Status
Inte öppen för fler kommentarer.
sunqan skrev:
500*2200*0,6*,95/1,33/12 - uppskattade försäkringskostnader - mobiltelefonkostnad - bilkostnad om man inte fakturerar den
Då har jag räknat med 5% pensionsavsättning och arbetsgivare/egenavgifter sen har jag säkert missat nåt.:D
EIO har blankett för att räkna ut timomkostnad (Är ju för elektriker men borde väl vara snarlikt för andra inom byggbranschen). Har för mig att det är lön * 1,7 för att få in sociala avgifter semester, sjukdom och sådant. Sen tillkommer ju andra utgifter som lokalhyra, kontorspersonal osv osv... Kan se om jag hittar denna mall.

Paul-Staffanstorp
sunqan skrev:
500*2200*0,6*,95/1,33/12 - uppskattade försäkringskostnader - mobiltelefonkostnad - bilkostnad om man inte fakturerar den
Då har jag räknat med 5% pensionsavsättning och arbetsgivare/egenavgifter sen har jag säkert missat nåt.:D
Kan du då för mig förklara dessa siffror eftersom jag är hantverkare och tydligen både dum och iq-befriad enligt vissa i denna tråden... För jag får inte ihop siffrorna... Framförallt inte siffran 2200... :rolleyes:

• Gilla
sj6 och 1 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp skrev:
Framförallt inte siffran 2200... :rolleyes:
Enkelt! Årsarbetstid. Du förväntas slita 9 timmar om dagen i 49 veckor... :confused: Att det ska behövas en kontorsråtta till sådan enkel matte... ;):p

Skämt åsido, fattar heller inget...

• Gilla
sj6 och 1 till
  • Laddar…
sunqan skrev:
Det där får jag till 39286. Det är nästan dubbelt så mycket som 21000.

• Gilla
sj6
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
Alfredo skrev:
Enkelt! Årsarbetstid. Du förväntas slita 9 timmar om dagen i 49 veckor... :confused: Att det ska behövas en kontorsråtta till sådan enkel matte... ;):p

Skämt åsido, fattar heller inget...
Haha... Visst är det märkligt... Siffran 500 är lika märklig och tagen ur luften för en mer rättvis siffra efter allt snack på detta forum är nog att de flesta hantverkare ligger runt 400...

Så att det som blir över med bara 60% debiteringsbar tid ska räcka till alla omkostnader OCH en lön på ynka 21000/mån funkar nog bara i fantasin...

Sen kan man ju undra VEM på denna jorden som vill bedriva en egen verksamhet och jobba bra mycket mer än en anställd gör men ändå ha en lön som ligger många tusenlappar lägre var månad... :x

• Gilla
Freddy_kruger och 2 till
  • Laddar…
Jo, det är nog årsarbetstid som menas.

Jag är också egenföretagare där jag hyr ut mig per timma. 1650h/år +/- 5% brukar man räkna med vid 100% beläggning..

Sen är väl det mesta i uträkningen mer rätt.

[edit: rätt formel, kanske ej värdena]

andersmc skrev:
Det där får jag till 39286. Det är nästan dubbelt så mycket som 21000.
Det blir före skatt, men det var nog inte så tydligt i inlägget...

Paul-Staffanstorp
Mer rättvisande borde vara...

400 * 1800 * 0,6 * 0,95 / 1,33 / 12 = 25714:-

SEN skall de betalas SKATT och omkostnader vilket blir en del när man börjar räkna på det... ;)

Förstår inte varför inte ALLA blir hantverkare om vi nu tjänar såååååå jä*la bra... Haha :rolleyes:

• Gilla
sj6 och 2 till
  • Laddar…
Nu är diskussionen ganska vriden mot vad hantverkare tjänar eller inte, för mig är det viktiga förutsägbarheten i kostnaden för att inte känna mig lurad.

Ofta räcker ett samtal; "vi måste visst byta denna också, det kommer kosta ca xx kr och en timma extra, ok?"

• Gilla
sj6 och 1 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
stoif skrev:
Nu är diskussionen ganska vriden mot vad hantverkare tjänar eller inte, för mig är det viktiga förutsägbarheten i kostnaden för att inte känna mig lurad.

Ofta räcker ett samtal; "vi måste visst byta denna också, det kommer kosta ca xx kr och en timma extra, ok?"
Du e helt rätt på det....precis detta försökte jag för längesen påvisa med...

Kommunikation ! ;)

Kan man kommunicera med sina kunder så fungerar det oftast hur bra som helst. :)

Allt behöver inte skrivas ner in i minsta detalj för får man som kund / hantverkare förtroende för varandra och kan kommunicera så uppstår aldrig de problemen som folk pratar om att de råkat ut för i denna tråden...

Frågan är bara var felet har begåtts eftersom många verkar haft grava problem...
...det är ju liksom aldrig ens fel att två träter som man brukar säga... ;) :P

• Gilla
sj6 och 1 till
  • Laddar…
stoif skrev:
Det blir före skatt, men det var nog inte så tydligt i inlägget...
Är det? De där 1,33 som det divideras med ska väl motsvara egenavgifterna.

(Sen är det väl före den vanliga inkomstkatten som alla betalar, men det brukar det ju vara när man jämför löner.)

sunqan skrev:
Men sen är det dessutom räknat i fel ordning. Telefon, bil, försäkring etc betalas ju inte med skattade pengar. De kostnaderna ska dras av innan man räknar av skatten.

Årsarbetstiden är också högt räknad. Sådär 1750 timmar om året brukar man räkna med.

Paul-Staffanstorp
Herrejisses...

Egenavgifter och skatt är väl knappast samma sak... :x

Egenavgifterna som en företagare betalar motsvarar de arbetsgivaravgifter som ett företag betalar in för sina anställda och beräknas på överskottet...

Mer rättvisande blir nog följande uppställning känns det som...:

400:- * 1800tim * 0,6 * 0,95 / 12mån = 34200:- / mån.

Ifrån dessa 34200:- ska det som sagt också betalas omkostnader med låt säga 10000:-
(vilket naturligtvis kan skilja)

Kvar att betala egenavgifter på blir ju då 24200:- och / 1,33 = 18195:-

På dessa kvarvarande 18195:- Ska det sen betalas SKATT !

Underbart lönsam branch måste jag säga... haha

:wow::wow::wow:

• Gilla
sj6 och 1 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp skrev:
Haha... Visst är det märkligt... Siffran 500 är lika märklig och tagen ur luften för en mer rättvis siffra efter allt snack på detta forum är nog att de flesta hantverkare ligger runt 400...

Så att det som blir över med bara 60% debiteringsbar tid ska räcka till alla omkostnader OCH en lön på ynka 21000/mån funkar nog bara i fantasin...

Sen kan man ju undra VEM på denna jorden som vill bedriva en egen verksamhet och jobba bra mycket mer än en anställd gör men ändå ha en lön som ligger många tusenlappar lägre var månad... :x
Var nån som skrev att det var ointressant vad "man" kan ta ut i lön ....
Men jag undrar om alla som är anställda här inne och gnäller på höga material priser/timpeng vad deras företag fakturerar för just dom och vad man man kostar företaget per månad, med tex bil,telefon,pensionspar,försäkring,friksvårdsbidrag m.m ... Timpengen ska räcka till mycket Thats it!

• Gilla
sj6 och 1 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
Fruppe skrev:
Var nån som skrev att det var ointressant vad "man" kan ta ut i lön ....
Men jag undrar om alla som är anställda här inne och gnäller på höga material priser/timpeng vad deras företag fakturerar för just dom och vad man man kostar företaget per månad, med tex bil,telefon,pensionspar,försäkring,friksvårdsbidrag m.m ... Timpengen ska räcka till mycket Thats it!
Precis...

Tänk om alla företagare kunde speca på lönespecifikationen vad deras anställda kostar företaget TOTALT...

Då hade folk kanske lärt sig hur det fungerat och inte stått och sagt till hantverkaren att han tjänar 500:-/tim för det
är inte bara en gång under alla år som man fått höra den kommentaren och matematiken från Svenssons... :x

• Gilla
sj6 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.