Du menar alltså att det ska finnas en lag mot att grannar har för höga träd.

• Gilla
  • Haha
Festlund och 6 till
  • Laddar…
T twoody skrev:
Du menar alltså att det ska finnas en lag mot att grannar har för höga träd.
Ja för nära tomtgränsen!

• Gilla
  • Haha
twistandshout och 4 till
  • Laddar…
Och det ska gälla alla träd och alla byggnader/tomter.

Redigerat:
L Lakritsianen skrev:
Ja för nära tomtgränsen!
Nu finns det ingen sådan lag. Du får helt enkelt vara pragmatisk och föreslå att du bekostar ett alternativt insynsskydd i utbyte mot att träden tas bort. De är ju nöjda som det är och träden står på deras tomt. Rimligen ingenting att förstöra grannsämjan över. Du kanske till och med kan erbjuda dig att ha häcken på din sida av tomten samt sköta trimning i utbyte mot att de gör sig av med granarna?

Igen, det är bara du som har ett behov här. De bör av allt att döma vara nöjda med nuläget. Alltså får du leva med att eventuella förändringar enbart bör bekostas av dig.

• Gilla
TickyNucker och 2 till
  • Laddar…
I princip finns det väl redan en sån lag? Enligt jordabalken får inte inträngande grenar eller rötter orsaka olägenheter, så ett stort träd som står precis vid gränsen kan vara 'olagligt' om det inte går att kapa grenar och rötter utan att trädet tar skada.
Men något generellt förbud mot träd finns inte.

• Gilla
Lakritsianen och 3 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Lite skillnad på att uppföra byggnader kontra växtlighet:cool:
Man kan diskutera det i evighet, det är bättre du fokuserar på vad som gäller och utgå från det. Annars riskerar du bara hamna i ett ältande. Det du kan göra är att diskutera och påverka grannen, du får erbjuda att ta stå för kostnaderna att ta bort träden. Fokusera på det du kan påverka, ingen har rätt till sol eller skugga så är det bara.
Det "roliga" i kråksången är att grannarna själva har haft önskemål om att deras granne på deras västra sida skulle ta bort granar av samma skäl som jag har! Är det inte besynnerligt! Människor kan inte vara snälla och rättvisa om de inte måste. Därför behövs en vägledande lag, tyvärr!
Deras västliga granne hade inga problem med detta kan jag meddela och han har tagit ned sina granar.

• Wow
  • Gilla
bime och 2 till
  • Laddar…
A ArWo skrev:
Nu finns det ingen sådan lag. Du får helt enkelt vara pragmatisk och föreslå att du bekostar ett alternativt insynsskydd i utbyte mot att träden tas bort. De är ju nöjda som det är och träden står på deras tomt. Rimligen ingenting att förstöra grannsämjan över. Du kanske till och med kan erbjuda dig att ha häcken på din sida av tomten samt sköta trimning i utbyte mot att de gör sig av med granarna?

Igen, det är bara du som har ett behov här. De bör av allt att döma vara nöjda med nuläget. Alltså får du leva med att eventuella förändringar enbart bör bekostas av dig.
Ja men jag inser samtidigt att det inte endast är jag som är drabbad av hänsynslösa grannar och drabbade borde skyddas av en lag. Det är ju därför vi har lagar när intw moral och etik räcker till.
De är miljonärer och granarna är snart helt kala nedtill och jättefula.
Om jag skulle spela deras spel skulle jag kunna sätta trädgårdsmöbeln och så skulle vi sitta och glo in där

• Gilla
Lowley och 1 till
  • Laddar…
T twoody skrev:
Och det ska gälla alla träd och alla byggnader?
För byggnader finns redan lag för!?
Men saknas för träd!

Svårt att söka bygglov för intressanta träd. Ska man liksom ange 25 meters höjd som den blir på andra sidan jorden, eller 3 m som den max blir här.

Får man ha höga solrosor eller är det också ett otyg?

• Gilla
  • Haha
Festlund och 4 till
  • Laddar…
L Lakritsianen skrev:
För byggnader finns redan lag för!?
Men saknas för träd!
Så tex ett slott ska få kapa ner 200 åriga ekar för att det finns grannar, eller har du tänkt att det ska finnas undantag.
Finns fastigheter som är väldigt stora men också har grannar ska det gälla där också fast det kanske är flera hundra meter till grannes hus.

• Gilla
Razmataz
  • Laddar…
I Norge är det inte ok med en trädvägg. Där kan man kalla ut någon slags jämkningsman som bedömer om träden ska vara kvar samt vem som ska stå för det.

Vi har sommarhus på Öland med underbar havsutsikt som tyvärr växt igen med sly och träd. Tidigare gick betesdjur och höll nere runt våra kuster men sedan länge växer det obehindrat. Ägaren till den tomten tror att han bevarar något och kommer inte ihåg att det tidigare var en härlig strandäng.

• Gilla
Lakritsianen och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
I princip finns det väl redan en sån lag? Enligt jordabalken får inte inträngande grenar eller rötter orsaka olägenheter, så ett stort träd som står precis vid gränsen kan vara 'olagligt' om det inte går att kapa grenar och rötter utan att trädet tar skada.
Men något generellt förbud mot träd finns inte.
När tillräckligt många är drabbade och inte håller tyst kommer en lagändring att ske!

Man ser inga rötter och grenar som hänger över klipper jag bort (av dem jag når) men inget vill växa på säkert 400 kvm. Gran kväver allt!

En gran växer 50cm per år under perfekta förhållanden. Om de nu verkligen är 20m höga så har de växt där i minst 40 år om bara 20 år till är dom avverkningsmogna.

Flyttade du in för 40 år sedan eller var det kanske 20 år sedan? I vilket fall, om du inte köpte huset för mer än 30 år sedan så kan inte granarna har varit i normal häck höjd när du flyttade in.

• Gilla
Festlund och 5 till
  • Laddar…
T
L Lakritsianen skrev:
Ja men jag inser samtidigt att det inte endast är jag som är drabbad av hänsynslösa grannar och drabbade borde skyddas av en lag. Det är ju därför vi har lagar när intw moral och etik räcker till.
De är miljonärer och granarna är snart helt kala nedtill och jättefula.
Om jag skulle spela deras spel skulle jag kunna sätta trädgårdsmöbeln och så skulle vi sitta och glo in där
Vad har deras ekonomiska situation med saken att göra?

• Gilla
  • Haha
pippii långstrump och 9 till
  • Laddar…
H Hochiha skrev:
Svårt att söka bygglov för intressanta träd. Ska man liksom ange 25 meters höjd som den blir på andra sidan jorden, eller 3 m som den max blir här.

Får man ha höga solrosor eller är det också ett otyg?
Skulle inte tro att jag får plantera parkslide eller Björnloka som insynsskydd mot grannen!?
Bygglov och träd? Finns väl fler instanser som kan reglera detta? Miljöförvaltningen kanske för höga träd blir en olägenhet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.