Byggahus.se

Får grannen ha 20 m höga träd vid tomtgränsen och 5 m från mitt hus?

1. L
    Medlem Nivå 3
    Grannens granar växer så det knakar, säker 1 m per år! Har frågat om de kan tänka sig att ta ned några men de vill inte ha insyn vilket är löjligt för granarna blir bara glesare och glesare nedtill. Som det är nu har grannen inget ekonomiskt ansvar alls om hans grannar faller över mitt hus plus att de gör att mitt hus står ständigt i skugga och jag får elda dubbelt så mycket för att hålla huset friskt! Borde det finnas en lag som reglerar sådant här för att minska skaderisken?

2. Fotografen
    Medlem · Nivå 19
    Om det borde finnas kan diskuteras, men det finns inte.

3. tensiden
    Medlem · Nivå 10
    Du äger och ansvarar för din tomt, inte grannens.
    Hur skulle det se ut annars? Skulle man då också kunna gå in och ålägga grannen att INTE ta ner träd för att man vill ha skugga på tomten?

4. R
    Ingenjör & spadjon · Nivå 19
    Grannen har ansvar för att ta hand om allt som hans tomt ger ifrån sig. Det gäller såväl vatten och snö som löv och rötter.

Så jag skulle säga att grannen är fullt ansvarig om deras träd faller och skadar något på din tomt.

5. K
    Medlem · Nivå 14
    Nja. Om träden är friska o det inte finns anledning att tro att de skall falla eller att tro de är skadade så är det den drabbades försäkring som tar det.
    Men om det finns skador SAMT att markägaren blivit varse om det så kan markägaren bli ansvarig o hans försäkring får ta det.

6. L
    Medlem Nivå 3
    Nej det är de inte tyvärr! Inte vid storm, bara om trädet är sjukt, skadat och du har påpekat detta för grannen med vittnen eller i rekommenderat brev. Tagit kort och kontaktat aborist. Men om grannen har dålig ekonomi är det "inte skäligt att begära skadestånd av vederbörande." Det är många som inte vet detta och vilka kostnader det blir för den drabbade för det är inte alls säkert att den drabbades försäkring täcker detta. Tycker verkligen denna fråga ska lyftas fort med tanke på alla stormar vi har nu förtiden och tidvis mycket nederbörd och därefter lång torka.

• Laddar…
  7. L
    Medlem Nivå 3
    Det finns väl parasoll och träd/ buskar som inte blir högre än 4 m. Tycker inte du att det är ganska okamratligt att ha 20 m höga träd mot en granne?

8. L
    Medlem Nivå 3
    Många försäkringsbolag kräver kompletterande försäkring för träd som faller av storm, naturligtvis har de hittat kryphål, det har fallit många träd de senaste åren och det är inga kostnader de vill stå för. Sedan får man inte mycket om huset är gammalt och inte nyrenoverat.

9. Staffan2000
    Banned by Bo · Nivå 17
    Nej.

Staffan

• Laddar…
  10. T
    Medlem · Nivå 13
    Menar du att man ska förbjuda träd på tomter som har grannar?
    Blir väldigt märkligt om ingen ska få ha träd för att det kan skugga någon/något.

11. R
    Ingenjör & spadjon · Nivå 19
    Ja, så är det tydligen.

Luften är fri så du kan inte göra något så länge som grannen håller sig till träd/buskar och inte bygger något.

12. T
    Medlem · Nivå 17
    Jaghade några träd nära tomtgränsen och grannen önskade att jag skulle ta ned dom för dom spred en mängd blad och kvistar och vad vet jag, bl a på hans tak. Och mycket snygga var dom inte heller. Men jag tänkte: jag kan väl ha vilka träd JAG vill.
    Men sedan var han så angelägen att han ville stå för alla kostnader, fällning, bortforsling, städning. Och så blev det. Alla nöjda.

• Laddar…
  13. K
    Medlem · Nivå 14
    Den vanliga hem/villaförsäkringen täcker sannolikt de skadorna hos de allra flesta bolag.
    När vi fick en gigantisk gran över taket var det inga problem alls, o vi hade ingen som helst extraförsäkring.
    Det var inte vår mark som trädet stod på vill jag tillägga, så det speglar frågeställningen i denna tråden.

14. T
    Medlem Nivå 8
    Om du är missnöjd med grannens träd får du väl flytta? Vad är problemet? Visst är det enklare om grannen löser det, men nu är det ju inte så det fungerar. Att det skulle finnas en risk för att de blåser omkull låter bara som ett svepskäl av samma typ som allergier eller att det kan trilla ner grenar på bilar eller att fåglar sitter där och uträttar sina behov eller allt annat man har hört när folk vill ha sol på sina tomter...

15. L
    Medlem Nivå 3