6 234 läst ·
28 svar
6k läst
28 svar
Får en samfällighet styra fordonstyp på parkeringar?
Fast är det inte lite väl långsökt att betrakta parkeringsregler som en främmande verksamhet med ändamålet att styra över medlemmarnas bilintresse? De flesta skulle nog se parkeringsregler som en naturlig del i förvaltning av parkeringsplatser.Claes Sörmland skrev:
Ja och jag gav också ett förslag på en regel som är helt OK att tillämpa. Tidsbegränsning, lätt att skylta för också, alltså reglera med parkeringsregler.C cpalm skrev:
Men här verkar syftet mer vara att begränsa vilka typ av användning bilarna ska ha som parkeras. Då rör man sig i utmarken av vad egentlig förvaltning av gemensamhetsanläggningen handlar om tänker jag. Man vill styra de boende på delägande fastigheter med ordningsregler. Men då får man satsa på ett annat boende, t ex BRF.
Jag uppfattar det snarare som att man allmänt inte vill att parkeringen skall vara en uppställningplats för fordon som inte är i trafik. Dvs. parkera gärna din entusiast- eller skrotbil här när den används och är i trafik, men du får vinterförvara den någon annanstans.Claes Sörmland skrev:
Men jag kanske misstolkar det.
Ja precis, man vill reglera vilka fordon som delägarna kan parkera där. Ordningsregler de facto.C cpalm skrev:Jag uppfattar det snarare som att man allmänt inte vill att parkeringen skall vara en uppställningplats för fordon som inte är i trafik. Dvs. parkera gärna din entusiast- eller skrotbil här när den används och är i trafik, men du får vinterförvara den någon annanstans.
Men jag kanske misstolkar det.
Men hur skriva parkeringsregler som uppnår detta? Har du något förslag på något som kan skyltas? Tidsbegränsad parkering är det som man vanligen använder sig av för att skydda sig mot långtidsparkering, det som du kallar för uppställning.
Kan de det? I så fall skulle jag bli minst sagt irriterad om jag köpt en fastighet på premisserna att:Claes Sörmland skrev:
För det skulle i så fall innebära att man inte ens kan åka på en normal semester med bilen kvar på den fasta parkering som hör till ens fastighet.N nordsluttning skrev:
Jag tror nog att samfällighetsföreningen kan det om det inte begränsas av anläggningsbeslutet. Det kan ju stipuleras in anläggningsbeslutet hur anläggningen för parkering är ordnad men jag gissar att det är ovanligt. Det står troligen bara något allmän om en GA med ändamålet boendeparkering/garage eller liknande.Alfredo skrev:
Avställd vs. påställd är inte två olika fordonstyper som TS vill göra gällande, det var min poäng. Om veteranbilen är påställd tolkar jag det som att den skulle vara välkommen.Claes Sörmland skrev:
Har inget svar på frågan om och hur en sådan regel kan göras gällande när det inte finns något avtalsförhållande, men jag ser det iallafall inte som en ändamålsfråga.
Som du säger är tidsbegränsad parkering standardlösningen, men det är väl förmodligen inte önskvärt på en parkering som hör till bostaden.
Jag menar nog ändå att motionens syfte verkar vara att begränsa delägarnas användningsmöjlighet av GA:n med parkeringsändamål så jag tycker det är i utmarkerna av vad en samfällighetsförening ska ge sig in i enligt samfällighetslagen. Men är medlemmarna överens om en viss reglering efter att motionen har behandlats på stämman och därefter efterföljer den så är det ju inget problem att genomföra den i praktiken. En samfällighetsförening kan ha ordningsregler även utan lagstöd om alla spelar med.C cpalm skrev:Avställd vs. påställd är inte två olika fordonstyper som TS vill göra gällande, det var min poäng. Om veteranbilen är påställd tolkar jag det som att den skulle vara välkommen.
Har inget svar på frågan om och hur en sådan regel kan göras gällande när det inte finns något avtalsförhållande, men jag ser det iallafall inte som en ändamålsfråga.
Som du säger är tidsbegränsad parkering standardlösningen, men det är väl förmodligen inte önskvärt på en parkering som hör till bostaden.
Den praktiska frågan blir vad händer om någon parkerar sin avställda bil mot ordningsreglerna som man har tagit fram? Finns det någon formell möjlighet för samfällighetens styrelse att justera detta beteende, t ex genom böter? Utöver ett samtal med parkeraren tänker jag.
Nej är verkligen alla överens så finns inga problem.Claes Sörmland skrev:
Frågan är väl vad en enskild veteranbilskramare eller semesteråkare ska behöva acceptera i termer av majoritetsförtryck i en situation som denna.
Jag skrev förut att jag skulle bli irriterad om jag hade en parkering som hörde till min fastighet men inte kunde användas för att parkera bilen vid en semesterresa. Det är fel. Jag skulle inte bli irriterad utan halvt skogstokig.
Medlem
· Västernorrland
· 2 471 inlägg
Vad anger den som vill införa regeln att den ska ha för syfte?
Det måste finnas något behov eller mål i relation till samfällighetens uppgifter och medlemmarnas användning av den som man vill att regeln ska ta sikte på att uppfylla.
Om det inte kommer något sakligt argument så kan man säga att då finns ingen grund för att införa regeln.
Har svårt att komma på något som kan motsvara att just avställdheten behöver angripas när det är på egna parkeringsplatser där det inte går ut över någon annan. Hade en husvagn eller släpkärra som stod där permanent, men var påställd varit problemfri, eller har man formulerat det man avser att angripa på fel sätt?
Om någon som inte behöver få ut sin bil på hela vintern struntar i att ta bort snö runt den kan jag tänka mig det praktiskt stör andra. Men då bör väl regeln istället vara att alla ska ta hand om plogvallen vid sin ruta oavsett vad som står där...
Det måste finnas något behov eller mål i relation till samfällighetens uppgifter och medlemmarnas användning av den som man vill att regeln ska ta sikte på att uppfylla.
Om det inte kommer något sakligt argument så kan man säga att då finns ingen grund för att införa regeln.
Har svårt att komma på något som kan motsvara att just avställdheten behöver angripas när det är på egna parkeringsplatser där det inte går ut över någon annan. Hade en husvagn eller släpkärra som stod där permanent, men var påställd varit problemfri, eller har man formulerat det man avser att angripa på fel sätt?
Om någon som inte behöver få ut sin bil på hela vintern struntar i att ta bort snö runt den kan jag tänka mig det praktiskt stör andra. Men då bör väl regeln istället vara att alla ska ta hand om plogvallen vid sin ruta oavsett vad som står där...
ja hittepå regler som står i stadgar men inte går att skylta lär bli väldigt svårt och troligen upp i domstol för att ev kunna förverka p platsen eller liknande . man är nog långt utanför vad en sån förening / samfällighet bör sysla med..
Att man ogillar nåt eller det ser skräpigt ut med gamla bilar och liknande löst tyckande är ju inget man bör reglera om det ens blir lagligt på en p plats som redan är köpt eller hyrd av den som brukar den.. och vad som förvaras där i fordonsväg bör vara rätt svårt att driva vidare för några gnäll regler i samfälligheten.. att det ser skräpigt eller fult ut är ju liksom inte straffbart heller inte att parkera avställda fordon..
Det kanske går att skriva in påhittade regler men utan möjlighet till laglig påföljd så lär det bli besvärlig att tvinga fram nån efterlevnad
Att man ogillar nåt eller det ser skräpigt ut med gamla bilar och liknande löst tyckande är ju inget man bör reglera om det ens blir lagligt på en p plats som redan är köpt eller hyrd av den som brukar den.. och vad som förvaras där i fordonsväg bör vara rätt svårt att driva vidare för några gnäll regler i samfälligheten.. att det ser skräpigt eller fult ut är ju liksom inte straffbart heller inte att parkera avställda fordon..
Det kanske går att skriva in påhittade regler men utan möjlighet till laglig påföljd så lär det bli besvärlig att tvinga fram nån efterlevnad
Redigerat:
Medlem
· Västernorrland
· 2 471 inlägg
Jag ser fram emot att se det ärendet där föreningen driver att de som bor här bara får ha blå bilar i sin parkeringsruta.P polaris78 skrev:ja hittepå regler som står i stadgar men inte går att skylta lär bli väldigt svårt och troligen upp i domstol för att ev kunna förverka p platsen eller liknande . man är nog långt utanför vad en sån förening / samfällighet bör sysla med..
Att man ogillar nåt eller det ser skräpigt ut med gamla bilar och liknande löst tyckande är ju inget man bör reglera om det ens blir lagligt på en p plats som redan är köpt eller hyrd av den som brukar den.. och vad som förvaras där i fordonsväg bör vara rätt svårt att driva vidare för några gnäll regler i samfälligheten.. att det ser skräpigt eller fult ut är ju liksom inte straffbart heller inte att parkera avställda fordon..
Det kanske går att skriva in påhittade regler men utan möjlighet till laglig påföljd så lär det bli besvärlig att tvinga fram nån efterlevnad
Det borde väl inte störa andra om man har snö på sin egen parkeringsruta?R Räknenisse skrev:
(Då menar jag störa i praktiskt mening, inte i meningen "känna sig störd av").
Så skulle jag göra. En av de bättre anledningarna till att ha sin bil i ett garage är att slippa skotta snö och skrapa rutor. Hobbybilen kan man sätta ett överdrag på under avställningsperioden för att skydda den mot vädrets makter..Z ZipLock skrev:
Klicka här för att svara
