Hej,

Jag har åtta brandvarnare NEXA MTS-166/RF som pratar med varandra. Det är ofta som de larmar falskt och helst på natten (typ kl 3:00). För ett antal månader sen satte jag in 10 års batterier i alla brandvarnare och de var tysta ett tag. Men i natt hände det igen. Nu börjar jag tröttna på det! Vi bör helst ha kopplade brandvarnare eftersom vi har ett tvåplanshus med källare och alla sover på ovanvåningen. Vi är inte kopplade till något larmcentral och vårt larm kan inte utökas med brandlarm (och det här är inget jag vill ha i nuläget).

Vilka erfarenheter har ni av seriekopplade brandvarnare? Någon ni ka rekommendera? Någon som har samma brandvarnare och upplever samma problem?

Allt gott!

Dammsug/blås rent varnarna. Inte ovanligt att dammpartiklar orsakar falsklarm.

E etompau skrev:
Dammsug/blås rent varnarna. Inte ovanligt att dammpartiklar orsakar falsklarm.
Tack för tipset!
Har tänkt öppna/dammsuga alla men upplevde att samma sak hände även när de var nya (eller nästan nya).

Jag har bara två stycken, (från Jula) men jag upplever samma problem många gånger. En av mina började larma just idag, 8 månader efter att jag satte i fyra nya batterier. Jag misstänker att de kan vara felkonstruerade, och att batterierna inte räcker till för att upprätthålla kontakt mellan dem eller nåt sånt.

Köpte totalt 6st brandvarnare till en av mina ungdomar för drygt ett år sedan, från Classe i Sjön.
Dom är sammankopplade, och pratar med 433Mhz, och det verkar fungera bra.
https://www.clasohlson.com/se/Tradlosa-brandvarnare,-2-pack/p/36-6692

Men som sagt, bara ett år hittils, men det var inga problem att täcka upp hela huset samt garaget, och få dom att "prata" med varandra.
Kan vara värda att kika på.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.