89 415 läst ·
897 svar
89k läst
897 svar
Får en hantverkare "salta" en faktura??
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Använder man exempelvis hantverkarformuläret så är påslaget intressant annars så har man stora problem att överhuvudtaget lyckas fylla i avtalet. Personligen tycker jag att det är ett tydligt och transparent sätt att enas om materialpriser och det verkar fungera alldeles utmärkt för vissa typer av hantverkare men för exempelvis vissa elektriker är upplägget uppenbart rena pesten.Rrrrr skrev:Men varför är påslaget intressant överhuvudtaget? Har jag en hantverkare hemma hos mig så vill jag veta vad grejjerna kostar mig. Jag skiter fullständigt i vad de har för påslag.
Kör man denna modell så har jag som företagaren ingen anledning att försöka pressa mina inköpspriser hos grossist, för då förlorar jag pengar.
Hela resonemanget blir bakvänt när flera kunder gillar modellen men hantverkarna själva vill inte använda den bland annat för att de påstås försvåra för kunden att jämföra priser och de själva som kunder skiter i påslagen är därför är upplägget värdelöst.
Argumentet om prispress köper jag inte heller. Har du bra priser kan du ta ett högre påslag och kunden kommer ändå få ett bra pris på materialet och båda parter är nöjda.
Det måste finnas andra bakomliggande skäl för varför många inte vill använda modellen med påslag på priset än de som redovisats i tråden. Om kunderna som efterfrågar det och trots avrådan är så korkade att de fortfarande vill köra den modellen så är det väl bara att räkna fram ett påslag och köra på det? Det kan väl ändå inte vara omöjligt?
Medlem
· Västragötaland
· 1 035 inlägg
Loke - man kan ha hur rätt som helst och hur väldokumenterade besiktningar som helst. Tingsrätten kan ändå döma åt ett annat håll. De flesta vet att det fungerar på detta sätt. Därför går inte Svensson till tinget. Du kan dra detta runt en cirkel till, men att köra lite småfult mot konsument är något som är tämligen riskfritt.
Om man lurar någon i lagens mening så kan man fällas för bedrägeri. Det är mig veterligen ett uppsåtsbrott (dolus) - man kan inte bli dömd för att ha lurat någon av oaktsamhet (culpa). Vad du menar eller vad någon annan menar med lurad i dagligt tal spelar ingen roll. Det är om ni faktiskt blivit lurade som har bäring i rätten - och då räcker det inte att man känner sig lite lurad.thomasx skrev:
Att man utnyttjar det finstilta är nog vanligare i andra branscher men det här med romaner - vad det handlar om är att man inte kan sitta och speca in i minsta detalj för ett jobb som tar en dag. Det är inte ekonomiskt försvarbart. Här måste man lita på att hantverkaren gör jobbet till rå rätt peng som möjligt. Förslagsvis avtalar man om ett takpris så att man har ett hum om vad det kan komma att kosta. Om inte kunden kan precisera omfattningen av arbetet på förhand - hur skall hantverkaren kunna det?thomasx skrev:Att folk inte läser och förstår avtalen är naturligtvis en del, och även det något som uttnytjas av vissa mindre seriösa genom att säga en sak och skriva en annan, att folk inte får möjligheten att ta del av informationen är en annan och något som påtalats många gånger här i tråden av hantverkarna att de inte anser sig kunna informera kunden om alla delar då de inte vill "skriva romaner" som någon uttryckte det.
Jag är inte hantverkare. Jag sysslar med konsultverksamhet och har i dagsläget enbart företagskunder. Tråden har jag följt noga och argumentationen är ju såklart min egen.thomasx skrev:Du argumenterar precis tvärtemot dina egna hantverkarkollegor just nu, det är väl därför de är så tysta kan man förmodaI grund och botten är det ju då hantverkarna som är lata som inte orkar skriva ordentliga och tydliga avtal med all sin information. Om du inte vore så lat utan läste tråden så får du se själva vad dina kolleger har att säga om saken
Lata och dumma, det är hantverkare det, det visas ju tydligt av alla inlägg här om allt de inte orkar göra och mängden lurade konsumenter.![]()
I min roll som VD så är det är ambitionen, ja. Privat är jag slarvigare eftersom det handlar om mindre pengar, dessutom har jag ju kommunens konsumentvägledare, konsumenttjänstlagen konsumentköplagen, Sverker i Plus och byggahus.se på min sida som konsument.thomasx skrev:
Jag har inte ingått avtal med google i min roll som firmatecknare. Som privatperson litar jag på svensk lagstiftning som skyddar mig som konsument. När det gäller exempelvis googles avtal så är jag beredd att tåla en hel del eftersom tjänsten tillhandahålls utan att jag måste betala för den. Att de då drar nytta av mig på annat sätt genom exempelvis annonsering eller insamling av statistik tycker jag är helt rättvist. Inget är gratis här i världen och google måste också tjäna pengar!thomasx skrev:Har du använt google nån gång? Har du läst igenom avtalet du ingick med dem då? Har du läst igenom alla ändringar och tillägg som gjorts därefter? Myndigheter i flera länder har ju haft en hel del synpunkter på googles avtal och sentida ändringar. Instämmer du i myndigheternas synpunkter, eller tycker du likadant i fallet med googles avtal, att det är fullt tillräckligt och att det är konsumenterna som är lata och dumma om dom blir lurade? För du är väl inte så lat och dum att du inte har läst och till fullo förstått googles avtal?
Redigerat:
Då innebär det alltså att du tycker rätten dömer fel och eftersom rätten enbart har att följa vad som står i den blå boken (Sveriges Rikes Lag) så måste det i din mening vara lagen det är fel på. Bra!mariatherese skrev:Loke - man kan ha hur rätt som helst och hur väldokumenterade besiktningar som helst. Tingsrätten kan ändå döma åt ett annat håll. De flesta vet att det fungerar på detta sätt. Därför går inte Svensson till tinget. Du kan dra detta runt en cirkel till, men att köra lite småfult mot konsument är något som är tämligen riskfritt.
Kan du då ge ett konkret exempel på vilken lag som borde ändras och isåfall hur den ändringen skulle se ut? Det är liksom det jag försökt få fram här de senaste dagarna - kanske kunde vi då leda in diskussionen på något som faktiskt skulle kunna förändra något!
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Det handlade aldrig om att inte orka utan om att det inte är praktiskt möjligt om man ska få ekonomi i det man pysslar med. Men som vanligt vrider du till allt MOT hantverkarna igen...thomasx skrev:. I grund och botten är det ju då hantverkarna som är lata som inte orkar skriva ordentliga och tydliga avtal med all sin information. Om du inte vore så lat utan läste tråden så får du se själva vad dina kolleger har att säga om saken
Lata och dumma, det är hantverkare det, det visas ju tydligt av alla inlägg här om allt de inte orkar göra och mängden lurade konsumenter.![]()
...och DU ska snacka om att vara otrevlig i ordvalen... HERREJISSES !!
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Yeeeeeahhhhhhhhhhh..... BINGO !!!!thomasx skrev:Men du har ju själv sagt att du inte kan tala om alla priser som kunden ska betala, precis det som Rrrrr, efterfrågar hans kostnad, du har också sagt att du inte ens kan ange vilken rabatt de får. Det enda de får veta av dig är att de får halva din rabatt. Så om Rrrrr skulle anlita dig skulle han inte ha en aning om vilket faktiskt pris han skulle få betala,bara att han får halva din rabatt, vilket i praktiken innebär att det enda han vet är att ditt påslag är halva din rabatt, som han inte vet vad den är. Så i fallet med dig vet han varken sitt pris eller ditt påslag.
Du har såååååå rätt så.... MEN du missar en väldigt viktig detalj i det hela som jag nämnt många ggr i denna tråden.
Passar det inte så är det fritt för kunden att handla allting själv om han inte litar på mig och jag kommunicerar med mina kunder och berättar exakt varför jag inte kan speca priserna på varenda detalj som behövs och berättar också var jag gör inköpen så kunden förstår att han i princip inte kan köpa sakerna billigare själv !!
Nej, det var nog snarare så att jag påtalade att du missade hela poängen med Rrrrr's inlägg, från början till slut. Men du förstod visst inte det efter mitt inlägg heller, du är så inne på att ditt upplägg är bäst och passar det inte kan kunde dra att du inte ens inser meningen i Rrrrr's inlägg.Paul-Staffanstorp skrev:Yeeeeeahhhhhhhhhhh..... BINGO !!!!
Du har såååååå rätt så.... MEN du missar en väldigt viktig detalj i det hela som jag nämnt många ggr i denna tråden.
Passar det inte så är det fritt för kunden att handla allting själv om han inte litar på mig och jag kommunicerar med mina kunder och berättar exakt varför jag inte kan speca priserna på varenda detalj som behövs och berättar också var jag gör inköpen så kunden förstår att han i princip inte kan köpa sakerna billigare själv !!
Så när jag påtalar det låga med att använda tillmälen ogillar du det, och när jag istället anpassar mig aningen till nivån i tråden kan du inte ta det heller. Lika omöjlig som vanligPaul-Staffanstorp skrev:
Oj vad inläggen flyger fram.
Jag kan med glädje notera att dom som tidigare i tråden försvarade okynnespålägg på fakturan verkar ha tynat bort, mycket tack vare att deras hantverkarkollegor inte ens supportar dem.
Nu återstår som jag ser det 2 stycken meningsskiljaktigheter:
1. Själva offertförfarandet, är det kunderna, hantverkarföreningarna eller lagstiftaren som skall säkerställa att vi får någon form av standard. Dom flesta motsätter sig lagstiftaren, med all rätt. Då återstår om sveriges 4,5 miljoner hushåll skall enas om en modell eller om en handfull hantverkarklubbar ska göra det... tja man behöver ju inte vara Einstein för att förstå vilken väg som är framkomlig.
2. Prissättningen av materialet, här måste jag medge att flera hantverkare i tråden har en point när dom menar att ange ett prispålägg utifrån deras egna inköpspris blir missvisande och även att det hämmar motivationen att sänka sina inköpspriser. Jag skrev 4-500 inlägg bakåt i tråden att det behövs en bas som är allmängiltig som man måste utgå ifrån för annars kan man inte jämföra olika offerter. Jag gav tidigare som exempel att man kunde ha tex Ahlsells prislista som bas och indikera att priset som hantverkaren säljer för är tex 70% rabatt från den prislistan. Om sedan hantverkaren i verkligheten har 90 eller 50% rabatt själv är oväsentligt då jag som kund kunnat jämföra 2-3 offerter med samma bas och därför kan jag jämföra äpplen med äpplen.
Jag kan med glädje notera att dom som tidigare i tråden försvarade okynnespålägg på fakturan verkar ha tynat bort, mycket tack vare att deras hantverkarkollegor inte ens supportar dem.
Nu återstår som jag ser det 2 stycken meningsskiljaktigheter:
1. Själva offertförfarandet, är det kunderna, hantverkarföreningarna eller lagstiftaren som skall säkerställa att vi får någon form av standard. Dom flesta motsätter sig lagstiftaren, med all rätt. Då återstår om sveriges 4,5 miljoner hushåll skall enas om en modell eller om en handfull hantverkarklubbar ska göra det... tja man behöver ju inte vara Einstein för att förstå vilken väg som är framkomlig.
2. Prissättningen av materialet, här måste jag medge att flera hantverkare i tråden har en point när dom menar att ange ett prispålägg utifrån deras egna inköpspris blir missvisande och även att det hämmar motivationen att sänka sina inköpspriser. Jag skrev 4-500 inlägg bakåt i tråden att det behövs en bas som är allmängiltig som man måste utgå ifrån för annars kan man inte jämföra olika offerter. Jag gav tidigare som exempel att man kunde ha tex Ahlsells prislista som bas och indikera att priset som hantverkaren säljer för är tex 70% rabatt från den prislistan. Om sedan hantverkaren i verkligheten har 90 eller 50% rabatt själv är oväsentligt då jag som kund kunnat jämföra 2-3 offerter med samma bas och därför kan jag jämföra äpplen med äpplen.
Ja, jag konstaterar bara att du inte förstår vad det är vi diskuterar här i detta avseendet, kanske är det fler med dig som inte förstår. Många kunder blir lurade varje dag utan att det begås bedrägeribrott. It's a fact. Och det har lagstiftarna insett, och i vissa fall vidtagit åtgärder emot. Simple as that. Är det verkligen så svårt att förstå? Exempel finns fortfarande längre ner i tråden, så du behöver inte be om nåt mer...Locke skrev:Om man lurar någon i lagens mening så kan man fällas för bedrägeri. Det är mig veterligen ett uppsåtsbrott (dolus) - man kan inte bli dömd för att ha lurat någon av oaktsamhet (culpa). Vad du menar eller vad någon annan menar med lurad i dagligt tal spelar ingen roll. Det är om ni faktiskt blivit lurade som har bäring i rätten - och då räcker det inte att man känner sig lite lurad.
Eftersom alla förutsättningar inte ändrar sig för varje jobb, är det ett engångsarbete med ganska lite underhåll att ordna den informationen, så det där är rent struntprat, det har vi redan ältat igenom en gång i tråden...Locke skrev:Att man utnyttjar det finstilta är nog vanligare i andra branscher men det här med romaner - vad det handlar om är att man inte kan sitta och speca in i minsta detalj för ett jobb som tar en dag. Det är inte ekonomiskt försvarbart. Här måste man lita på att hantverkaren gör jobbet till rå rätt peng som möjligt. Förslagsvis avtalar man om ett takpris så att man har ett hum om vad det kan komma att kosta. Om inte kunden kan precisera omfattningen av arbetet på förhand - hur skall hantverkaren kunna det?
Precis, du har som så många andra inte läst googles avtal. Du skrev inte varför, men det finns säkert en fullt normal och förståelig anledning, vi är ju alla där...Locke skrev:
När dessa saker som man brukar kunna lita på och inte behöver avtala och specificera in i minsta detalj slutar fungera och folk blir lurade, då börjar lagstiftarna jobba. Vill du ha exempel på vad det innebär så finns det längre ner i tråden....
Ja, du har helt rätt, men det kommer att bli jobbigt att samla alla 4,5 miljoner...Nimajneb skrev:
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Hahaha... Du ÄR ju sanslös... :xthomasx skrev:
Jag missade ingen poäng alls utan du missförstår som vanligt det mesta
Jag menade exakt det jag skrev ja... Passar inte den modell jag valt att köra efter av olika anledningar står det kunden fritt att välja någon annan hantverkare, men som sagt har det inte varit någon ännu på 8 år som varit negativ...
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Lägg ner !!!thomasx skrev:
Det är INTE att "anpassa sig aningen till nivån" att kalla hantverkare för lata och dumma rakt av !!
Det är inte ens i närheten en jämförelse med att kalla personer som arbetar på kontor för kontorsråttor !!
Var vänlig och lär dig skillnaden om du ska försöka vara rolig... :x
Nehej, det är som vanligt, är man hantverkare får man kalla konsumenter vad som helst, inklusive lata och dumma. Men är man konsument får man inte replikera med samma vokabulär, då blir hantverkarna ledsna, ropar på moderatorena å stäng tråden. Vad hände med glimten i ögat?Paul-Staffanstorp skrev:
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Som sagt... Kontorsråtta ÄR inte vad som helst vilket vi fick fram för längesedan och du fick inte medhåll från någon om att det var något otrevligt... Tvärtom tog alla det för vad det var... iRONI !!!thomasx skrev:
Det vara BARA du som reagerade negativt på den benämningen och ingen annan !!
Jag har aldrig kallat en konsument för lat och dum så sluta nu för f*n upp med dina påhopp och håll dig till ämnet istället !
:wow:
Redigerat: