Jag tycker det är ett problem med grannar som inte kan ha snyggt och städat som jag kallar det. Det finns nog inga lagar mot det. Men det borde nog finnas. Det blir ju en avsevärd försämring om de inte kan sköta sig.
exempel, spela hög musik, ha en stor hög med skrot på gården, massa löv eller annat som blåser in på din tomt, saker som är fula osv, skuggande stora träd.
I vår kommun kan kommunen kräva av de som äger sitt hus, att det städar tomten. Att då ha stora och olämpliga träd, borde då också ingå, kan jag tycka.

• Gilla
  • Arg
Tubes och 2 till
  • Laddar…
E Edgarsven skrev:
saker som är fula osv,
Hm, intressant aspekt, vem skall avgöra vad som är fult, är det då alltid grannen som avgör vad som är fult och vill få bort det, vilka härliga grannfejder vi kommer att få där alla krigar mot alla.
Nej, man får nog acceptera att grannen både har en ful buske, maka/make, son/dotter, bil, trädgårdsmöbel osv osv.
Och faktiskt också har höga träd som både lövar, barrar, skuggar och på andra sätt stör de som blir störda.
Grillning, gräsklippning, trimmers, studsmattor, HD, raggarbil och vidare i all oändlighet.

Redigerat:
  • Gilla
pippii långstrump och 1 till
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
Hm, intressant aspekt, vem skall avgöra vad som är fult, är det då alltid grannen som avgör vad som är fult och vill få bort det, vilka härliga grannfejder vi kommer att få där alla krigar mot alla.
Nej, man får nog acceptera att grannen både har en ful buske, maka/make, son/dotter, bil, trädgårdsmöbel osv osv.
Och faktiskt också har höga träd som både lövar, barrar, skuggar och på andra sätt stör de som blir störda.
Grillning, gräsklippning, trimmers, studsmattor, HD, raggarbil och vidare i all oändlighet.
Då min kommun redan nu avgör om det är fult på gården och dömer ut stora böter, så är det de som ska avgöra tänker jag. T ex var det en person som hade en trasig husvagn på gården, och han fick 10 000 i böter.

Den husvagnen fick han nog mer troligt böter för att den blev ett svartbygge än att den va ful.
De som vill ställa krav på hur grannarnas tomter och hus ska se ut får flytta till en kolonilott eller en bostadsrättsförening där föreningen äger marken och kan ställa sådana krav.

• Gilla
  • Laddar…
Personligen har vi extremt städad tomt med rätt många träd samt en modernare husvagn i bra skick stående på gården. Sambons intresse är trädgård och traktens kärringar brukar vilja komma och titta på trädgården i Juli när dom typ 1000 perennerna blommar. Känns inte helt rätt att man ska behöva såga ner en massa träd samt dumpa husvagnen nånstans för att nån granne klagar så jag är helt emot nån striktare lag.

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
E Edgarsven skrev:
Då min kommun redan nu avgör om det är fult på gården och dömer ut stora böter, så är det de som ska avgöra tänker jag. T ex var det en person som hade en trasig husvagn på gården, och han fick 10 000 i böter.
Låter som en skröna. Något du hört i andra hand? Vilken kommun är det? Tror jag faktiskt inte på!

• Gilla
  • Laddar…
D Dr Jumping Jack skrev:
Låter som en skröna. Något du hört i andra hand? Vilken kommun är det? Tror jag faktiskt inte på!
Husvagnen/skrothögen var inte körbar. Men det är absolut sant. Vi dömde även ut böter för tak som inte var lagade.

• Haha
Staffans2000
  • Laddar…
V Ville_Vessla skrev:
Personligen har vi extremt städad tomt med rätt många träd samt en modernare husvagn i bra skick stående på gården. Sambons intresse är trädgård och traktens kärringar brukar vilja komma och titta på trädgården i Juli när dom typ 1000 perennerna blommar. Känns inte helt rätt att man ska behöva såga ner en massa träd samt dumpa husvagnen nånstans för att nån granne klagar så jag är helt emot nån striktare lag.
Om din husvagn står på gården ofta kan det ofta av kommunen betraktas som ett svartbygge. Kolla vad som gäller.

Nissens
E Edgarsven skrev:
Jag tycker det är ett problem med grannar som inte kan ha snyggt och städat som jag kallar det. Det finns nog inga lagar mot det. Men det borde nog finnas. Det blir ju en avsevärd försämring om de inte kan sköta sig.
exempel, spela hög musik, ha en stor hög med skrot på gården, massa löv eller annat som blåser in på din tomt, saker som är fula osv, skuggande stora träd.
I vår kommun kan kommunen kräva av de som äger sitt hus, att det städar tomten. Att då ha stora och olämpliga träd, borde då också ingå, kan jag tycka.
Nej, kommunen kan inte ställa krav på att ha städat på tomten. Finns det inte lagstöd för det så är det bara att ta det till rätten. Där vinner man över kommunen om de hittat på egna ”lagar”. :)

harry73
Nu finns det faktiskt lagstöd för att fastigheten ska vara städat, men med städat menar jag då att det inte ska vara en sanitär olägenhet eller en fara för allmänheten.

harry73 harry73 skrev:
Nu finns det faktiskt lagstöd för att fastigheten ska vara städat, men med städat menar jag då att det inte ska vara en sanitär olägenhet eller en fara för allmänheten.
Japp. Plan- och bygglagen 8 kap 15§:
"En tomt ska hållas i vårdat skick och skötas så att risken för olycksfall begränsas och betydande olägenheter för omgivningen och för trafiken inte uppkommer."

se även
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...lsyn/exempel-pa-tillsynsarenden/ovardad-tomt/

Den formuleringen är intressant:

Plan- och bygglagen 8 kap 15§:
"En tomt ska hållas i vårdat skick och skötas så att risken för olycksfall begränsas och betydande olägenheter för omgivningen och för trafiken inte uppkommer."
Om man tolkar det jag fetstilat som en egen sats i meningen så säger ju lagen att man inte får ha en överväxt tomt. Dock tror jag inte att lagstiftaren avsåg detta, utan det fetstilade hänger ihop med det följande med olycksfall och olägenheter.

harry73
Man hittar säkert i förarbeten vad lagstiftaren menade, så vi som inte klipper gräsmattan och inte rensar ogräs lever säkert

• Gilla
Paxman
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Grannen har ansvar för att ta hand om allt som hans tomt ger ifrån sig. Det gäller såväl vatten och snö som löv och rötter.

Så jag skulle säga att grannen är fullt ansvarig om deras träd faller och skadar något på din tomt.
Så du menar att jag kan be mina grannar att komma över till mig och kratta upp sina ekollon, eklöv och lönnlöv
Skulle vara helt underbart.

Stefflo Stefflo skrev:
Så du menar att jag kan be mina grannar att komma över till mig och kratta upp sina ekollon, eklöv och lönnlöv
Skulle vara helt underbart.
Det säger sig självt att Robert-san01 har missförstått lite. Ska man gå runt till alla grannar och kräva att de tar hand om löven från just deras träd som blåst in på egna tomten efter en rejäl höststorm? :rofl:

• Gilla
Karlia
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.