89 415 läst ·
897 svar
89k läst
897 svar
Får en hantverkare "salta" en faktura??
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Men snälla du. 51 sidor, 765 inlägg och du har inte fattat nåt! Tricket är att salta fakturorna lite så går det att överleva i branschen. Jag har hört att jättestora materialpåslag är den bästa vägen till lönsamhet. Lycka till!Paul-Staffanstorp skrev:
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Om vi ska dra ner det på timpengsnivå så blir det i hårda drag så här...
Timantalet per år med föreslagna 60% Debiteringsbar tid blir 1080 st
Omkostnaderna på 10000:- x 12 mån = 120000:- / 1080 tim = 111:- per timme
400:- /tim +25% moms = 500:- för kunden att betala...
Den femhundringen fördelas ju då...
100:- moms
20:- pensionsavsättningar enligt tidigare förslag
111:- omkostnader
Kvar har vi då 269:-
Egenavgifterna ja... 269:- / 1,33 = 202:-
....som sen ska beskattas...
MEN... Då är det bara räknat på 60% debiteringsbar tid än om man i själva verket får jobba minst heltid för att dra in de pengarna och således får man ju räkna om det en gång till vilket ger....
202:- x 1080 debiterade timmar = 218160:- / 1800 arbetade timmar = 121:- / timmen !!!!
Dessa 121:- man har i timlön ska sen dessutom beskattas som vilken lön som helst...
Summa summarum... Det finns mååååååååååånga branscher som tjänar bra mycket bättre än hantverkarna. :x
Timantalet per år med föreslagna 60% Debiteringsbar tid blir 1080 st
Omkostnaderna på 10000:- x 12 mån = 120000:- / 1080 tim = 111:- per timme
400:- /tim +25% moms = 500:- för kunden att betala...
Den femhundringen fördelas ju då...
100:- moms
20:- pensionsavsättningar enligt tidigare förslag
111:- omkostnader
Kvar har vi då 269:-
Egenavgifterna ja... 269:- / 1,33 = 202:-
....som sen ska beskattas...
MEN... Då är det bara räknat på 60% debiteringsbar tid än om man i själva verket får jobba minst heltid för att dra in de pengarna och således får man ju räkna om det en gång till vilket ger....
202:- x 1080 debiterade timmar = 218160:- / 1800 arbetade timmar = 121:- / timmen !!!!
Dessa 121:- man har i timlön ska sen dessutom beskattas som vilken lön som helst...
Summa summarum... Det finns mååååååååååånga branscher som tjänar bra mycket bättre än hantverkarna. :x
121:- är väl inte illa för att bara arbete 60%!
Min granne arbetar som CNC operatör och använder en maskin som kostar 1,5 miljoner.
Har en programvara för c:a 100000:-/år.
De debiterar 350:- + Moms.
Vågar jag nämna att jag debiterar 700:- + Moms och min utrustning är en bärbar PC för 15000:- Inkl. Moms.
Min granne arbetar som CNC operatör och använder en maskin som kostar 1,5 miljoner.
Vågar jag nämna att jag debiterar 700:- + Moms och min utrustning är en bärbar PC för 15000:- Inkl. Moms.
Paul:
Precis! Och givetvis måste man (enligt det resonemang jag försökte förklara tidigare i tråden) lägga på så att man har marginal på godset man säljer också. Det fattar ni väl ändå?!?
Man har gjort undersökningar som visar att många egenföretagare värderar friheten väldigt högt. Det innebär att man kanske inte drar in så fasligt mycket pengar men väljer vilken bil man skall åka (japp, stora Chevor är kul att köra - särskilt om det retar folk), man sätter sina arbetstider själv - tar en ledig dag när man vill osv. osv. Viktigast av allt är att man är sin egen och inte har någon chef.
Sen finns ju chansen att bli rik också - men då tror jag att man skall pyssla med något annat än att skruva upp utelampor, slipa spackel eller dränera åt folk.
Precis! Och givetvis måste man (enligt det resonemang jag försökte förklara tidigare i tråden) lägga på så att man har marginal på godset man säljer också. Det fattar ni väl ändå?!?
Man har gjort undersökningar som visar att många egenföretagare värderar friheten väldigt högt. Det innebär att man kanske inte drar in så fasligt mycket pengar men väljer vilken bil man skall åka (japp, stora Chevor är kul att köra - särskilt om det retar folk), man sätter sina arbetstider själv - tar en ledig dag när man vill osv. osv. Viktigast av allt är att man är sin egen och inte har någon chef.
Sen finns ju chansen att bli rik också - men då tror jag att man skall pyssla med något annat än att skruva upp utelampor, slipa spackel eller dränera åt folk.
Man arbetar säkert mer än 100 % men har 60 % debiterbar tid hos kund.peternicklas skrev:121:- är väl inte illa för att bara arbete 60%!
Vågar jag nämna att jag debiterar 700:- + Moms och min utrustning är en bärbar PC för 15000:- Inkl. Moms.![]()
Helt rätt att avdraget jag räknade upp ska göras på bruttobeloppet, men jag fick i alla fall igång diskussionen. 500 i timmen kan låta mycket, och har man 85% fakturerbara timmar är det kanske det. Men med 60% är det en annan sak.
De 40% som inte går att fakturera är bland annat semester. Så den fakturerad tiden är alltså ca 52*40 mind några helgdagar eller typ 2040 timmar och inte 2200... Och med det i kalkylen hamnar man närmare 21..
De 40% som inte går att fakturera är bland annat semester. Så den fakturerad tiden är alltså ca 52*40 mind några helgdagar eller typ 2040 timmar och inte 2200... Och med det i kalkylen hamnar man närmare 21..
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Om du nu läser vad jag skrev så jobbar man knappast bara 60% utan snarare mer än 100%peternicklas skrev:121:- är väl inte illa för att bara arbete 60%!
Vågar jag nämna att jag debiterar 700:- + Moms och min utrustning är en bärbar PC för 15000:- Inkl. Moms.![]()
Ointressant vad din granne debiterar för han har kanske beläggning dygnet runt
Som sagt är du ganska mycket ute och cyklar när du räknar årsarbetstiden faktiskt... :xsunqan skrev:Helt rätt att avdraget jag räknade upp ska göras på bruttobeloppet, men jag fick i alla fall igång diskussionen. 500 i timmen kan låta mycket, och har man 85% fakturerbara timmar är det kanske det. Men med 60% är det en annan sak.
Ta gärna reda på fakta innan du uttalar dig så lär du med hamna på de ca. 1800 tim som faktiskt en normal heltid är.
Exakt... och det var ju det jag försökte förklara för dig...sunqan skrev:
VILKA hantverkare debiterar 500:- PLUS moms... :x
400:- ex moms är en mer rättvisande siffra !
Ja det var ju du som jämställde egenavgifter med skatt väl...andersmc skrev:
Ha ha ha... tack för dagens skratt...Fruppe skrev:
Vissa tror nog att det fungerar så...
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Dessutom ska tilläggas att jag i all hast glömde bort den där "semesterersättningen" som de 121:- /tim också ska räcka till...
...men orkar inte ens dra upp hur mycket som då försvinner från det som ska jämställas med en anställds timlön !!
Sååå... oj oj oj vad bra hantverkaren som debiterar otroooliga 400:- +moms tjänar jämfört med övriga arbetare.
...men orkar inte ens dra upp hur mycket som då försvinner från det som ska jämställas med en anställds timlön !!
Sååå... oj oj oj vad bra hantverkaren som debiterar otroooliga 400:- +moms tjänar jämfört med övriga arbetare.
Paul varför blir du inte VANLIG knegare istället som har en ganska låg lön,som Du skall betala hantverkarnasPaul-Staffanstorp skrev:Dessutom ska tilläggas att jag i all hast glömde bort den där "semesterersättningen" som de 121:- /tim också ska räcka till...
Sååå... oj oj oj vad bra hantverkaren som debiterar otroooliga 400:- +moms tjänar jämfört med övriga arbetare.![]()
påslag av allt möjligt så får Du se verkligheten i hur lång dennes lön räcker
Japp, inte undra på att dom har råd att åka runt i stora glassiga bilar så att dom knappt kommer ut från brä'gårn'n...Paul-Staffanstorp skrev:Dessutom ska tilläggas att jag i all hast glömde bort den där "semesterersättningen" som de 121:- /tim också ska räcka till...
Sååå... oj oj oj vad bra hantverkaren som debiterar otroooliga 400:- +moms tjänar jämfört med övriga arbetare.![]()
...och släpkärra som han använder privat ibland har den jäveln också...
Elkludde:
Kanske för att han värderar frihet högre än stålar?
Kan man vara sin egen skall man heller inte vara någon annans.
Paracelsus
2040-5*40 blir de 1800 timmarna man har om man räknar bort semestern. Semestern är en del av den ofakturerbara tiden. Om du vill Kan vi räkna på 1800 och 70%Paul-Staffanstorp skrev:Om du nu läser vad jag skrev så jobbar man knappast bara 60% utan snarare mer än 100%
Ointressant vad din granne debiterar för han har kanske beläggning dygnet runt
Som sagt är du ganska mycket ute och cyklar när du räknar årsarbetstiden faktiskt... :x
Ta gärna reda på fakta innan du uttalar dig så lär du med hamna på de ca. 1800 tim som faktiskt en normal heltid är.
Jag är inte ute för att svarta hantverkare debiteras, utan tvärtom . I en normal bransch är 60%/70% debiteringsgrad inte ovanligt. Och där blir alltså 500 i timmen ca 21000 i månaden. Vad tjänar en anställd målare/snickare/vidare?
Arbetar man sen i en bransch som har brist på arbetskraft, är det bara att gratulera
Så tingen är inget att grIna över, men när man debuterar arbetstid för att åka och handla, då blir det fånigt.