B Buling skrev:
Du kan omöjligt vara seriös.
Du flyttar in bredvid vuxna granar, du tycker nu att de är fula och vill nu använda varje ursäkt du kan hitta för att få dem fällda.
"de kan blåsa ner" är inte ett bra argument eftersom det inte är något som normalt händer med friska granar.
Har du bättre kunskap än en aborist som även har varit på plats?
Problemet med granarna är att de är höga och står ensamma med ganska öppen mark runt omkring.
Har du själv höga träd som du vägrar att fälla för att visa grannen vem som bestämmer?
Förstår inte att du inte kan sätta dig in i min situation.

• Gilla
  • Haha
Lowley och 2 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Tvärtom. Om de faller utgår ju C.
?

Du får väl ta intyget från arboristen och kontakta kommunen om vad de har att säga och kan hjälpa dig med. Grannen kan du även tala med med hjälp av intyget och se om ni kan komma överens om något som passar bägge två.

Har du lust att ta en bild så man får se ifall detta är någon "trött" granne som struntar i sitt ansvar att ta hand om sina träd eller om de faktiskt har rätt om att de önskar insyn etc.

• Gilla
Lowley och 1 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Så detta är din oro och således ditt argument. Om grannen görs medveten om risken är hen ansvarig om granarna faller. Gör detta skriftligt med utlåtande från arboristen så är det dokumenterat. Är du nöjd med att ansvaret är utklarat, eller finns det mer bakom frågeställningen.

Nej, jag har inga frågor - det är du som frågar och jag svarar.
Tyvärr räcker inte det idag, det behövs mer lagstöd!
Det är därför det behövs en lag som reglerar detta och skyddar husägare och faktiskt försäkringsbolag. Kanske ska kontakta dem istället för att ha denna dialog.
Hoppas verkligen att fler drabbade läser denna tråd framöver och ger sin röst hörd för de flesta som har svarat nu är riktiga bakåtsträvare och svårt att ta in andras problem.

• Gilla
Lowley
  • Laddar…
L Lakritsianen skrev:
?
A, B, C i mitt tidigare inlägg.
Du kan inte ha olägenhet av C (skugga) om träden faller (A och B). Då är skuggprblemet löst.

(redan besvarat av någon annan i tråden)

• Haha
  • Gilla
Enolf och 1 till
  • Laddar…
L Lakritsianen skrev:
Ja visst är det fördjävligt! Det skulle även du tycka om du var drabbad därför krävs det en lagändrig där granar med höga träd kan fällas för vårdslöshet
5000 kr är mer än 0 kr.
Det kommer aldrig bli en lag om det som du tyvärr har problem med. Tro mig. Så släpp den biten för din egen inte ro skull.
Men det finns ju redan lösningar som du fått presenterat för dig. O de är att markägaren kan bli skadeståndsskyldig om riskerna med träden blivit uppmärksammade o markägaren vet om det, o den fördelen verkar du ju ha nu.

Jag förringar inte din oro eller ditt problem, inte alls. O har det dessutom varit en skog som nyligen blivit avverkad så är det större risk att träden i kanten faller, ja så är det. Med allt det plus arboristens iakttagelser så anser jag fortfarande att du kontaktar grannen o ber att han tänker om. Det är bättre än en lag.

Jag kan bara säga lycka till o hoppas att grannen lyssnar.

• Gilla
mawi och 2 till
  • Laddar…
K knipo skrev:
Det kommer aldrig bli en lag om det som du tyvärr har problem med. Tro mig. Så släpp den biten för din egen inte ro skull.
Men det finns ju redan lösningar som du fått presenterat för dig. O de är att markägaren kan bli skadeståndsskyldig om riskerna med träden blivit uppmärksammade o markägaren vet om det, o den fördelen verkar du ju ha nu.

Jag förringar inte din oro eller ditt problem, inte alls. O har det dessutom varit en skog som nyligen blivit avverkad så är det större risk att träden i kanten faller, ja så är det. Med allt det plus arboristens iakttagelser så anser jag fortfarande att du kontaktar grannen o ber att han tänker om. Det är bättre än en lag.

Jag kan bara säga lycka till o hoppas att grannen lyssnar.
Tyvärr inte, de behandlar mig som luft!

• Älska
mawi
  • Laddar…
L Lakritsianen skrev:
Tyvärr räcker inte det idag, det behövs mer lagstöd!
Det är därför det behövs en lag som reglerar detta och skyddar husägare och faktiskt försäkringsbolag. Kanske ska kontakta dem istället för att ha denna dialog.
Hoppas verkligen att fler drabbade läser denna tråd framöver och ger sin röst hörd för de flesta som har svarat nu är riktiga bakåtsträvare och svårt att ta in andras problem.
Jag tycker alla i tråden beaktar både din och din grannes situation. En lag kommer du få vänta länge på, om den alls kommer. Du måste söka annan lösning på ditt problem.

• Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
Din största chans ligger nog i att prata med grannen, erbjuda dig att ta bort samt ersätta med annat typ av träd. Ett fruktträd kanske kan få grannen på andra tankar?

Svårt att se att grannen ändrar sig om de inte får ut nåt av det.

• Gilla
Prodigys och 1 till
  • Laddar…
T
L Lakritsianen skrev:
Tyvärr inte, de behandlar mig som luft!
Det skulle vara intressant att höra grannens sida av myntet.

• Gilla
  • Älska
cloo och 4 till
  • Laddar…
L Lakritsianen skrev:
Problemet med granarna är att de är höga och står ensamma med ganska öppen mark runt omkring.
Har du själv höga träd som du vägrar att fälla för att visa grannen vem som bestämmer?
Visa bilder på dom livsfarliga träden.

• Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
L Lakritsianen skrev:
för att visa grannen vem som bestämmer?
Jag tycker nog det verkar som du vill bestämma över vad som ska växa på grannens fastighet. ;)

• Gilla
pippii långstrump och 5 till
  • Laddar…
L Lakritsianen skrev:
Lustigt hur det börjar med fula granar och under tiden från första inlägget har det tillkommit stormar, arborister, grannar som stannar och kalhyggen i närheten. Grannen har blivit miljonär och sverige har hamnat i etisk och moralisk kollaps eftersom man inte får såga ner grannens träd. Lagar ska skrivas om och försäkringsvillkor ändras.
Dessutom verkar jag själv fått höga träd på tomten som inte var där tidigare.

Träd som växer i ett typiskt villaområde klarar oftast stormar utmärkt eftersom de är väl rotade och prövade av tidigare oväder. Värre är det med hyggeskanter och gallrade skogsplanteringar. Om du verkligen hade en arborist där så borde du ju fått se borrprovet han måste ha tagit?

Fråga, om du går ut i solljus, blir du då till sten?

• Gilla
  • Haha
Henrik Thörn och 20 till
  • Laddar…
L Lakritsianen skrev:
12 år sedan!
Eftersom du bevisligen har köpt och flyttat till en fastighet med stora granar i tomtgränsen så har du ju accepterat det faktum att dom står där? Det är väl inte rimligt att komma i efterhand och tycka att dom är felplacerade?

• Gilla
pippii långstrump och 5 till
  • Laddar…
Man skulle nästan klumpa ihop alla trådar som handlar om en trådskapare som har problem med vad grannen har för växtlighet på sin tomt. I min värld finns det en väldigt enkel lösning på problemet: Se till att köpa tillräckligt mycket mark runt huset/tomten att man själv kan bestämma om eventuell växtlighet. I annat fall, låt grannarna plantera vad de vill och sköt dig själv och gnäll för guds skull inte. Jag antar att ingen har tvingat dig att köpa ditt hus med pytteliten tomt?

• Gilla
  • Haha
Turbo_Tail och 9 till
  • Laddar…
Nissens
L Lakritsianen skrev:
Det är ju förbjudet att bygga ett 20 m högt hus precis vid tomtgränen! Min granne har 10 st 20 m höga granar är inte det lika illa?
Nej det är helt andra regler som gäller för växtlighet. Du kan ju inte hitta på egna regler och tro att någon skall bry sig om dem.
Tycker du att lagen är felaktig så får du ju försöka ändra på den.
Lycka till!

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.