Har just fått badrummet kaklat i en helentreprenad. Tyvärr är jag inte riktigt nöjd. Fogarna för golv och vägg är i linje i ena hörnet, bakom badkaret, men är helt ur linje i andra hörnet (+4cm). Kakelplattorna är lika stora (15x15). Får en professionell kakelsättare göra så fult?

Vad kan man göra?

• IMG_20260810_203020703.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_20260810_203025811.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Farstatjej90
Detta du anmärker på hittar du i boken "Saker man bryr sig om när man gör saker själv". ... Tyvärr!

Vad har ni avtalat? Är du säker på att dom är på milimetern samma (vägg och golvplattan) för skiljer det en halv till en hel mm. Så blir det som du har.
Mät plattorna med noggrannhet golv och vägg?

Redigerat:
Farstatjej90
Frerider Frerider skrev:
Vad har ni avtalat? Är du säker på att dom är på milimetern samma för skiljer det en halv till en hel mm. Så blir det som du har.
Nu är det ju inga millimeter det handlar om utan en kakelsättare som vid övergångsstället förmodligen kan se åt båda hållen samtidigt..

Nu jar jag betydligt större plattor men min plattsättare rådde oss att inte försöka följa fogar mellan golv och vägg. Med ett ordentligt fall på golvet blir sträckan mellan väggarna längre på golvet än vad de är på väggen. Jag tycker det ser ut som att det kan vara en del av problemet i ditt badrum.

Jaha, det är väl bara att tugga och svälja då. Tycker ändå att en professionell projektledare eller kakelförsäljare borde ha upplyst om att det skulle bli såhär.

B bs ss skrev:
Jaha, det är väl bara att tugga och svälja då. Tycker ändå att en professionell projektledare eller kakelförsäljare borde ha upplyst om att det skulle bli såhär.
Kan du mäta noggrant om båda sorterna är exakt lika i formatet?

U
För att det ska vara möjligt behöver man köpa rektifierade plattor och allt inom samma leverantör och serie.
Jag tycker mer att de borde gjort så de inte linjerade någonstans, för det ser bättre ut om de inte linjerar alls. Än om de linjerar i ena hörnet men är off i andra änden av rummet, då ser det verkligen ut som det skevar.

• Gilla
bs ss och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.