P
Har kommit en massa post från förra ägarna brukar titta efter vad det är intressant post behåller jag annars slänger jag det. Har i början ringt till dom men nu struntar jag i det. Dom får skylla sig själva.
 
pelle242 skrev:
Vilket är "mitt" postkontor? Knappast ICA där paketen kommer?
Nej knappast.

Antagligen ditt närmaste Posten Företagscenter. De som arbetar där är i alla fall anställda av Posten och inte av ICA, i alla fall de som jag har besökt, så de kan nog svara på dina frågor eller hänvisa dig till någon som kan.
 
Donald-Duck skrev:
...
så de kan nog svara på dina frågor eller hänvisa dig till någon som kan.
Huvudkontoret ligger väl i København nu :)
 
pelle242 skrev:
Vilket är "mitt" postkontor? Knappast ICA där paketen kommer?
Ring postens kundtjänst. De kan koppla dig till ditt lokala postkontor där sorteringen sker. Jag fick helt plötsligt post en gång i veckan bara när jag nyss hade flyttat. Troligtvis satt de och samlade ihop posten på något vis. Ett samtal dit så var det löst sen.
 
För B-post gör de väl ofta så, för att effektivisera utdelningen? Jag har för mig att jag har läst om det, B-post blev liggande 1-3 dagar eftersom den "skulle ta" 3-4 dagar att dela ut eller nåt sånt... Så även om de kunde dela ut snabbare så gjorde de inte det. Men de kanske slutat med det?
 
nino skrev:
ni vet väl att kuverten ska sorteras till brännbart och det andra ska till pappersåtervinningen? :)

Men då begår man en olaglighet, man får inte öppna annans post!:wow::banghead:
 
Nerre skrev:
För B-post gör de väl ofta så, för att effektivisera utdelningen? Jag har för mig att jag har läst om det, B-post blev liggande 1-3 dagar eftersom den "skulle ta" 3-4 dagar att dela ut eller nåt sånt... Så även om de kunde dela ut snabbare så gjorde de inte det. Men de kanske slutat med det?
I detta fall var det all post. Även a-post. Men annars tror jag du har rätt. Förstår inte riktigt vitsen med b-post. Måste bara kosta posten mer att fördröja posten än att låta allt ha samma flöde i processen.
 
Nerre skrev:
kapi, ni hade ingen fastighetsbok som ni följde för sorteringen alltså?
Nej det hade vi inte då namn och adress finns på facken som vi sorterade i. Visst ibland fanns inte alla namn då de inte fick plats men då lärde iaf jag mig väldigt snabbt vilka som faktiskt bodde där. Sen så hade vi också olika färgade lappar som låg först på den adress där det var någon som hade eftersändning.

Postkontoret som man bör ringa vi problem är det kontor som delar ut posten oftast ligger det ett företagscenter ihop med kontoret.

Ditt Ica etc. Där du hämtar dina paket är inget kontor utan ett utlämningsställe.
 
kapi skrev:
Nej det hade vi inte då namn och adress finns på facken som vi sorterade i.
Men då hade ni namn och adress på facken i sorteringen alltså? Det blir ju då en slags "fastighetsbok".

Hur gjorde ni om det kom post som var adresserad till en person som inte stod på facket? Det är väl då det returneras till avsändaren med Adressaten okänd? Jag har i alla fall sett att utskick från föreningar ofta returneras med en sån etikett som ju lär vara ditsatt av posten (tror ju inte att de som flyttat in på adressen skaffar en etikettskrivare för det).
 
Hade samma problem, strök adressen och skrev sedan "adressaten ej känd" eller "mottagare saknas" och la på brevlådan igen.
 
Nerre skrev:
Men då hade ni namn och adress på facken i sorteringen alltså? Det blir ju då en slags "fastighetsbok".

Hur gjorde ni om det kom post som var adresserad till en person som inte stod på facket? Det är väl då det returneras till avsändaren med Adressaten okänd? Jag har i alla fall sett att utskick från föreningar ofta returneras med en sån etikett som ju lär vara ditsatt av posten (tror ju inte att de som flyttat in på adressen skaffar en etikettskrivare för det).
Om det var första gången som någon hade sett den så delade jag ut den men skrev ett frågetecken på kuvertet eller vad det nu är. Om jag fick det tillbaka så returnerade jag det till avsändaren.

Fastighetsboken finns också eller i mitt fall var det ett antal pärmar men det är i princip bara de som uppdaterar namnen på facken som använder de.
 
Nu bor jag i lägenhet, och det är väl inte lika effektivt i villa kan jag tänka mig, men jag brukar lösa problemet genom att sätta en lapp till brevbäraren på brevinkastet och sedan tejpa upp det felaktiga brevet på utsidan dörren.

Ifall det kommer ett till brev, uppepa proceduren, fast sätt upp en lite större lapp... Själv fick jag slut på otyget när lapparna blev en meter stora. :thumbup:
 
  • Gilla
-PC-
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.