Nissens Nissens skrev:
Trams!
Gå över till grannen och erbjud dig att bekosta nedtagningen, stubbfräsning, uppstädning och erbjud därutöver kompensation för träden.
Om du inte gör det så lär du inte komma någonstans. Som vi sagt tidigare så tar försäkringen det annars, om det mot förmodan händer något. Antagligen är självrisken lägre än vad det kostar att betala grannen för att ta bort dem.
Grannen är inte intresserad av att ta ned granarna, punkt. Det är inte intressant för dem! Det är ingen ekonomisk fråga, inte för dem i alla fall. Ju högre granar desto bättre för dem.
Jag vill lyfta hela problematiken, inte endast min situation.
Tycker du att det är bättre när många tar lagen i egna händer med ecopluggar med mera?

Karlia
Om grannen med granarna skulle sätta en ecoplug i ditt lövträd nära ditt hus skulle jag bli upprörd å dina vägar. Det är ju olagligt att förstöra någons egendom!

Om man är rädd att träd ska falla över ens hus är det ju dumt att döda dem.

• Älska
  • Gilla
liran och 1 till
  • Laddar…
L Lakritsianen skrev:
Grannen är inte intresserad av att ta ned granarna, punkt. Det är inte intressant för dem! Det är ingen ekonomisk fråga, inte för dem i alla fall. Ju högre granar desto bättre för dem.
Tycker du att det är bättre när många tar lagen i egna händer med ecopluggar med mera?
Bättre än vadå? Man skall stifta en lag mot högs träd för att många inte skall ecoplugga? Många tar lagen i egna händer? Vad menar du med många? Tror att det är extremt ovanligt

Nissens
L Lakritsianen skrev:
Det är klart att det är en ekonomisk fråga. Men det blir troligen dyrt för dig att lösa ut träden hos grannen så en självrisk vid en eventuell försäkringsskada blir sannolikt betydligt billigare för dig. Som tur är den risken fantastiskt liten. Så, du får väl helt enkelt släppa det hela, gå vidare och njuta av livet. :)

• Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
L Lakritsianen skrev:
Jag tycker det är bättre om grannar slutar lägga sig i vilka träd andra grannar har på sin fastighet.

• Gilla
pippii långstrump och 5 till
  • Laddar…
Nissens
L Lakritsianen skrev:
Nej, jag tycker att det är bäst att du gör som grannen; följer lagen.
För övrigt tror jag det är extremt ovanligt att någon ecopluggar grannars träd. Gör man en sådan grej så är det krig.
Antingen släpper du det här med den selektiva trädskräcken och går vidare med ditt liv, eller så ger du grannen ett erbjudande som är så bra att han inte vill tacka nej till det.

Redigerat:
  • Gilla
pippii långstrump och 3 till
  • Laddar…
L Lakritsianen skrev:
De som ekopluggar grannars träd är garanterat inte rädda för att träden ska falla illa och orsaka dem skada...de vill ha mer sol, utsikt, mindre löv/barr osv på den egna tomten etc.

Det är lite intressant att du valde att inte svara när jag frågade om just det: är det rädslan för att dina grannars granar ska orsaka dig skada, eller är det olägenheten de innebär för dig, som gör att du driver kampanj för en lag som ska ge dig rätt att kräva att grannarna tar ned dem.

T
Orkar inte läsa hela tråden men om villatomt så kan jag lite förstå då det inte är så schysst att plantera vad som helst vid tomtgränsen. Det är egentligen märkligt att jag inte får bygga en lekstuga vid tomtgränsen utan grannens medgivande men jag får plantera tio björkar som kan bli 20m.

Jag älskar träd och har många själv men skulle tänka lite innan jag planterar något som blir så stort på ett sätt så det hade varit negativt för granntomten. I vissa länder är tex inte tillåtet att plantera något som blir högre än 2m vid tomtgräns och kan tex vara reglerat vad du får plantera för sort.

Annars har du ingen rätt att göra något alls för att få bort träden om dom inte är ruttna eller döende.
Du får inte ens kapa en gren på trädet om det sker på ett sätt att det skulle skada trädet, det är skadegörelse.
Mitt råd är att locka med något som kompensation för att få ta bort dom. Lista ut vad deras intresse är och sikta in dig där tex ett växthus eller en resa och se det som en renoveringskostnad och sen förträng det.

Karlia Karlia skrev:
Om grannen med granarna skulle sätta en ecoplug i ditt lövträd nära ditt hus skulle jag bli upprörd å dina vägar. Det är ju olagligt att förstöra någons egendom!
Tur för mig att de träden inte angränsar mot deras tomt utan mot en väg

L
D Dr Jumping Jack skrev:
Kallar du dig själv trähatt? Eftersom du citerar dig själv. Och vad är lr, eller? I ett frågeforum.
Puckon! Att ni orkar!

Staffans2000
L Lowley skrev:
Puckon! Att ni orkar!
Haha!
Är det för att du är kvinna, som du är en trähatt. Eller, är det för en gångs skull något som inte har att göra med ditt kön?

Staffan

Kan verkligen förstå dig, jag har lite samma problem med 20 meter höga träd/tujor och en annan vän har en granne med tokhöga tujor (eller liknande) men det är inget att göra åt det tyvärr. Och det skulle bli knepigt att lagstifta om misstänker jag. För jag har en annan granne som vill att jag tar ned en gammal syrenhäck, som vi klipper för att hålla efter, som är 2m hög på min sida och 3m hög på dennes sida och byter till plank. Och det vill ju inte jag så ibland är jag typ du och ibland typ din granne, om du förstår hur jag menar! Så jag vill nog inte ha en lagstiftning om växter i trädgården....!

• Gilla
Herr hatt
  • Laddar…
A Aston skrev:
Kan verkligen förstå dig, jag har lite samma problem med 20 meter höga träd/tujor och en annan vän har en granne med tokhöga tujor (eller liknande) men det är inget att göra åt det tyvärr. Och det skulle bli knepigt att lagstifta om misstänker jag. För jag har en annan granne som vill att jag tar ned en gammal syrenhäck, som vi klipper för att hålla efter, som är 2m hög på min sida och 3m hög på dennes sida och byter till plank. Och det vill ju inte jag så ibland är jag typ du och ibland typ din granne, om du förstår hur jag menar! Så jag vill nog inte ha en lagstiftning om växter i trädgården....!
Det finns väl redan lagar som styr hur höga plank får vara? :rofl:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.