89 414 läst ·
897 svar
89k läst
897 svar
Får en hantverkare "salta" en faktura??
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Däremot är jag noga med att skriva tydliga offerter. Det ska framgå klart och tydligt att arbetstiden kostar så och så mycket per timma, bilkostnad si och så mycket per mil. Påslag har vi för t.ex analyskostnader och då framgår av offerten att kunden betalar t.ex 10% påslag på våra ramavtalspriser eller verifierade självkostnader. Det viktigaste för mig som kund även privat är ju som flera varit inne på att man klart och tydligt får veta hur mycket man kommer att få betala och för vad. Vi jobbar dock inte mot privatpersoner, av olika skäl.
Kom att tänka på mitt förra jobb, då en kund (större företag) meddelade att de hade som policy att inte betala fullt timarvode för konsulters restid. Min dåvarande chef bad mig då hälsa att vi hade som policy att få betalt för vår tid 
Medlem
· södemanland
· 706 inlägg
Bra relation mellan kund och hantverkare, det är lösningen på många problem.bonnier skrev:Det är väl så jag tänker också ungefär. För mig är nog prio 1 att få en bra relation till hantverkaren, samt förstås att jag är nöjd med arbetet och att det är värt priset. Det är guld värt att ha en så pass bra relation att man kan ringa en kväll eller helg när man sitter mitt i ett problem och fråga om råd.
En trogen återkommande kund är det bästa för hantverkaren, han får oxå ett bra pris...
En återkommande hantverkare är bra för kunden, som vet vem som är hemma i huset och stökar...
Att bara jaga pris, och jämföra offerter, tror jag inte lönar sig i längden.
Bra kommunikation med hantverkaren, leder till ett bättre hantverk.
Kanske inte på en enskild vara, men om jag har ett stort jobb där jag får betala 120 000 av hantverkaren, och sen kan se att jag lätt kan hitta samma produkter för 100 000.Alfredo skrev:
Men 20% är kanske i vissa fall inte så farligt, men ökar det så är det ju värre...
Läs detta inlägget i annan tråd:
http://www.byggahus.se/forum/el/202868-pris-elektriker.html#post1616076
Där kan man läsa följande stycke.
Stämmer detta har ju denna hantverkaren rätt prissättning på sitt material.Detta gäller för samtliga artiklar, vi läser in VÅRA inpriser och lägger på mellan 25-30%. Tittar man sedan runt på olika nätshoper så finner vi att vi ligger under deras priser på i stort sett allt.
Så måste vi göra, vi kan inte sälja elmaterial 50-100% dyrare än vad kunden själv kan köpa på ett byggvaruhus eller liknande. Viktigt att tänka på då är att man jämför äpplen med äpplen och inget annat. Det finns idag mycket skräp att få tag i billigt och vi säljer och installerar endast elmaterial av högsta kvalitét.
Kan H*n göra detta och ligga under nätshopperas priser "på det mesta" borde det inte vara svårt för alla andra att göra detsamma.
Zixten skrev:Kanske inte på en enskild vara, men om jag har ett stort jobb där jag får betala 120 000 av hantverkaren, och sen kan se att jag lätt kan hitta samma produkter för 100 000.
Men 20% är kanske i vissa fall inte så farligt, men ökar det så är det ju värre...
Läs detta inlägget i annan tråd:
[länk]
Där kan man läsa följande stycke.
Stämmer detta har ju denna hantverkaren rätt prissättning på sitt material.
Kan H*n göra detta och ligga under nätshopperas priser "på det mesta" borde det inte vara svårt för alla andra att göra detsamma.
Detta beror ju på avtal och liknande. Produkter man sällan köper har man sämre avtal på. Så så kan man inte jämföra rakt över heller nej. Man kan tycka vad man vill om detta men man får se till verkligheten, är man en liten firma kan man inte förhandla sig till lika bra rabatter som NVS.
Rabatter kan man förhandla sig till ja men att utgå från att alla ha ungefär samma rabatt är fel.
Jag tycker att det är lite närigt att ta fullt timarvode för restid. Jag kör med en tredjedel av arvodet plus milersättning alternativt faktisk kostnad om jag flyger / båtar / åker taxi.BiFuel skrev:
Jo, fast jag tillför ingen kundnytta. Jag tycker att man skall ta betalt för kundnytta - ordentligt betalt men sen är jag beredd att gå ner i peng när jag inte tillför något. Jag brukar lyssna på talböcker i bilen. Det har hänt att jag tagit fullt betalt men det är om jag verkligen sitter och funderar eller talar in på diktafonen.
Likaså telefonsamtal brukar jag bjuda på men är det bokade telefonmöten tar jag betalt som vanligt. Likaså mail bjuder jag på. Om jag däremot skriver något i Word eller Excel så tar jag betalt.
Svår balans det där...
Likaså telefonsamtal brukar jag bjuda på men är det bokade telefonmöten tar jag betalt som vanligt. Likaså mail bjuder jag på. Om jag däremot skriver något i Word eller Excel så tar jag betalt.
Svår balans det där...
Har du olika påslag om det är Word eller ett lite mer avancerat excel dokument?Locke skrev:Jo, fast jag tillför ingen kundnytta. Jag tycker att man skall ta betalt för kundnytta - ordentligt betalt men sen är jag beredd att gå ner i peng när jag inte tillför något. Jag brukar lyssna på talböcker i bilen. Det har hänt att jag tagit fullt betalt men det är om jag verkligen sitter och funderar eller talar in på diktafonen.
Svår balans det där...
Ett vanligt exempel på detta är ersättning vid resa, ja för andra än hantverkare då alltsåLocke skrev:Jo, fast jag tillför ingen kundnytta. Jag tycker att man skall ta betalt för kundnytta - ordentligt betalt men sen är jag beredd att gå ner i peng när jag inte tillför något. Jag brukar lyssna på talböcker i bilen. Det har hänt att jag tagit fullt betalt men det är om jag verkligen sitter och funderar eller talar in på diktafonen.
Svår balans det där...
Jag resonerar likt Locke på dessa punkter, och lyssnar på ljudböcker i bilen.
När jag var anställd och vi jobbade mot en butiks kedja så tog firman betalt från när vi satte oss i bilen tills vi var framme + mil ersättning vilket kunde bli en del då det var över hela Sverige, och beställaren påpekade aldrig nått..
Jag reste häromveckan för en kunds räkning, utresa söndag klockan 1700, framme på huvudkontoret i sydamerika måndag 1200 lokal tid efter 24h resa, arbete på kontoret, sedan vidare resa 2000-0200 innan vi var framme på hotellet. Nästa dag 1h bilresa, 4h kundmöte. sedan resa tillbaka till sydamerikanska huvudkontoret, framme vid 19-tiden. nästa dag telefonmöte på hotellet 0600-0700 därefter frukost och så till kontoret för en full arbetsdag, sedan representationsmiddag på kvällen. torsdag en normal arbetsdag efter vilken flyg till rio ca 1600-1900, hotell i rio, en dags vila och flyg hem från rio på kvällen avresa 1900, hemma i sverige 1900 lördag kväll.
Hur tycker ni här på forumet att jag borde debitera min kund min tid för denna resa?
Hur tycker ni här på forumet att jag borde debitera min kund min tid för denna resa?
Redigerat:
Det ingår väll i din timpeng? Skulle vara bilfärden där då, 12 kr/mil?thomasx skrev:Jag reste häromveckan för en kunds räkning, utresa söndag klockan 1700, framme på huvudkontoret i sydamerika måndag 1200 lokal tid efter 24h resa, arbete på kontoret, sedan vidare resa 2000-0200 innan vi var framme på hotellet. nästa dag 1h bilresa, 4h kundmöte. sedan resa tillbaka till sydamerikanska huvudkontoret, framme vid 19-tiden. nästa dag telefonmöte på hotellet 0600-0700 därefter frukost och så till kontoret för en full arbetsdag, sedan representationsmiddag på kvällen. torsdag en normal arbetsdag efter vilken flyg till rio ca 1600-1900, hotell i rio, en dags vila och flyg hem från rio på kvällen avresa 1900, hemma i sverige 1900 lördag kväll.
Visst kan jag berätta hur det debiteras, men jag var nyfiken på hur ni på forumet ser på saken? Vad är rimligt, hur ska det hanteras. Om jag ska baka in det i timarvodet, hur ska det värderas och fördelas över olika uppdrag, olika kunder osv, man vet inte alltid i förväg hur mycket resande ett visst uppdrag innebär. Ska all tid 24/7 ses som debiterbar och räknas in, eller bara restid, är det restid när jag sover på flyget?Fruppe skrev:
Eller finns det någon tid under den resan som kan anses ej debiterbar?
Bilfärden var med hyrbil, kundens kostnad.
Redigerat: