här pgr av grannens granar, samt vad får man då för hus och uthus ! En friggebod och utedass! Nej tack ..bara för mycket för grannen inte begriper problemet. Spelar ingen roll vad jag gör. Om jag så tar den rötterna. Ja då måste jag anlita en grävare! Kostar?? Neej gratis?? Och det ska JAG då betala! Nej inte en susning.

L
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Du har missförstått kommunens roll. Kommunen är ingen storebror som kommer och ställer saker till rätta mellan fastighetsägare. Det här får du lösa genom överenskommelser med grannen.
Nej tyvärr så det är det sista kommunen. Sen så går det inte att prata med grannen. Inte alla hästar hemma. För har gjort vad jag kan . Men kommunen kan åka ut och ta ställning. Sen får jag se. Har redan förklarat. Kan inget mer göra.

P
L Lowley skrev:
Nej tyvärr så det är det sista kommunen. Sen så går det inte att prata med grannen. Inte alla hästar hemma. För har gjort vad jag kan . Men kommunen kan åka ut och ta ställning. Sen får jag se. Har redan förklarat. Kan inget mer göra.
Och göra vad då?

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Eller så accepterar du bara att träd har rötter och träd är naturliga, det måste vara väldigt jobbigt att hela tiden bli så upprörd över så oviktiga detaljer ?

Lägg på lite jord ovanpå rötterna och så gräs på om du stör dej så mycket på att dom syns ?

Jag förstår att din granne inte begriper problemet, för det gör då inte jag heller.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
L Lowley skrev:
Poängen är alltså att bara för att det inte finns mer att göra så åligger det inte kommunen att medla i civilrättsliga konflikter. Det här är privat mellan dig och grannen och kommunen kommer inte att blanda sig i.

• Gilla
MetteKson och 2 till
  • Laddar…
L
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Poängen är alltså att bara för att det inte finns mer att göra så åligger det inte kommunen att medla i civilrättsliga konflikter. Det här är privat mellan dig och grannen och kommunen kommer inte att blanda sig i.
Men jösses!! Jo dom har med det att göra. Och det finns ett ärende på börjat. Så ta reda på mer innan du skriver. Antingen har dom varit där eller är på väg. GÅ IN PÅ KOMMUNENSHEMSIDA OCH. LÄS. SITTA HÄR OCH TJAFFSA.

• Ledsen
Claes Sörmland
  • Laddar…
L Lowley skrev:
Men jösses!! Jo dom har med det att göra. Och det finns ett ärende på börjat. Så ta reda på mer innan du skriver. Antingen har dom varit där eller är på väg. GÅ IN PÅ KOMMUNENSHEMSIDA OCH. LÄS. SITTA HÄR OCH TJAFFSA.
Det är inte ens fel...

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
L
GlennB GlennB skrev:
Eller så accepterar du bara att träd har rötter och träd är naturliga, det måste vara väldigt jobbigt att hela tiden bli så upprörd över så oviktiga detaljer ?

Lägg på lite jord ovanpå rötterna och så gräs på om du stör dej så mycket på att dom syns ?

Jag förstår att din granne inte begriper problemet, för det gör då inte jag heller.
Nej jag förstår att du inte är med! När du säger lägg lite jord över rötterna! Ja du. Har inet bra svar att ge dig. Men är inte upprörd!!Jo inne på denna sida! Över en del konstiga svar och dom har jag svårt att förstå! Obegripliga om man nu vet vad en eller rättare sagt två stora granar är. Och vad det är för mark under och hur det blir runt granarna. Det förstår jag inte . Men kanske somliga aldrig sett ellr varit i skogen och sett en risig gran. Men detta forum med dessa svar är för okreativt för mig. Bara pajkastning. Men kan ju vara så att många inte har annat att göra en att sitta här och tycka.

L
Fotografen Fotografen skrev:
Det är inte ens fel...
Ja jag dansar inte tango med någon partner nu. Inte jag som har granar frösådda en m från tomtgränsen som är som ett trevåningshus!

L
L Lowley skrev:
Näää inte lessen! Förlåt. Men så trött på massa konstiga svar.

P
L Lowley skrev:
Ja jag dansar inte tango med någon partner nu. Inte jag som har granar frösådda en m från tomtgränsen som är som ett trevåningshus!
1 m från tomtgräns... :thinking:
1 m från fastighetsgränsen där kan inte och får inte kommunen agera i frågan.. Då det är enskild egendom och äganderätten går över kommunens veto när det gäller denna fråga..

När det gäller miljöfarliga saker så är det annat som de kan stöda sig på i lagtext... Men inte träd.. de är inte miljöfarliga..

Nissens
L Lakritsianen skrev:
Det är ju förbjudet att bygga ett 20 m högt hus precis vid tomtgränen! Min granne har 10 st 20 m höga granar är inte det lika illa?
Nej, det är fullt lagligt, så det är absolut inte lika illa.

Du får gå den demokratiska vägen och ändra lagarna om du inte gillar dem…

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Nissens
L Lakritsianen skrev:
Så brukar man svara när man själv inte är drabbad! Människor är små besynnerliga djur och det är inte konstigt att vi ständigt krigar pga brist på hänsyn och förståelse av andra.
Ja, du har rätt. Exempelvis visar du inte någon som helst hänsyn till din granne, du visar ingen förståelse för grannen eller gällande lagar heller.

Allt för att du fått för dig att det finns ett problem.

Lätt att lösa det om du vill. Det är bara att ge ett bra bud på träden så säljer grannen sannolikt dem till dig. Säger grannen nej så är det bara att höja budet tills det blir ett ja. :)

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
L Lowley skrev:
Men så trött på massa konstiga svar.
OK. Då ska jag försöka ge ett mycket kort och förhoppningsvis glasklart svar över hur jag ser på det. Jag har dock på känn att du inte kommer att hålla med.

L Lowley skrev:
Över en del konstiga svar och dom har jag svårt att förstå!
Mitt svar är återigen att det inte angår dig vad grannen har för växtlighet på sin fastighet. Han odlar vad han vill och det ska du på ren svenska inte lägga dig i. Det är inte din sak. Du har inte med det att göra.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
L Lowley skrev:
Nej jag förstår att du inte är med! När du säger lägg lite jord över rötterna! Ja du. Har inet bra svar att ge dig. Men är inte upprörd!!Jo inne på denna sida! Över en del konstiga svar och dom har jag svårt att förstå! Obegripliga om man nu vet vad en eller rättare sagt två stora granar är. Och vad det är för mark under och hur det blir runt granarna. Det förstår jag inte . Men kanske somliga aldrig sett ellr varit i skogen och sett en risig gran. Men detta forum med dessa svar är för okreativt för mig. Bara pajkastning. Men kan ju vara så att många inte har annat att göra en att sitta här och tycka.
Det kan ju helt enkelt vara så att du tjatat så mycket om träden att grannen tröttnat och bara för att jävlas låter dem stå kvar.
Det du är sur för är att du inte får de svar du vill ha, men nu är det som det är. Grannen bestämmer själv över sina träd. Om nu kommunen mot förmodan startat ett ärende om saken, invänta resultatet av det. Du kommer inte få medhåll här.
Förresten, fanns inte granarna där när du köpte huset? De kan ju inte kommit upp förra året direkt...

• Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.