"Hänsyn" är dubbelriktad; det handlar även om att låta andra finnas till, med sina egenheter.

• Gilla
GlennB och 7 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
"Hänsyn" är dubbelriktad; det handlar även om att låta andra finnas till, med sina egenheter.
Inte om det endast är ens egna behov som ska uppnås! Det är inte ömsesidigt och ingen kompromiss?

• Gilla
  • Haha
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
L Lakritsianen skrev:
Inte om det endast är ens egna behov som ska uppnås! Det är inte ömsesidigt och ingen kompromiss?
Men köp en fastighet där du äger utsikten om du inte kan bete dig som folk och acceptera dina grannar. :sick:

• Gilla
pippii långstrump och 3 till
  • Laddar…
L Lakritsianen skrev:
Man kan inte heller bygga vindkraftverk hur som helt och en anledning är just skugga!
seriöst?...det är nog snarare av säkerhetsskäl man inte bygger vindkraftverk i närheten av hus

• Gilla
GlennB och 4 till
  • Laddar…
A
skoge skoge skrev:
seriöst?...det är nog snarare av säkerhetsskäl man inte bygger vindkraftverk i närheten av hus
säkerhets skäl.
bullernivå.
Tror ingen skulle vilja bo så heller...

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Claes Sörmland
L Lakritsianen skrev:
Man kan inte heller bygga vindkraftverk hur som helt och en anledning är just skugga!
Nej det jurIdiska skälet är att vindkraftverk är bygglovspliktiga enligt PBF:

Skärmdump av ett stycke ur Plan- och byggförordningen med fokus på paragraf om bygglovsplikt för vindkraftverk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen kan man diskutera varför de är bygglovspliktiga. Ansvarig regering vet.

L
F faf skrev:
Men köp en fastighet där du äger utsikten om du inte kan bete dig som folk och acceptera dina grannar. :sick:
Det är just dessa 12 årings svar jag skrivit om! Men köpe en annan fastighet. Varför ska jag det. När e är idioter som inget förstår. O vem f..n vill ha två gigantiska granar 7, 8 m från sitt hus! Alltså grannen. Nä då ska j gå o köpa nytt hus. O när dom vid en storm kan rammla på vilket hus som helst. Hänsyn finns ett ord som folk bord
e lära sig innebörden av . Vad det kan göra med relationer!! Jösses!

• Haha
Tubes
  • Laddar…
L
Fotografen Fotografen skrev:
Naturligtvis!

A
L Lowley skrev:
Det är just dessa 12 årings svar jag skrivit om! Men köpe en annan fastighet. Varför ska jag det. När e är idioter som inget förstår. O vem f..n vill ha två gigantiska granar 7, 8 m från sitt hus! Alltså grannen. Nä då ska j gå o köpa nytt hus. O när dom vid en storm kan rammla på vilket hus som helst. Hänsyn finns ett ord som folk bord
Jo just det ja.. hänsyn..
just över att grannen har rätt att äga och ha sina granar om den vill..
Bara att ta hänsyn till eller flytta... :cool:

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Nissens
L Lowley skrev:
Du e go du. Lagar gäller för alla, även dig. Är du själv inte en 12 åring så begriper du det.

Skulle det otroliga hända, så täcker försäkringen det.

Annars kan du ju lägga ett bud på granarna som grannen accepterar. När du köpt dem så kan du ju göra flis av dem om du vill.

Svårare än så är det inte.

• Gilla
pippii långstrump och 3 till
  • Laddar…
L
Nissens Nissens skrev:
Du e go du. Lagar gäller för alla, även dig. Är du själv inte en 12 åring så begriper du det.

Skulle det otroliga hända, så täcker försäkringen det.

Annars kan du ju lägga ett bud på granarna som grannen accepterar.

Svårare än så är det inte.
Nej det gör den inte alltid. O jag vill inte ha in en hantverkare till som inte jag bestämt vem det är!

Nissens
L Lowley skrev:
Nej det gör den inte alltid. O jag vill inte ha in en hantverkare till som inte jag bestämt vem det är!
Försäkringen täcker visst om ett träd blåser ner och skadar din egendom. Och självklart får du själv välja hantverkare om de mot förmodan skulle komma att behövas.

Ditt problem är att du fått för dig att träden utgör en fara. Men i verkligheten är det inte så, och att du fått för dig något skall ju inte andra behöva ta konsekvenserna av..

Om jag minns rätt så har du egna stora träd som står ännu närmare ditt hus. Ta du ner dem först, de bestämmer du ju själv över.

Redigerat:
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
A
Nissens Nissens skrev:
Försäkringen täcker visst om ett träd blåser ner och skadar din egendom.
Ditt problem är att du fått för dig att träden utgör en fara. Men i verkligheten är det inte så, och att du fått för dig något skall ju inte andra behöva ta konsekvenserna av..
Sedan är det ju också så att träd sällan blåser omkull. visst det sker men det är inte så ofta som folk tror...

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
A
L Lowley skrev:
hantverkare...
Det är väl upp till dig vilket folk du släpper in..
Men vad hade det med träd att göra? :cool:

Nissens
Maskintok skrev:
Sedan är det ju också så att träd sällan blåser omkull. visst det sker men det är inte så ofta som folk tror...
Exakt, det är därför försäkringen täcker det, för att det är mycket ovanligt.

• Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.