undine
Tack hörni för alla fina svar, kul att höra alla era historier :)

Förklaringen till problemen är enkel att förstå om man sett Newman i Seinfeld!

• Gilla
darth_vader och 1 till
  • Laddar…
Jag var med om nästan samma sak när jag bodde i lägenhet, vi hade rätt lika namn, men bodde på olika våningsplan. Jag skrev alltid våningsplanet på min adress, så min post kom till mig. Men en hel del av grannens kom också till mig.
När det gått över ett år började jag slänga posten. Då löste det sig framöver.
Då hade jag pratat med grannen flera gånger och även adressändrat viss post åt denne.
Annars väntar du tills det kommer ett nytt bankkort + kod, jag fick båda delarna i min låda...

ni vet väl att kuverten ska sorteras till brännbart och det andra ska till pappersåtervinningen? :)

• Gilla
BiFuel och 1 till
  • Laddar…
engs skrev:
När jag bodde i lägenhet fick jag ofta post som skulle till en granne. Vi hade snarlika efternamn och antagligen en morgontrött brevbärare...
Då la jag bara breven i närmsta brevlåda och hoppas de hamnar rätt i nästa sortering.
Ville inte släppa ner de i grannens postfack för han skulle ju kunna ha eftersändning eller nått.

Nu får vi något brev i månaden till förra ägaren, de måste ha eftersändning för det är så sällan. Utan det måste vara posten som slarvar. Gör samma sak nu, dvs släpper ner de i en brevlåda, det måste fungera för inget har dykt upp två gånger vad jag kan minnas.
Jamen tänk det omvända. Var hamnar dina fellagda brev om grannen (med liknande efternamn) har eftersändning. Tror du att brevbäraren är mer vaken när han passerar grannens postlåda :confused:
eller dina brev hamnar i hans brevlåda.?

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Det var länge sedan men det är tydligen inte slut än, igår damp det ner ett reklamutskick från Dell adresserat till tidigare ägarens företag....

Ska sätta en lapp på lådan till på måndag och påminna posten / City Mail om att bilmånglaren flyttat!

Har en liknande situation. Före jul kom det tom paketavi till tidigare ägare...

Jag funderar på vad som gäller rent juridiskt, får man slänga någon annans post? Får man öppna den? Brukar det inte finnas ganska antika och specifika lagar just runt post? Eller kanske bara på seinfeldt. ;)

Mikael_L
MagicaDeHex skrev:
Hej alla,

Jag köpte hus april 2012 och får fortfarande den förra ägarens post! Han äger en konsumbutik så jag får väldigt mycket butiksrelaterad reklam i hans namn + bankpapper och fakturor. Huset stod tomt ca 1,5 år innan vi flyttade in (dvs. han ägde huset men bodde inte i det, pga. separation), jag kan tycka han borde ha lärt sig när han fått åka till huset och hämta sin post..

De första typ 10 månaderna skrev jag hans nya adress på breven och skickade vidare. Vissa företag har jag tom själv kontaktat och gett dem hans adress, men många av dem fortsätter skicka butiksrelaterad reklam till mig. Jag hörde aldrig av honom, han kontaktade mig aldrig och tackade. Jag har påpekat för honom att han borde ändra sin adress för sitt företag men han har uppenbarligen inte gjort det. Numera kryssar jag bara över adressen, skriver "mottagare saknas" och lägger på lådan igen.

Vad skulle ni gjort?
Jag tycker du har gjort mer än vad som kan förväntas av dig.
Skriv den nya adressen eller "mottagare okänd" en tid, säg max 2-4 månader beroende på hur uthållig man känner sig.
Kasta sen rubbet (i brännbart) alltefter det kommer.
Antingen fixar det sig om ett tag eller så fortsätter det länge, men det är ju inte ditt (nya ägarens) problem, utan den avflyttades problem.

Ibland hjälper det inte vad man än gör.

Jag har ett tämligen ovanligt namn, vi är två personer i Sverige som har samma kombination av för- och efternamn.

När jag som student flyttade från Lund till Linköping flyttade min något äldre namne samtidigt från Linköping till Lund (!).

Givetvis hade vi båda eftersänding och det uppstod rundgång i systemet. Det var stört omöjligt att bli av med hans post. Även om jag skickade den till honom i Lund, kom den tillbaka till mej i Linköping.

Det kom en hel del från hans tidigare arbetsgivare i Linköping, (SE-Banken) så till slut ringde jag dit och presenterade mej med namn.

- TJÄNARE! Hur är läget i Lund?! Hörde jag i luren..

• Gilla
nypon
  • Laddar…
Det korrekta att göra när man får förra ägarens post är att kryssa adressen och skriva "Åter avsändaren, adressaten avflyttad", sedan kan man bara lägga det i valfri brevlåda utan nytt porto. Avsändaren ska då kontrollera den nya adressen med skattemyndigheten.
Det är förbjudet att öppna posten.

När det gäller att få grannars post har jag gjort lite olika, men när det var riktigt illa ett tag gick jag ner till företagscentret här (där utbärningen huserar) och skällde ut dem. Efter det har det funkar mycket bättre.

Hemmakatten
Inte vill jag skälla på brevbäraren. De har, liksom många andra, fått det tuffare och stressigare på jobbet. Har också drabbats av post som kommit till tidigare husägare. Inte är det så märkvärdigt ansträngande att samla posten på hög och nån gång mellan varven lägga breven i postlådan. Självklart har man pratat med posten om problemet, men numera finns det ju även andra brevbärarföretag och en liten viss förståelse får man ha.

Mycke_nu har en namne, men jag är den enda med mitt namn (för - och efternamn) i Sverige, efternamnet har under 10 personer. Men jag har ett ganska vanligt förnamn och naturligtvis så kommer det ibland för snabbt sorterad post som ska till en annan person i området med samma förnamn. Inte mycket att klaga över tycker jag. Vår brevbärare kommer med paket som inte går ner i brevlådan och tar posten med sig, även rek om jag är hemma.

Fick post från tidigare hyresgäster. (Det huset hade varit uthyrt)
Pratade med brevbäraren på tfn och så var det klart.

Då jag själv har jobbat som brevbärare i ett gäng med år så säger jag att antingen kryssar ni breven och skriver åter avsändare eller så ringer ni ert postkontor och klagar hos chefen så ska ni se att det händer grejer.
Någon bok med vilka som ska bo på varje adress har jag då aldrig haft iaf. Däremot finns det ett enormt kunnande bland det äldre gardet om vilka som flyttat med vart osv.

Men skulle jag själv råka ut för detta hade jag ringt och klagat hos chefen, det ger stor effekt för det mesta ;)

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
kapi, ni hade ingen fastighetsbok som ni följde för sorteringen alltså?

Vilket är "mitt" postkontor? Knappast ICA där paketen kommer?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.